Nähä, jag klarade det inte alls!

-Det skulle inte förvåna mig om du klarar av det!

Sa kvinnan i luckan hos Västtrafik på bussterminalen i Uddevalla.  När hon övertygat mig om att ett 150-kronors kort var mitt bästa alternativ. Inklusive 50 kronor i deposition.

Hon förklarade pedagogiskt hur jag skulle göra och jag kontrollfrågade. Trycka plus, visa kort, checka ut. Vid varje byte, även inom Göteborg. Då skulle kortet räcka precis till mina planerade resor,

Sket sig. Klarade första etappen, Uddevalla-Göteborg. Klarade påstigningen på 60-bussen till Masthugget också. Sen blev det precis som jag misstänkt. Två väskor, hjul, ingen hand över att fiska upp kortet ur handväskan när jag skulle av. Välja mellan att skita i att checka ut eller åka vidare till nästa hållplats. Valde det förra. Efter att först ha försökt trycka hela väskan mot scannern. Det ska väl gå? Var bara ett tyglager emellan, men gick inte alls.

Bytesmöjligheten därmed förverkad. Trots att jag egentligen hade massor av minuter kvar.

Så jag fick ta en rask promenad fram och tillbaka till kyrkogården i stället för spårvagn. För jag ville inte slösa på kortet och riskera att stå med för lite pengar på Jungmansgatan i morse, bakfull och eländig, med risk att missa tåget. Man får bara nalla på depositionen en gång nämligen. Har man 49:50 kvar får man inte åka! Och jag visste inte riktigt hur mycket en enkelresa skulle kosta.

Jävla skitsystem!

-Ni kommer att få det till Stockholm också, sa den vänliga kvinnan i luckan.

Vi har det! Men vi har inte den fullständigt befängt uridiotiska utcheckningsvarianten av det! Man ska inte behöva checka ut från en buss. Jag säger det igen. Man har annat att tänka på när man ska av en buss än att fiska fram sitt kort. Andra passagerare blir skitsura på en när man står där och fipplar. Inte minst.

Och vi har inga löjliga depositioner. ”Pengarna är ju dina!” sa hon också. Visst. Lika mycket värda, typ, som den uråldriga 50-lappen jag fick tillbaka i en butik i Umeå i våras. Ligger också och skräpar i plånboken.

Det var säkert nyttigt med promenaden. 1½ timma fram och tillbaka.

Nä, det var det inte alls, för när jag kom tillbaka hade festen precis kommit igång och jag hällde i mig två glas rosé på raken för att stressa ned och sen kändes det resten av kvällen som om jag hela tiden hade fått två glas för mycket. Och då hjälper det ju inte att sluta fylla på. För man har ju redan fått de där två glasen för mycket från början.

Men festen var trevlig. Inte alltför sen.

Natten var varm, morgonen i Göteborg nästan het. Tåget lagom nedgånget som intercitytågen numera är. Men tog i alla fall bara 3 och trekvarts timma.

9 svar to “Nähä, jag klarade det inte alls!”

  1. Ullah Says:

    Checka ut? Det gör jag aldrig på bussen/vagnen. Jag har hört om det, men aldrig sett någon göra det.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; normalt gör man väl inte det, men om man kommer åkande från annan zon, i mitt fall från Uddevalla, och sedan ska åka vidare inom Göteborg så ska man checka ut varje gång man byter för att kunna åka vidare på samma ”biljett” i 90 minuter. Sa damen i luckan. Jag trodde henne. Hon lät pålitlig.

  3. Telefonissan Says:

    http://www.webvoter.net/se/webforum/treethread.phtml?id=10594&msg=1306537&thread=513855&page=8&hpp=5

    Ja det är fanimej inte klokt. Texten i länken ovan cikulerar på nätet och är rätt kul – kursplan för universitetskursen ”Att åka kollektivt”.

  4. Ullah Says:

    Det var en kul länk Telefonissan hade. Och sann, tyvärr. Jag håller med om allt och det är väl en av anledningarna till att jag (och många med mig) aldrig ”checkar ut”. Vi förstår inte varför och har annat att tänka på när vi går av. Och det där med kommungräns och zoner – jag har ingen aning om hur man gör. Så jag håller alltså helt med dig, Annaa.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; kul!

    Ullah; det behövs en kurs, åtminstone en studiecirkel. Jag har läst broschyren jag fick i luckan. Den räcker inte. Åtminstone inte utan kompletterande material och en välinformerad cirkelledare.

    Och jag blir väldigt trött när folk som inte ens är anställda av Västtrafik försvarar systemet! Säger att ”det är bara att…” om både in- och utcheckningen.

  6. Gunnar Klasson Says:

    Västtrafik har lagt 440 miljoner kr på detta fullständigt idiotiska och svårbegripliga system. Det avhåller folk från att åka kollektivt.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Gunnar; ja jag skulle gärna vilja se hur det nya systemet avspeglar sig i passagerarstatistiken.

    Problemet med Västtrafiks system är väl att det kräver för aktiva insatser av passagerarna. I Stockholm har vi ju än så länge bara avläsningskort, inga tryck, inga utcheckningar, dessutom gäller alla periodkort i hela länet. Men vi har ju de gamla remsorna kvar som bussförare eller spärrvakt stämplar ”för hand”. Det är väl framförallt den nöten som Västtrafik inte lyckats knäcka, de enstaka resorna mellan kommunerna, särskilt om man både ska passera ett antal zoner och dessutom göra byten. Det blev för svårt för mig! Och är väl precis det som får människor, som har alternativet, att avstå från kollektivtrafik och välja bilen i stället.

    Jag kunde ha köpt en enkelbiljett på bussen (med betalkort). Det hade gått på runt 125 kronor i stället för de dryga 80 som jag tror drogs från kortet.

    Inom Göteborg köper jag numera dags- eller tredygnskort. Jag kanske förlorar några kronor varje gång men det är det värt att slippa tänka!

  8. Ullah Says:

    Jag har hört turister uppmanas att använda sin mobil. Men om man inte har någon (alla har faktiskt inte det, incredibile dictu!) eller om man kommer från ett annat land funkar det ju inte. Jag mötte några danska tjejer som förtvivlat försökte lista ut hur de skulle betala vid domkyrkans hållplats, och vi omkring försökte hjälpa till men det gick inget vidare. Misstänker att de till sist tjuvåkte, av ren desperation.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; precis, mobilen är begränsad framförallt för utländska turister. Jag har själv stått smått desperat vid spårvagnshållplatser där inte mobilnumret funnits. Det kanske man har åtgärdat nu. Förhoppningsvis. Men jag har sett till att ha det i adressboken.

Kommentera

