För mycket icke-liv

Gör bloggläsare så? Prenumererar på andras blogginläggg? Så de får mail med rubrik och inledning på varje nytt inlägg? Jag har tydligen när wordpress ändrade lite på sitt stuk petat till på något så det plötsligt dräller in en massa wordpress-mail. Först fattade jag inte ens vad de handlade om för de såg så konstiga ut.

Hoppas jag inte gör någon bloggare förnärmad nu, men redan efter tre dagar fann jag dessa mail högst enerverande. Jag har har system för att hitta mina mest lästa bloggar. Jag behöver inga påminnelser. Och framförallt har jag nog med mail ändå att hålla ordning på, sortera in eller ta bort.

Facebook-mailen var förstås värre, den lyckades jag få bort. Annars hade jag nog lagt ned hela idén med fb. Det liknar för mycket ickeliv. Höra plinget, om man nu har ljudet på, släppa allt man har för händer och rusa till datorn för att informeras om att någon man inte känner har kommenterat något som någon man kände för 25 år sedan sagt på fb (för att man själv varit korkad nog att säga något ovidkommande i en tråd).

Det här kanske var ett ickeinlägg. Men jag tänkte att det nog syns i respektive blogg att jag tagit bort de där prenumerationerna. Och jag vill gärna förklara mig; Jag läser era bloggar ändå! Och tycker någon det är praktiskt med prenumerationer så är det helt ok för mig, ni kanske inte har jobbmailen på samma adress t ex.

8 svar to “För mycket icke-liv”

  1. Bloggblad Says:

    Näe, jag märker inget. Jag blev också väldigt irriterad på de där onödiga mailen i FB. Och jag klickar inte heller här nedaför att jag ska få mail om nån svarat hos dig.

    Däremot är det praktiskt att jag i min högerspalt ser vilka favoriter som uppdaterat.

    Ö.h.t. undrar jag hur mycket tid en del bloggare och fejsbookare förfogar över… inlägg varje timme. De sitter väl aldrig på jobbet och skriver?

    Jag ska inte gnälla över oviktiga inlägg, för mina egna intresserar nog sällan omvärlden, men jag skriver inte varje gång jag ska kissa, dricka kaffe eller gå och lägga mig, vilket ganska många gör. Undrar för vem?

    Bloggandet har gett mig så mycket träning på att skriva, och så många goda vänner, så det överstiger nackdelarna med att det tar tid etc. Så fort jag slöar till med att kommentera hos andra, så avtar läsarantalet, det kräver alltså en hel del om man vill ha kvar sina kontakter.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Konstigast är nog en del av mina politikervänner. Som använder tid att meddela på FB sina exakta geograiska positioner, flera gånger om dagen, i stället för att använda det som ett redskap för politiska budskap. Men sorgligast hon som klagar över hur stressad hon är, på gränsen till utbrändhet, inte minst pga alla sociala kontakter hon måste ha, och så gör hon åtta fb-inlägg om dagen med långa diskussionstrådar.

    De där prenumerationerna gjorde att jag kom ur bloggläsarrytmen! Och om man inte läser och inte kommenterar så sjunker som sagt besökstalen.

  3. Ullah Says:

    Jag håller inte på med sådana där prenumerationer heller. Tycker att mina fejsbokvänner sköter sig mycket bra, det är bara några som lägger in väl många länkar till youtube etc., men det är inte så farligt.

  4. frktjatlund Says:

    WP har stökat runt en del senaste tiden. Med prenumerationer och menyer, som uppfört sig underligt. Men nu verkar det har stabiliserats eller så har jag kommit underfund med hur sakerna funkar.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; första gången jag gick med i facebook tröttnade jag snabbt på att ett par vänner ständigt skickade förslag – som kom som mail – på grupper jag skulle gå med i. När jag slipper ha dem i mailen är inte de där grupperna lika störande.

    Tjatis; ja, jag fattar inte riktigt vad som hänt, men nu har jag i alla all sagt upp alla bloggprenumerationer!

  6. Bloggblad Says:

    Jag undrar hur många som verkligen klickar och lyssnar på alla låtförslag. Jag har då rakt inte tid med det. Borde gå en kvällspromenad och titta på stjärnfallen som ska öka i natt – eller läsa en god bok…

    Jag har en ”vän” som ungefär varannan timme meddelar omvärlden hur hon mår. Och det skiftar rejält under dagen, nästan så att jag tycker synd om hennes man och de två små barnen…

  7. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; jag tror det klickas olika mycket i olika grupper, kanske unga har en större tendens att lyssna på varandras låtförslag och se på varandras filmsnuttar och gå med i varandras grupper.

  8. Bloggblad Says:

    Ja, man måste ju ändå tro att nån klickar… När jag lagt in filmsnuttar på mitt sjungande barnbarn har jag också tänkt ibland att nog ingen ger sig tid att klicka, men jag får ganska många uppskattande mail, så därför fortsätter jag. Det räcker ju att göra nån glad… och det är klart, är det en låt i min smak (som sällan stämmer med ungdomars) så klickar jag.

Kommentera

