Man slipper i alla fall se lårfläsket

Jäklar vad den bara tog slut sommaren! Mellan noterade med förvåning inatt när hon äntligen damp ned i Stockholm hur kallt och höst det blivit. Har sett flera bloggare skriva om sommarens sista  bad. Så bra, tänker jag, att jag inte har badat alls, då slipper man sörja det sista badet! Tror inte ens jag plaskat med fötterna i någon strandkant. Men så oändligt länge sedan de känns, de där varma i juli dagarna då G och jag tog långa promenader just runt Stockholms strandkanter. Det är nog helt naturligt att hösten kommer nu, trots allt.

Jag tycker fler av damerna på konferens häromdagen kunde ha accepterat årstiden. Så hade man sluppit se en massa bara ben framslängda under borden. Det är i alla fall en fördel med herrar, de exponerar inte sina knotiga medelåldersknän sina åderbråck och sitt slappa lårfläsk på bästa konferenstid! Med argumentet att de vill hålla kvar sommaren. Visst gör det, men helst under en lite längre kjol. Särskilt på konferenstid.

Just det, tillbaka kom hon äntligen sent igår, Mellan. Återigen i det närmsta pank eftersom vartenda öre som runnit in har gått åt till uppehälle och biljetter till transportmedel. Men säkert innebar de där extra 10 dagarna i London en massa erfarenheter och upplevelser som hon inte skulle fått annars. Inblicken i hur det är att vara arbetslös och pank i en trist stadsdel långt från glamour och nöjen. Sitta fast eftersom en förflyttning tur och retur till stan kostar lika mycket som mat för flera dagar. Kompisarna åkte till London för att jobba och ha kul. Först hade de kul för större delen av sina besparingar, sedan fick den ena ett trist illa betalt jobb som hindrar henne från att ha så värst kul medan den andra inte fick något jobb alls. Drömmen har liksom krympt när den kom ut i verkligheten. Hoppas det ordnar sig för dem i alla fall, annars är det bättre att svälja förtreten och åka hem.

Bra att hon hann hem i alla fall innan det blir dags för Äldsta att dra iväg. Nedräkningen där har varit igång ett tag. Tankarna samlade på terminsstarten där borta.  Tror det kändes konstigt att plötsligt göra ett par dagars inryck på sommarjobbet.

Och Pojken, ja han kämpar med sin pendling. Snart måste det lösa sig. Schema mellan åtta och fem varje dag, det blir ingen tid till något annat än att just pendla. Särskilt jobbigt när man inte valt den livsstilen frivilligt. Tanken var ju att bo, inte att resa!

15 svar to “Man slipper i alla fall se lårfläsket”

  1. Bloggblad Says:

    Jag är så frusen att jag sällan kan exponera mina åderbråck, har köpt flera par leggings i olika färger för att inte känna mig för vintrig, och för att kunna ha kjol ibland.

    Sen är jag inte lika störd av åderbråck som av håriga magar som kan komma påträngande nära i affärer varma dagar när herrar går omkring endast iklädda shorts. Det tycker jag är mycket äckligare än blekfeta åderbråcksben.

  2. Ullah Says:

    Sk leggings har jag svårt för, de har ju ingen fot! Jag vill ha vanliga strumbyxor, också kallade tights nuförtiden tydligen. Hoppas att mina feta lår döljs av kjolarna.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; nej, de där bara överkropparna är en styggelse, det håller jag med om. Tycker egentligen det är lika illa med unga som gamla. Men då är det åtminstone för det mesta en utomhus- och semesterföreteelse.

    Jag kan nog tänka mig en sommarkonferens där både damer och herrar går omkring i shorts, t ex förekom det förstås en hel del barbent under den varma Almedalsveckan i somras. Miljön där var ju också rätt så avspänd. Även om inga bara överkroppar syntes annat än på stranden.

    Men ingen herre kommer på tanken att gå på en formell inomhuskonferens i slutet av augusti iklädd låruppkavlade shorts (närmaste motsvarigheten till kort snäv kjol) och behagfullt sträcka ut sina bara ben och fötter till allmän exponering i den typiska rektangulära konferensmöbleringen. Det skulle man tycka var ett väldigt märkligt beteende.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; leggings är lite besvärliga plagg, särskilt på vintern… Fördelen är att de inte åker ned i grenen som strumpbyxor. Benlinjen blir snyggare i strumpbyxor, leggings som slutar på ”fel ställe” kan lätt få ben att se både kortare och tjockare ut.

    Ja jag tror man ska tänka lite, hur mycket av sin kropp man egentligen vill visa innan man slår sig ned runt ett konferensbord. Kanske hade kvinnorna mitt emot mig ingen tanke på hur fri lårsikten var! De ville ju bara hålla kvar sommaren.

