Uti det vackra Bohuslän

Man kan å ena sidan tycka att det är ofint att man som gäst kastar sig över värdfolkets dator och sätter sig och bloggar mitt på blanka söndagsmiddagen. Å andra sidan kan man resonera som så att det är lite skönt för samma värdfolk att vara av med gästen en stund.

Så jag skriver väl ned några rader då, så inte mina läsare helt ska försvinna bland midsommarblomstren.

Igår retade vi oss här på väderrapporteringen i televisionen. Nu kommer högsommarvädret! Utropades det och lovades det som utmärker ett riktigt högsommarväder, nämligen 25 grader i flera timmar om dagen. Sedan sneglade vi på väderkartan och såg 18 tydligt utplacerat mitt i Bohuslän. Det var bara över Stockholm det sken ett soligt 24. Nå, det är väl 20 här just nu, i alla fall nästan.

Igår såg jag havet på flera ställen på väg från fastlandssidan över broar och öar till Akvarellmuseet i Skärhamn. Där ser man också en massa hav utan att behöva gå ut i blåsten på bryggorna. Där inne såg man en utställning av Andrew Wyeths akvareller. Det kan man göra ända tills i början av september. Den som har möjlighet bör ta sig dit! Fantastiska bilder från ett enda hus i Maine, kompletterad med en film om människorna som bodde i huset. Framförallt hon som finns på hans mest berömda målning Christina´s World. (Ni som inte vet, googla!). Ville bära med oss utställningsaffischer hem, men vet hur det är med utställningsaffischer, de riskerar bli stående i sin rulle i ett hörn.

Maine är det enda ställe jag vill åka till i USA utom New York. Funderar på om jag skulle gå in på någon amerikansk kontaktsajt och ragga upp någon rik herre från Maine, låta honom betala min resa över, fara dit och proppa i mig lite hummer och titta på havet och ljuset, proppa in några humrar till och sen tacka för mig och fara hem.

Sen åkte vi tillbaka över öarna med fikapaus på Åby säteri en bit inåt på Tjörn. Det är också värt ett besök. Man kan titta runt eller bara äta glass och kakor. Jag kom på att jag måste ha fått en sån där riktig ”jag tycker inte om barn”-aura omkring mig för familjen vid bordet intill tystade på sina barn bara efter att ha kastat en blick på mig. Jag som inte blängde argt alls, bara fastnade med blicken och tänkte suck, om man får barnbarn så förväntas man sitta där och lalla som ett fån åt allt dom gör och säger och med jämna mellanrum ropa ”kom min gullhöna och krama mormor” – ”kom ska farmor hjälpa sin sagoprins” och sånt. Inte det att jag inte vill att mina barn ska få barn, så småningom, jag oroar mig bara för min egen förväntade roll. Det var det som frambringade ett sådant ansiktsuttryck att föräldrarna reflexmässigt tystade på sina gaphalsar. För min del ordnar det sig väl kanske också om flickorna insisterar på att bli kvar på andra sidan vattnen.

Idag ska vi se på fotboll. Här finns inga störande barnbarn, inga lallande morföräldrar. Bara en snäll katt.

13 svar to “Uti det vackra Bohuslän”

  1. Ullah Says:

    Sådär är det nästan alltid med väderrapporterna! Västkusten glöms bort. Norrland däremot, nämns alltid.

  2. Rutan Says:

    Fråga om han har någon trevlig kompis, hummermannen i Maine, så följer jag med.

  3. Lillan i Cornwall Says:

    Hahaha…jag är både mormor och farmor så jag vet hur det är. Man uppför sig inte alls på samma vis mot barnbarnen som man gjorde mot sina egna barn. Har nog till en stor del att göra med att man inte har 100% ansvar.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah: visst, ibland står de och pekar frenetiskt mot obebodda trakter i allra nordvästligaste delarna av landet och lägger ut texten om hur vädret ska bli där. Men sveper snabbt över just stora bebodda områden sydväst.

    Rutan; ska bli! Det blir kul!

    Lillan; ansvarslösheten gillar jag! Men resten känns oroande.

  5. Ullah Says:

    Jag tror att du blir en jättekul mormor/farmor. Min mamma håller aldrig på att fjanta på det där sättet med sina barnbarn, tvärtom så skäller hon på mig när jag gör det.

  6. Bloggblad Says:

    På vår kust var det strålande underbar sol och perfekt skärgårdsväder.

    Jag ler stort… jag som inte alls tyckte om barn (mer än vuxna) förut, jag ville egentligen inte ha barnbarn, tyckte att alla mor- och farmödrar var lätt löjliga. Och vad hände? Ja, du har väl sett i min blogg… jag är värre än dom som blir med hundvalp… värre än någon mormor du någonsin har sett. Totalt såld!

  7. Telefonissan Says:

    Det finns ett finurligt sätt att resa till Maine. Man kan vara husvakt åt folk som åker på semester från villor (ibland med katter eller hundar) som de inte vill ha stående tomma. Finns flera förmedlingar på nätet! Väl på plats träffar du säkert en spännande ostrondykare.

  8. Evis Says:

    För att vara ovanlig och inte säga något om vare sig Maine eller barnbarn så tänkte jag bara säga att jag tycker att det är utmärkt om gäster som man har boende hos sig gör just sådant; gör lite egna saker ibland så att man får paus från varandra.

  9. Gunnar Klasson Says:

    Skulle tro att du menar Sundsby säteri?

  10. -loa Says:

    Nå, blev det någon strandpromenad?

  11. Annaa M Says:

    Evis; du har så rätt!

    Gunnar; och du har naturligtvis rätt du också!

    -loa; absolut! Utmärkt promenad hela vägen från hamnen, även om jag blev sur för att det inte gick att gena över Lövåsberget. Och utmärkt avslutning med en öl på Snäckan innan jag anträdde återfärden över Södra Bohusgården där jag fick tillfälle att beskåda solnedgången från den största balkongen på hela ”gräddhyllan”!

  12. frktjatlund Says:

    Jag sa aldrig mamma om mig själv. Som Kom till mamma, så … Och aldrig att jag far- eller mormödrar mig själv heller. Det skulle kännas väldigt konstigt.

    Plus, man behöver inte åka till Maine för att klämma en hummer. Ica tar 139 för importerade. Från USA.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jag har vänner som även bara pratar om varandra som mamma och pappa till de vuxna barnen. Sjukt tycker jag! Men värre är förstås med de som även tilltalar varandra med mamma och pappa.

    Det är inte bara hummern, det är hela grejen.

    Min första hela hummer klämde jag förstås på Irland. Kostade en tia, men det var ett tag sedan…

Kommentera

