Pigga tips

Det blev en rätt konstigt dag det här för många av oss i det här hemmet. Inte bara jag som kom hem när dagen redan hade börjat. För en flicka inträffade liksom inte dagen förrän den var över. Baksmällorna blir liksom värre i det här vädret, tror det är många som konstaterat det den senaste veckan.

Tröstade dotter, utan att tycka synd om henne, med att baksmällor har en fördel, de når rätt snabbt sin kulmen och sedan blir de bara bättre. Och det stämde, lagom till matchen önskade hon sig potatisklyftor, goda korvar och aioli.

Andra dotter uttryckte lite filosofiska tankar om sitt liv och sin framtid, nu när hon fått bekräftelse på att hon klarat alla moment av första året på sitt college. (Reglerna på irländska och brittiska högskolor är striktare än här!) Det är dags att börja ta ansvar, säger hon. Och eftersom hon inte tror sig om att ta något vidare ansvar över sig själv funderar hon på att skaffa något annat att ansvara för. En hund. En stor hund. Labrador. Och sedan en bil.

Jag säger en massa saker. Om båda. Jag blir lätt mångordig. Kommer med pigga tips som att snabbt skaffa en pojkvän att övningsköra med. När hon kommer tillbaka till Irland. Så det blir övningskörning på rätt sida vägen.

Lillasyster nöjer sig med en betydligt kortare och kärnfullare kommentar;

-Kan hon inte nöja sig med att testa med en krukväxt först?

Jag håller med. Samtidigt förstår varken hon eller jag vad som skulle kunna få Äldsta att hålla en krukväxt vid liv. Kanske är det bättre med något mer krävande ändå  att ansvara för.  Något som pockar på uppmärksamhet av sig själv, gärna handgripligen. Men samtidigt inte kräver fullt så mycket motion och mat som en labrador. Undrar vad det skulle vara.

(Samma dag som hon fattat detta ansvarsbeslut har hon inte kommit hem ännu, fast klockan är över tolv och hon börjar sju imorgon bitti, och naturligtvis inte hört av sig. Som jag tycker man ska göra, särskilt när man sagt att man ska komma hem efter jobbet, oberoende av ålder eller status i familjen.)

3 svar to “Pigga tips”

  1. Ullah Says:

    Själv hade jag diverse smådjur att ansvara från tjugoårsåldern fram till dess att jag fick barn. Hamster, kaniner, råtta, iller.

  2. Bloggblad Says:

    Det finns en stor fördel med att barnen flyttar hemifrån för gott – man slipper veta alltför mycket om deras liv. Jag gillar inte allt som mina barn gör, men jag vet att de har en god grund att stå på och att de inte fattar helt huvudlösa beslut, så jag har släppt taget och låter dem klara sig själva. Det var inte helt lätt… navelsträngen satt nog hårdare fast i mig, men nu tycker jag att det är skönt att inte vara inblandad i allt.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; lillasyster, snart 20, har varit igenom smådjuren, dvs en nymfparakit, som hon gav bort för att hon faktiskt insåg att hon inte kunde ge den nog stimulans, då var hon högst 12, samt tre råttor av vilka den sista höll på att dö av svält en gång men levde ytterligare ett år efter det. Sen var hon färdig med just det, vid 15 års ålder. Katt ska hon ha så småningom, uppväxt med katt vet hon vilken typ av ansvar det innebär och är inte redo för det…hon tränar lite på sig själv först. Men tycker inte det är aktuellt med krukväxt ännu heller.

    Bloggblad; precis! De två äldre har ju flyttat hemifrån, den här sommaren är den första på flera år som alla är hemma, och förmodligen den sista någonsin. Av olika skäl tycker jag det är bra att flickorna kom just i år. Ett är att de faktiskt får en sommar i den stad de har blivit vuxna i och får glädje av allt den ger just på sommaren!

Kommentera

