En liten Pride-dagbok

Jo, eftersom jag häromdagen satt och bläddrade i min blogg för att kolla vad jag egentligen gjort tidigare Pride-veckor så ska jag för min egen skull skriva ned lite om årets Pride. Det går bra att strunta i att läsa.

Jag var inte ackrediterad. Jag har inte varit ackrediterad sedan 2006. Det känns länge sedan. Skälen var två. Jag blev 2007 sur över att jag som varit ackrediterad journalist tre festivaler i rad och skrivit någon typ av reportage från samtliga inte fick något pressmeddelande om det årets festival. Ny ung pressansvarig som sorterade bland journalisterna uppenbarligen. Dessutom fanns en fullständigt idiotisk kravlista för den som ville bli ackrediterad. Man skulle i förväg bland annat ange vilken vinkel man skulle ha på reportagen. Veckor, månader innan festivalen!

Dessutom talade en vän&kollega med nära anknytning till festivalen om för mig att det var snylteri att begära ackreditering.

Där har ni förklaringen till varför jag sedan aldrig har skrivit ett ord om hbtq-rörelsen i någon tidning. Vill inte den ha mig vill inte jag ha den. Och jag kan vara jävligt långsint. Men eftersom jag dock har många vänner i ”rörelsen” och ändå är engagerad i frågorna sedan länge så  är det naturligt för mig att delta i arrangemangen runt Pride.

Tillbaka till årets festival.

Seminarierna innehåller sällan något jag inte själv kan ta reda på och är för internt införstådda för att passa min skadade journalistsjäl. Underklädsfest intresserar mig föga och onsdag hade jag annat för mig, så där rann dagarna iväg. Torsdag var det födelsedag här, men efter middag med Äldsta i stan träffade jag vännen T från Göteborg för ett par öl innan han skulle vidare på oljebrottning (som tydligen blev inställd). Synd att det blev så kort! Men intressanta diskussioner om attityder och annat. Själv blev jag sedan sittande med andra vänner på Sidetracks uteservering tills den stängde. Trevlig stämning bland herrar i björnkategorin.

Fredag tog jag mig med vännen M ut till Prideparken. Kom ihåg tidigare år när det varit trevlig picknickstämning utanför parken i Tanto. Nu var det mest unga flator som skrek, bankade varandra i ändan, brottades och slängde burkar och flaskor omkring sig. Kan inte få in i min skalle varför dessa unga tjejer ska ta upp det sämsta av grabbeteenden. Pojkars slappa brôlande och tvångsmässiga våldsbeteende har jag alltid avskytt så jag ville därifrån. Snabbt.

Tog en tur till Torget där stämningen var lite Pride-upprymd. Vidare skulle andra åt olika håll så jag anslöt i stället till J&Jå som tröttnat på själva parken och satt sig på en av de vanliga stambarerna inne i stan. Jå hade vunnit på spel och bjöd på sprit. J vann lite mer och bjöd på mer. Vasagatans trottoarer var breda. Tuben var full av Pride-funktionärer.

På lördagen hann jag precis i tid till paraden. Träffade M vid Zinken och vi anslöt till den rödgröna delen. Mycket folk, ung mobilisering från alla tre partierna, bra stämning hela vägen trots att det var få vi kände,  klappade och skuttade till schlager mest hela vägen. Sen missade vi det rödgröna minglet på Gärdet, tittade på slutet av tåget i stället. Vinkade åt folk vi kände. En del såg oss.

Lite splittrat var det hela dagen med någon som aldrig tog sig ut, andra som man inte hittade, ännu andra som man gärna skulle umgåtts med men bara sa hej till. Undrar hur många sms det skickas under en pride-parad!

Splittret fortsatte. Bar, middag, häng, rosa hemmadrink och bar. Något som vi trodde skulle vara kul var ett tjejhäng med åldersgräns på högst 23. Dom brottades inte men bland unga tjejer som inte råkar vara ens döttrar är man aldrig hemma. Inte med dem heller för resten, inte på lokal i Sverige.

Minsann slutade jag inte kvällen först på ett fullproppat Torget och sedan med J&L på samma gamla bar som kvällen innan. Vattnet lite unket på båda ställena när man inte fick is i.

På tuben hem blängde några svartklädda snaggade pojkar med rassel runt armarna och i ansiktena på mina snygga regnbågsstrumpor.Iskalla stålblickar från brunsvarthöger inte att ta miste på. Där blev jag lite skraj. Satte mig i en annan del av vagnen utom synhåll hos en prydlig men trött pojke som jag lovade väcka vid ändhållplatsen. Ett visst beskydd i alla fall. De svartklädda klev också till lättnad av i Rågsved.

Och igår var det gudstjänst. Just på Pridesöndagen brukar jag gå i kyrkan. Det var riktigt bra, lugnt och sansat, ingen spektakelpräst, bra liknelser med Alice i Underlandet i predikan. Guds frid sa jag naturligtvis inte till någon, under bönerna tänkte jag på annat och inte tog jag nattvard eller nåt liknande heller, men sången var fin, i alla fall två av körerna sjön bra, och mannen intill så bra så att man kunde hänga med i psalmerna och nästan hålla tonen.

Sen var det nästan slut. I den stilla söndagsfriden på Torget tog jag farväl av M och åkte hem och lagade mat till barnen. Det var några dagar sedan sist. Visste precis vad J tänkte när jag avböjde vidare häng. ”Är inte dom stora nog att laga sin mat själva?” Men jag avbröt samtalet innan, så jag slapp svara, jo, men det finns något som heter familjeliv också, för det är taskigt att säga till någon som inte har mer familj än en halstarrig sambo och två katter.

Så där, nu har jag i alla fall beskrivit en ram som får mig själv att minnas allt det där som hände innanför. Det var en del.

2 svar to “En liten Pride-dagbok”

  1. frktjatlund Says:

    Oj, jag är i gott sällskap. Som långssint. Jag tillhör definitivt den skaran. Särskilt när det gäller förfördelningar.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; småsaker och smågräl glömmer jag snabbt. Men oförrätterna och förfördelningarna, nä minsann! Dem tar jag fram och putsar på ibland så de ska hålla sig fräscha. Det är bara min bror som är värre.

Kommentera

