De två böckerna jag läste

Skulle ju skriva om böckerna jag plockat från döttrarnas sängbord i sommar. Nu gör jag det.

Från Äldsta plockade jag One Day av David Nicholls. Boken börjar den 15 juli 1988. Emma och Dexter har hamnat i säng efter en fest. De är båda klara med sina studier, Dexter ska lämna Edinburgh nästa dag. Sedan får man följa dem, varje 15 juli i 19 år framåt. Var för sig och tillsammans, på det ena eller andra sättet. Bli trött och arg på drummeln Dex och irriterad på Emma när hon är ett mähä och bara låter saker hända med sig, otålig på dem båda. Ingen av dem är helt sympatisk, man dras in i deras historia ändå, hoppas det ska gå bra. Lite för mångordigt ibland. Men välskrivet brittiskt. Och sympatiskt oförutsägbart. Boken kommer absolut att bli film! Jag satt omedvetet och rollbesatte. Dominic Cooper som Dexter är helt klart i min casting, och Kiera Knightley i en biroll. Däremot har jag svårt med Emma. Kate Winslet kan väl inte spela 22-åring längre? Ska bli spännande att se vad det blir. Äter upp en gammal brittisk vhs om den inte blir film.

På Mellans bord låg Notes from an Exhibiton av Patrick Gale. En annorlunda bok där huvudpersonen dör redan i första kapitlet. Vilket förstås fick mig att sucka otåligt. Men jag höll mig till tåls. Huvudpersonen är en konstnär, drabbad av bipolärt syndrom. Varje kapitel utgår från katalognotiser till en retrospektiv utställning av hennes verk och ägodelar. Kapitlen utgör nedslag i hennes och familjens liv. Det är ingen deckare, men spänningen stiger mot slutet ändå. En kritik som framförts mot boken är att den greppar över för mycket, familjen blir för udda, samlingen händelser för extrema (Läckberg- och Norén-varning samtidigt!). ”Gale hade inte behövt beskriva engelsk kväkarmiljö och bipolärt syndrom samtidigt”. Jo, möjligtvis. Han skulle nog inte fått ihop någorlunda trovärdighet i historien annars. Möjligtvis hänger en av sönernas historia lite i luften, men Patrick Gale skulle inte vara sig själv om han inte hade en gayrelation i intrigen. Dessutom tar han upp ett fenomen som man sällan ser beskrivet ur ett manligt perspektiv; bögen och hans kvinnliga bästis, det ska jag utveckla mer någon annan gång. Det kunde Gale också gjort. Det är väl den främsta invändningen mot boken, att intrigen ibland är för outvecklad, frågetecknen för många. Boken kan jag i alla fall rekommendera, inte minst för Gales särskilda sätt att handskas med det engelska språket.

Kul med döttrar som kommer hem med böcker som man inte själv skulle ha ramlat på i första hand.

9 svar to “De två böckerna jag läste”

  1. Ros Says:

    One Day tycker jag är en underbar bok. Känner igen mig i både Emma och Dexter, faktiskt.

    När jag läser andra gången ser jag att du ändrat lite i texten om Gale´s bok. Håller med dig. Känns som om berättelsen blivit för stor för honom och han inte hinner med att svara läsarnas, eller sina egna, frågor.

  2. cruella Says:

    Maken kom hem med One Day från nån resa i våras. Han läste och gillade att den var välskriven och att man just drogs in, jag fick kvävningskänslor redan morgonen-efter-scenen, så jag har den kvar. One Day. Kanske.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ros; avslöjad! Insåg efter samtal med dotter att jag varit lite för positiv.

    Cruella; jag tycker du ska ge den en chans, men jag förstår vad du menar. Det är väl det lite speciella, att man inte fattar riktig sympati för någon av de två. Dexter är inte bara en förmäten skitstövel och Emma är inte bara den goda och jordnära. Kvar efteråt finns den eviga frågan varför de dras till varandra. Men den frågan kan man väl ställa sig mer än en gång även i sin egen verklighet och bland de människor man har omkring sig.

  4. cruella Says:

    Vill man läsa en helt annan bok där varken kvinnor eller män är enbart onda eller goda, förtryckande eller förfördelade så kan man läsa Bergets döttrar som jag just har avslutat.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ser att Magnus Eriksson i SvD drar in både Joyce och Woolf i sin recension av den boken och det gör mig ju lite nyfiken. Å andra sidan vet man ju inte om sånt handlar om att framförallt höja sig själv som recensent!

  6. cruella Says:

    Jaså, det gör han. Inte min första tanke, men visst. Jag gillar kompositionen – episoder och skeenden som hakar i varandra i större eller mindre skeenden och för läsaren framåt – men sedan skulle jag vilja anknyta till våra egna arbetarförfattare lika gärna som utländska stjärnor. Så det så.

    Spännande om du läser!

  7. Annaa Mattsson Says:

    Verkar som den finns i pocket, ska kolla.

  8. Lotten Says:

    Nu letade jag fram till inlägg (via google…). Som sagt var så tycker jag att det gör det ännu mer verkligt, som om det var bekanta till en själv;-), att de inte är så sympatiska… Och den blir film under 2011 (som jag skrev som svar). Jag gillar inte valet av Emma!

  9. Annaa Mattsson Says:

    Lotte; nej det känns inte helt bra, Emma framställs ju inte i boken som anmärkningsvärt vacker, och det är ju onekligen filmens Emma. Men Jim Sturgess, ja det är väl bra. Ska bli kul att se filmen!

Kommentera

