Inte många steg att gå

Upp till 25 har temperaturen stigit i vardagsrummet. Så varmt har det aldrig varit här förr. För varmt för oss som är vana vid mindre, särskilt flickorna numera, men uppenbarligen mycket svalare än hos de flesta.

Läser fascinerat i bloggar om hur aktiva människor är. Cyklar omkring och har sig i värmen. Fixar med stugor och trädgårdar. Så som man gör om sommaren. Medan jag är så idiotiskt nöjd med min öppna balkongdörr. Hortensiorna vattnar jag från balkongen. Det gör inget att kannan läcker för det är inte många steg att gå.

Idag har varit en ganska glad dag här. Pojken fick reda på att han kom in på den utbildning han sökt. Visserligen har han väl aldrig varit orolig, biologi är inte det hetaste av ämnen att läsa, men det är ändå en viss spänning innan man vet säkert. Båda kompisarna som sökt till Uppsala kom in på sina förstahandsval också. Det krävdes samma poäng för att läsa historia som för teknisk fysik. Åtminstone i Uppsala. Visst var det så förr också, att de smartaste pojkarna, de läste antingen historia eller teknisk fysik? Och sedan blev de antingen kändisar i Antikrundan eller stora direktörer? Man blir väldigt olika saker när man läst teknisk fysik. (Internt skämt!)

Nu gäller det bara att hitta bostad också. Minst ett års kö till studentrum sägs det. Vad gör man under tiden om man inte vill bo hemma och pendla? Och det vill man inte. Det är därför hela gänget sökt till Uppsala och inte Stockholm.

Det andra glada var att Mellan äntligen fick ett jobb. Visserligen ett riktigt sista utvägen-jobb, men situationen började bli desperat. Så nu ska hon fundraisa för Greenpeace.  Tills hon får sparken, säger hon optimistiskt. Kraven är rätt hårda, på en kväll ska man ha sett till att ha nått visst antal personer och fått napp från en viss procent. Härligt en vecka som denna när ingen sitter vid sin fasta telefon och de som gör det inte har lust att prata just försurning av Östersjön. Undrar om det verkligen är rätt metod att hela tiden sparka folk för att de inte når målen och samtidigt ständigt behöva träna in nya. Men det måste förstås löna sig också, att fundraisa. Det fanns förmodligen en gammal god tid när sånt gjordes ideellt. Men det är ett jäkla slit kan alla berätta som har försökt.

Äldsta säger att Mellan borde ge sig in i vården i stället. Äldsta trivs på sommarjobbet på det stora sjukhemmet. Jag tror ett drygt år på den stora irländska puben var en bra skola för att lära sig tas med människor.

Och själv? Jo, jag petar i lite mail och ringer lite i telefonen, diskuterar texter, bokar in en helg här och en föreläsning där (närmare bestämt i Göteborg) långt fram i höst. Nu måste jag snart börja skriva in datum. Och så sitter jag på balkongen en stund. Nej, jag planerar inget som liknar semester. Och inte en enda dag ska jag åka och bada. Möjligtvis ska jag ta någon övernattentur till vänner med stugor.

Och så ska jag läsa en bok till. I nästa inlägg ska jag skriva om boken jag just läst.

4 svar to “Inte många steg att gå”

  1. Evis Says:

    Vad bra för Pojken och Mellan, och även om typ telefonförsäljning är ett ondskans jobb så är det ju i alla fall för en god sak och inte tidningsprenumerationer eller ny elleverantör.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; ondskans jobb är bara förnamnet. Kanske är typ enkätfrågor något bättre, hon har en socialt obegåvad gammal klasskompis som jobbat med det ett år nu, stortrivs och tjänar bra. S hoppas åtminstone få ihop till Emmabodabiljett och skulden till sin mamma innan hon får sparken.

  3. frktjatlund Says:

    Jag känner så med alla ungdomar som kämpar att få ögonkontakt med passerande, med sina mappar.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; usch ja, det är snäppet värre än telefonerna, men lite bättre betalt. Efter ett par desperata dagar lyckades hon i alla fall igår övertyga fler om att skänka pengar så hon har en viss chans att behålla jobbet längre än veckan ut.

Kommentera

