Med en cykel bakom ryggen

-Jag tror det ligger mer hos dig än hos oss, sa Mellan idag när jag påpekade att jag ägnar rätt mycket tid åt att engagera mig i saker som egentligen är de vuxna flickornas sak att klara själva. Allt från att hitta saker som bara är spårlöst försvunna i deras rum till att hjälpa till att boka biljetter, påminna om csn-ansökningar och sånt. Sånt som min mor inte hade en susning om i mitt liv vid den tiden.

-Det är en massa andra mammor nu för tiden som inte heller har, konstaterade Mellan. De mammorna kan i stället ägna sig åt att tjata om saker som att städa rum och komma hem i tid och sånt.

Jag hade en känsla av att jag vann lite på poäng över de mammorna.

Jag har plockat lite i deras rum ikväll. För att vi ska ha en nattgäst i ett par nätter och Mellan ska flytta in i Äldstas rum och sova på madrass på golvet. Hon har inte så mycket saker med sig, Äldsta, att det tog så lång tid att frigöra golvet. Vattnet från det omkullvälta ångstrykjärnet hann inte rinna ända bort till laptopen innan jag fick fatt i det. Väskan som kattmamman kissat i tog jag undan redan igår, den hänger efter badkarsbad på tork på balkongen.

Jag tror det är sånt de andra mammorna inte skulle stå ut med.

Men jag tänker medlidsamt på en tredje sorts mammor. De som har barn som bor kvar. Och liksom inte kommer ur rollen.  För även om jag är sämst i världen på marktjänst så är det ändå en roll som man har växt in i. Särskilt om man som jag varit ensam med den sen lågstadieåldern, barnens alltså.

Mellan var lite orolig innan sommaren. Att jag skulle vara för djupt invuxen. Så det skulle bli outhärdligt. Jag tror det har gått hyfsat. Fast än vet hon inte att jag har tömt festivalryggsäcken, i min ambitiösa strävan att utrota unklukten ur hemmet. Å andra sidan packade jag den ju också. Och å tredje hittade jag fyrtio kronor i botten (där jag trodde de där nylonpåsarna skulle ligga, det gjorde de inte). Hon kommer att bli jätteglad.

Nu kom jag faktiskt på en sak. Att när jag skulle flytta till Göteborg när jag var 18 var det min mamma som var ute och letade hyresrum åt mig. Och när jag skulle flytta till Stockholm 2½ år senare var det hon som ringde på en rumsannons. Minsann. Det har sina förklaringar, men ändå. Flickorna har minsann fixat sina bostäder själva. Fast det har ju också sina förklaringar. Och så är de också bostadslösa båda två för tillfället.

Och Pojken? En god vän påstår att det tog tre år av vår bekantskap innan han fattade att jag hade en son också.

Men han blir så arg. Om man kliver för långt över trösklar. Hans väska skulle jag inte våga packa upp. Eller packa. Så hittade han också en matsäck från i maj, en höstterminsstart. Synd på den skitbra matlådan. Å andra sidan var det nog den hösten som matlådorna började upphöra.  Han ger dock små rapporter ibland. Om att han inte hittat någon bostad än.

Inatt är flickorna ute. Jag tror han är inne för cykeln står bakom min rygg.

Det kan hända att det finns mammor som inte vill ha jättestora cyklar mellan sig och städskåpet.

3 svar to “Med en cykel bakom ryggen”

  1. frktjatlund Says:

    Vill och vill. Mammor finner sig i det mesta när det gäller saker mellan sig och städskåpet. Eller ska jag säga kvinnor. I vårt hem har det inte varit barnen som tyckt att konstiga saker hör hemma i en bostad. Nu är jag glad att Maken har nästan obegränsade förrådsutrymmen annorstädes. Annars hade nog moppen stått i vardagsrummet.

    (Nu klickar jag på Like-stjärnan. Bara för att se vad som händer.)

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; det funkade! Med like-stjärnan. Jäkla Facebookefterapare.

    Jag är så glad att det bara är en cykel. Ett tag var det två.

  3. Ullah Says:

    Jag kan inte nästan inte minnas något mina föräldrar fixade åt mig när jag tonåring. Jo, pappa ordnade sommarjobb till mig på sitt eget jobb när jag var 15 år. Annars kommer jag inte på någonting. Men jag hade förmodligen blivit helilsken om de hade försökt sig på att göra något åt mig.

Kommentera

