Happy 21st!

Idag fyller Äldsta år och av lång vana vet vi att detta är en av årets dödaste dagar. Barnkalas lade vi tidigt ned, det blev bara besvikelser när nästan ingen kunde komma.

Mormor och moster var de som tappert kom, men jag ser på foton att även moster saknas något år och något gång tyckte mormodern det var för fint väder för att ge sig hemifrån. Men då blev jag sur, så hon fick snällt sätta sig på bussen.

Ett par gånger bad födelsedagsbarnet att få fira sin födelsedag ”på Ajas land”, dvs släktstugan som precis är såld. Då blev det ett lite annat stuk på kalasen, ingen sorg över kompissommartorkan.

I år har hon hittills fått runt 35 gratulationer på Facebook, jag var först. Pojken sa att det var suspekt att titta på klockan och rusa iväg till datorn när man har födelsedagsbarnet mitt framför sig irl. Inte då! Släkt hon aldrig har träffat hör till gratulanterna, Facebook är fantastiskt. Många av gratulanterna är förstås irländare, 21 är största födelsedagen där, nästan större än 50.

Bekräftelse på att 21 inte är någon stor dag här fick jag igår när jag skulle köpa födelsedagskort. Inte ett enda 21-årskort så långt näsan räckte, och det var långt. Fick nöja mig med ett sånt där snurrkort där man själv kan ställa in åren.

Men jag skulle egentligen säga att det är lika stor stiltje på bloggen som det brukade vara i Masthugget den 29 juli. På sin höjd verkar folk orka skriva något enstaka eget inlägg, men inte läsa andra och kommentera andras bloggar. Det är väldigt mycket nollor under de få nya inläggen. Och besöksstatistiken är nere på krusningsnivå.

Såg igår kväll var alla är. Borta. Hela Stockholms city var fullproppat av bortafolk. Nästan alla åt glass.

Nästa vecka blir det nog bättre. Då ska vi äta födelsedagstårta, den riktiga, för då är syster Mellan tillbaka.

6 svar to “Happy 21st!”

  1. Ingegerd Says:

    Ok ok, jag håller med, det har varit lite slött. Men nu närmar sig hösten, nu blir det ordning och reda i bloggvärlden igen!

  2. ab Says:

    Grattis till Äldsta och hennes mamma! 🙂

  3. Evamaria Says:

    Och ett stort grattis från oss också!

  4. Noemi Says:

    Hälsa och gratta från mig:-)!!!! Vore kul att se henne nån gång i sommar innan hon sticker igen till Irland.

  5. frktjatlund Says:

    Ja, det känns som det vackra vädret fått folk att överge tangentborden och bildskärmarna. Om det inte är Facebook som distraherar.

    Förr i världen var 21 oslagbart. Inte bara i kortspel. Som jag minns det var det både myndighetsålder och Bolagspremiär för Brorsan född 1948.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ingegerd; gissar att det kommer att inträda en förändring redan nästa vecka!

    Annika och Evamaria; tackar, ska framföras!

    Noemi; detta ska också framföras, hon har inte bestämt avresedatum ännu, slutar sitt vikariat den 13 augusti men blir kanske kvar ett par veckor till om det finns möjlighet till mer jobb.

    Tjatis; det är rätt mycket facebookande.

    I mitt gamla kompisgäng minns vi en fest påskafton 1969 särskilt väl. Det var då den äldste i gänget precis fyllt 21.

    Ändringen torde ha inträffat 1970 eller -71, jag fick köpa ut när jag var 20.

Kommentera