  5. Lotten Says:

    Jag blev helt överraskad över hösten. Vi hade ju semester länge, och hade tur. Första veckan på jobbet kom kylan och höstvädret. Så det kändes på alla plan som om hösten kom alldeles för snabbt. Och då fryser jag ett par veckor, eftersom jag fortfarande går i sommarkläder.
    Föredrar leggings framför strumpbyxor, då strumpbyxor aldrig passar min kropp… Många tjejer på jobbet som hade leggings innan sommaren, men inte börjat med dem trots kylan!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; ha ha, det finns mycket principer kring det där med hösten och kläderna. Har just upptäckt flera trådar på facebook där principer att inte välja kläder efter väderlek hyllas, samtidigt som höstkylan beklagas. ”Våga vägra strumpor och hela skor!” – ”Våga vägra långa byxor!” är en. Tänk jag som tycker det är jättepraktiskt med riktigt långa smala jeans varma myggkvällar i juli.

  7. cruella Says:

    Men äsch, inte är det höst än! Igår var det ju soligt och varmt och vi satt ute till halv nio på kvällen och flamsade på kolonifest:-) I dag var det ju lite mulnare men ändå varmt. Och sista doppet är inte doppat – det är 18 grader i vattnet än!

  8. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; hm, det är allt nåt i luften! Som Mellan noterade direkt hon klev ut på gatan igår och som ännu inte nått till London.

  9. Evis Says:

    Det var 12 grader och mulet här i lördags när vi varpå Liseberg.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Evis; det har inte krupit över 15 här på några dagar heller!

  11. cruella Says:

    Jo jo, det är klart att det är skillnad på både ljus och värme – men jag älskar det flacka sensommarljuset och varma eftermiddagar, hastigt mörknande kvällar… 12 grader och mulet gör dock ingen människa glad någon årstid:-)

  12. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; det där är nog den viktigaste skillnaden mellan oss som är riktiga hösthatare och andra… Vi uppskattar inte ens de där förvirrande varma eftermiddagarna, ser dem bara som ett tecken. Jag var som sagt värre förr, jag kunde bli förtvivlad redan i juli för att jag kände föraningen till höstkylan. Lite klarare och torrare luft en morgon på väg till jobbet var nog för att förstöra den dagen.

    Kampen mot hösten innebär för mig inte att gå med blåfrusna fötter och ben, nähä minsann, så roligt ska vi inte ha det att den ska få mig att både lida av mörker och köld! Med kläder på kan höstsolen förstås vara riktigt dräglig.

    Men i år tycker jag själva sommaren har betett sig dumt, den kunde gott ha stått emot hösten ett tag till, inte givit upp redan! Det finns ingen anledning i stora delar landet redan i augusti.

  13. cruella Says:

    Jag är ju en sån bedrövlig hurtbulle att jag gillar precis ALLA årstider och föraningarna om dem också haha. Gillar att ha sensommaren kvar att bada på, hösten att gå i skogen och på finpromenad i stan och så ser jag förstås fram emot tända ljus och rödvin i november – innan man måste börja julstressa (vilket jag hade tänkt låta bli i år, på något sätt.)

    Enda gången jag har svårt att hålla ångan uppe är om januari blir snöfattig och mörk; då blir det baksmälla och svartalfen.

  14. frktjatlund Says:

    Jag som tycker att folk (kvinnor) har varit ovanligt påpälsade på nederdelen hur varmt det än har varit den här sommaren. Ribbstickade strumpbyxor, leggings på 60 denier, jeans nerstoppade i läderstövlar, superslimmade brallor och så vidare. Överdelen har däremot varit mer än bar.

  15. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jo men det ligger nog något i vad du säger, men då framförallt bland yngre. De senaste åren har man vant sig att se tjejer i jättekorta klänningar, inte värda namnet klänning. Men i år har det hänt något. Mellan här sa nån gång runt midsommar att hon inte kände sig bekväm i barbent och kort. Har sedan hela sommaren burit antingen strumbyxor avklippta ovanför knäna eller shorts under korta klänningar/långa linnen. Den ett år äldre dottern har jag inte sett mycket barbent heller, mycket med de snäva byxorna nedanför klänningarna.

    Det där med korta kjolar, barbent och sandaler har nog framförallt blivit en medelåldersgrej. Även att genom kläderna försöka hålla kvar sommaren. Samtliga yngre damer på konferensen i fredags var påklädda om benen. Inte har jag hört någon av mina flickor någonsin säga att de vill gå i sommarkläder så långt in på hösten som möjligt.

Kommentera

