Det var väl inte meningen

Nä, Leonard Cohen får vara för mig. De enda biljetter som återstod var längst bak högt upp i Globen. Det känns inte värt 500 kronor. Att t o m ha långt till storbildsskärmarna. Äldsta lyckades få en enstaka bättre biljett och går ensam – kompisar sitter på samma läktare.

Men det var inte bara avståndet och priset. Jag är inte fullständigt övertygad om att jag vill se Leonard Cohen live för första gången så här långt senare. Han var en ungdomsikon. Först musiken och sedan böckerna, eller framförallt The Favourite Game. Sista gymnasieåret minns jag i en doft av rökelse, billigt rödvin (Saida kostade 3:60) och Suzanne.

Han får stanna kvar där, i de rusiga minnenas skrymslen.

Skulle i alla fall igår innan jag bestämde mig lyssna på min enda cd, en samlingsskiva. Den fanns inte. Nu hittade jag det tomma fodralet i Äldstas ställ. Inser att den var en av dem som för några år sedan fick fötter och vandrade först till hennes rum, sedan in i ett album och iväg till västra Irland. Där ligger han för tillfället magasinerad i ett hus i Tralee.

Det kändes förstås lite sorgligt. Att inte ens kunna lyssna.

Kanske var det dumt ändå, att vi inte bestämde oss tidigare så vi hade fått bättre biljetter.

Eller så var det kanske, som modern skulle ha sagt, inte meningen att jag skulle varken se eller höra Leonard Cohen denna sommar.

Fast jag kan förstås beställa hem en ny billig cd-skiva.

Nej, jag laddar inte ner.

Men jag kanske kan ladda in i mobilen från Äldstas dator.

Det är mycket man kanske kan om man vill.

4 svar to “Det var väl inte meningen”

  1. Rutan Says:

    Du har inte Spotify?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; nähä, det har jag inte!

  3. Rutan Says:

    Vill inte ha? Jag skickar en inbjudan. Behövs inte iofs för en enklare version, men ändå.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; tack, får se hur jag gör! Dotter tjatar.

Kommentera

