Dragen i en liten vagn

Fattar inte att det ska vara så svårt att beställa en tågbiljett. Inte rent praktiskt alltså, utan att bestämma mig för när på dagen jag vill åka hem. Kommer jag att ångra mig om jag bestämmer mig för en tidig avgång dagen efter en fest? Eller kommer jag att ångra mig ännu mer över några meningslösa timmar att slå ihjäl mitt på dagen i Göteborg? Nej jag menar inte att alla timmar i Göteborg är meningslösa, men de just innan en hemfärd brukar ha tendenser att bli det.

Det finns rätt gott om billiga tågbiljetter i sommar. Undrar om folk har givit upp SJ:s konstiga biljettsystem och stannar hemma.

Här var det definitivt en som ville stanna hemma idag och inte ge sig av till Nacka 05:53. Jag anar allt vad hon tänkte, när hon hasade iväg mot tuben, Äldsta. ”Är det så här livet ska bli?”

Jag förstår att det kommer som en blixt från klar himmel, att just min dotter inte hoppar upp med ett infernaliskt flin på läpparna klockan 05:00, efter 8 timmars sömn, väcker mig med frukost på sängen en kvart senare utropande; ”Åh älskade mamma, näst efter dig så är det underbaraste i världen att få gå till mitt fantastiska sommarjobb!”

Hon är ju just min dotter. Hon skulle tacksamt ha tagit emot erbjudanden om att bli buren eller dragen i en liten vagn. Hon fick i alla fall med sig en DN i morse. Den första på mitt sommarerbjudande. De hon inte tar med sig på tuben kan jag ha att slå in glas i. På porslin blir det väl fortfarande svarta fläckar av tidningspapper? Å andra sidan har jag ganska mycket svart porslin.

Nej jag ska inte flytta snart. Tror jag. Jag tackade nej till den där lägenheten. Det var väl rätt givet. Att bo i ett stambyte går nog an om det som kommer ut på andra sidan är något man vill ha och har råd med. Tillbaka till ruta ett alltså. Eller kanske tre, för jag har ju i alla fall fått en massa erfarenhet och kunskap. ”Skendemokrati” sa mannen på Hyresgästföreningen om just hyresgästernas inflytande vid stambyten. Och skickade mig en bunt papper som bekräftade hyresgästers rättslöshet.

Nu regnar det. Det är väl lite synd om det skulle fortsätta. Framförallt för hitresta turisters skull. Det är aldrig kul med regn på semestern.

4 svar to “Dragen i en liten vagn”

  1. Tricky Says:

    Skendemokrati, nej det är jag sannerligen inte beredd att hålla med om.
    Jag som alltså sitter på andra sidan skulle också kunna bidra med ett stort antal historier där enskildas särintressen i slutändan medför att resultatet blir sämre för de flesta.
    Jag är väl medveten om att de finns hur många historier som helst där enskilda hyresgäster känt sig överkörda men det betyder faktiskt inte att det är någon skendemokrati.
    Det är en komplicerad situation där väldigt många särintressen (ofta är ju hyresgästerna grupperade utifrån sina specifika intressen att bevaka) ska jämkas samman.
    Fler och fler hyresvärdar som har möjlighet gör istället så numera att de stamrenoverar lägenhet för lägenhet i takt med att de blir tomma eftersom det är så otroligt svårt att komma fram till beslut när alla ska vara med och tycka. Jag skulle snarare kalla det för en form av direktdemokrati och det blir ju sällan helt bra.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tricky; intressant! I det här fallet har inte förhandlingarna med hyresgästföreningen inletts än, men hyresvärden ville att jag skulle skriva på ett avtal om att godkänna stambytet. Det var en förutsättning för att få skriva kontrakt. Hgf menade att det är fel att koppla ihop stambytet med kontraktskrivningen på det sättet. Jag vet inte vad som hänt om jag vägrat skriva på det där avtalet men fortfarande ville ha lägenheten. Några möjligheter att välja något annat än färg på väggarna fanns inte, hyresvärden har redan en plan för vad som ska göras. Att jag erbjuds att titta på bilder av hur det är tänkt och sedan acceptera eller inte få lägenheten tycker jag nog är en synnerligen svag form av direktdemokrati. Som dessutom undergräver den demokratiska processen; man ”förhandlar” klart med nya hyresgäster innan själva huvudförhandlingarna inleds.

