Dyrt att förlora passet!

Undrar om det är något konstigt med wordpress. Varför skulle jag annars i stort sett inte ha några besökare idag? Och ingen som öht läst mitt senaste inlägg. Någon som lagt ett Skugge-filter över bloggen idag kanske?

Börjar efter några turer med Mellans två försäkringsbolag förstå varför människor som är ute och reser och hamnar i något krångel med flyget är så snabba på att ställa krav på flygbolagen. De vet förstås att det är en massa saker som försäkringsbolagen inte alls täcker, även om man har reseförsäkring.

Mellan hade en sådan. Via bankkortet flygbiljetterna var köpta med. Mail från bolaget visade att jag läste rätt i villkoren. Försäkringen täcker inte kostnader av den typ Mellan hade; nytt pass, ny flygbiljett eftersom hon inte hann få ens provisoriskt pass innan planet gick, extra kostnader för att vänta in nya passet. (Här menar jag inte för alla de dagarna, men åtminstone för det dygn det skulle tagit att få ett provisoriskt pass.) Däremot täcker den in kostnader för en massa andra förseningar orsakade av andra omständigheter.

Fick rådet att kolla med hemförsäkringen. Vilket Mellan själv redan gjort. Den kunde möjligtvis täcka in det nya passet, som dock underskrider självrisken, men hon kunde inte få ersättning för ny flygbiljett och andra extra kostnader.

Jag tycker ändå det är lite konstigt. Eller är det helt enkelt så att folk är så slarviga med sina pass att försäkringsbolagen har bestämt sig för att inte ersätta kostnader som uppstår i samband med förlorade pass i samband med utlandsresor? Inte ens om man faktiskt blivit bestulen och kan visa upp polisanmälan?

En nyttig läxa, skulle säkert en del säga, men jag vet inte jag. Det enda man lärt sig av att bli bestulen är att just risken att bli bestulen alltid finns och att det innebär kostnader och problem. Att förlora hela sin surt förvärvade sommarjobbslön på nytt pass och en flygbiljett som man inte hade behövt kan jag inte heller se som särskilt nyttigt.

——–

Jäpp, det är något skumt med bloggen idag. Bloggstatistiken säger att jag inte har publicerat några inlägg idag. Och har jag inget publicerat kan ju inget bli läst. Men jag undrar vad det i så fall är man ser när man går in på min blogg? Åh, det känns nästan som gamla blogg.se. Nästan så man saknar en Roland eller en Karin att ställa elaka frågor till!

8 svar to “Dyrt att förlora passet!”

  1. vildhunden Says:

    Min WordPress-statistik fungerar och RSS-flödet sa att du publicerat idag.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Vildhunden; fungerar plötsligt. På en halvtimma anses besöksantalet mångdubblats och det syns också två publiceringar. Måste alltså vara något som hängt sig tidigare idag. Åh, det känns så bra att vara ute på banan igen!

  3. Ullah Says:

    Allt har sett bra ut hela dagen och jag har noterat de nya inläggen som publicerats allteftersom. RSS vet jag däremot inget om.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; fast nåt skumt är det när inga besökare redovisas på mitt förra inlägg! Det har länkar från andra sidor som skriver om samma ämne, dessutom skulle det vara märkligt om inte en enda av mina vanliga besökare skulle ha läst just det inlägget på hela dagen. De har aldrig hänt förr, att ett inlägg förblir oläst.

    Strunt samma, nu verkar jag som sagt vara med igen!

  5. rolf ohlson Says:

    Här har du en trogen bloggläsare oavsett vad statistiken visar. Kommenterar ju inte så ofta, men läser gör jag. Var så säker. Dina inlägg är lärorika!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rolf; tack, det är fint med er alla som finns där ute, trots statistiken!

  7. ullisar Says:

    det är bra med försäkringar. när det försäkrar det man tror att de gör. fast det låter märkligt ändå att just det fall du tar upp inte ”gills”? läskigt.

    ps. en grej jag måste fråga dig, du som jag vet också lyssnar på Sommar; vad tyckte du om Björn af Kleens program? jag har skrivit ett elakt inlägg om honom nu ikväll som jag hoppas inte är för utpekande. men å andra sidan, det var ju enligt mig just det enda han gjorde i sitt program?

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; jag tycker också det är märkligt. Ska nog ta och dubbelkolla med hennes studenthemförsäkring i alla fall. Jag fattar ju att man inte får ersättning om man drumlat sig och inte kommit i tid till flyget, men att inte komma med pga stulet pass är ju en annan. Det var ju från ett land utanför Schengen så passtvång förelåg.

    Lyssnade inte på Björn af Kleen, kanske får tillfälle om programmen ligger kvar.

Kommentera