    Ordet skendemokrati använde han jag pratade med när han beskrev hur hyresvärdarna till slut alltid får rätt i hyresnämnden när det gäller stambyten, hur än förhandlingarna med hyresgästföreningen har gått. Det kan ju faktiskt upplevas som skendemokrati. Många hyresgäster är ju också besvikna på hyresgästföreningen för att de ”går med på vad som helst” och inte företräder hyresgästernas intressen. Här i grannskapet gäller det bl a ett område där det bor många fattigpensionärer. Hyresgästerna vill ha en så varsam renovering som möjligt vid stambytet, men hyresvärden har valt att maxa, dvs blåsa ut både badrum och kök, mm vilket kommer att innebära hyreshöjningar med 50 procent i slutändan.

  3. Tricky Says:

    Som sagt, det är komplicerat.
    Jag kan t ex berätta att våra skäl för stambyten inte alls handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt (jag företräder numera en fastighetsägare utan något större vinstintresse, viktigare att allt går rätt till och att det INTE blir några skriverier i pressen).
    De stambyten vi projekterar är otroligt dåliga affärer, det krävs helt enkelt väldigt stora investeringar och hyreshöjningarna är inte tillräckligt stora för att ens på ganska lång sikt kunna ”räkna hem” investeringen.
    Så det ÄR ett dilemma att som du säger ”gå varsamt fram” för kostnaderna skiljer sig inte så mkt men intäkterna gör ju det då = omöjlig affär helt enkelt. Sen kan man alltid betrakta fastighetsägare som nåt slags *”rika” typer som ”nog har råd ändå”, men så enkelt är det ju inte alltid.
    Vi stamrenoverar i huvudsak för att vi har så mycket vattenskador, bara i vinter har vi tvingats evakuera flera hyresgäster pga frys/vattenskador.
    Jag är rätt ny på min tjänst och är fruktansvärt irriterad/upprörd över att detta inte gjorts för länge sen innan alla skador kommer men det är då som alla tycker att det är så himla onödigt….
    Min erfarenhet är dock inte alls att hyresnämnden alltid går på hyresvärdens linje, långt ifrån.

    Vi har just nu ett ärende som vandrat runt i huset och hyresnämnden i över ett år, det kommer nog att frysa sönder ännu mer nästa år men där finns för många hyresgäster som redan renoverat både sina kök och badrum och alltså slåss med näbbar och klor för att skjuta upp renoveringen. De förstår verkligen inte att vi har ett ansvar för hela husets skick.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Nä, att inte alla husägare är ”rika” är nog alldeles klart. Har däremot bott hos lycksökare som hoppades de skulle bli rika på att äga ett hus med många hyreslägenheter.

    Förstår att ekvationen är svår att få ihop. Hyresgäster som hellre har en något lägre standard (än vadå?) mot att betala en lägre hyra och som tycker hyresvärdarna pådyvlar dem ”lyx” de inte vill ha. Förvaltaren på bostadsföretaget jag skulle flytta till tjatade väldigt mycket hur fint det skulle bli för mig att slippa gasspisen och få elspis i stället… tex. Och hyresvärdarna som måste få ekonomin att gå ihop. Svårast blir det kanske just för lite nyare lägenheter med hygglig standard och därmed också hyror i mellanläge. Värden ser behovet av att stambyta i tid så man inte hamnar där du beskriver, men vet samtidigt att det blir ramaskrin bland hyresgästerna när hyrorna far upp i nivå med dem byggda flera decennier senare och t ex har helt andra ytor i badrum och kök.

    Min värd är förmodligen orolig för att stambyta. Dels för kostnaden, dels för att det skulle bli strömhopp härifrån. Jättestora lägenheter i en inte helt attraktiv stadsdel.

    Förmodligen finns det en viss rädsla hos den något större hyresvärden jag skulle ha flyttat till, jag har sett en tendens till ström från just de husen. Och det fanns väl en anledning till att man undanhöll informationen om stambytet tills jag sagt ja till lägenheten. Något som hgf tyckte var osedvanligt fräckt.

Kommentera

