Omvänd ordning…

Just det. De som har Facebook vet redan. Att det är klart med ny lägenhet. Äntligen.

Men just nu känns det lite förvirrat. Av en anledning som jag förstår är mycket typisk. Människor som har några år äldre barn skrockar lite och känner inget medlidande när jag berättar. Säger bara ”så är det men så småningom går det över!” Den omvända Tio små negerpojkar-ordningen.

Och det är egentligen inte jag som lider mest. Utan Mellan själv som måste bestämma sig inom de närmsta dygnen om hon ska stanna i Stockholm det här året i stället för att åka tillbaka till Glasgow.

Ja, vad sa jag om de skrockande skratten! Jag hör dem skalla där ute. Och alla skrönorna om barn som flyttat tillbaka med respektive, barn och bonusbarn och jag vet inte allt. Jo hundar.

Efter ett och ett halvt år har jag alltså äntligen fått en mindre lägenhet och då funderar hon, som aldrig mer i sitt liv, åtminstone inte inom de närmsta åren, skulle bo i Sverige, på att göra just det. Samtidigt som hennes bror inte fått någon bostad i Uppsala.

Fast det kommer han förstås att skaffa snabbt som attan, i Tierp eller så, om han får höra nyheten att han ska dela ett halvt vardagsrum med sin syster, bara en halvvägg ifrån sin mor. Det är ju alltså en stor etta med ett visserligen avdelat rum jag fått, men ändå bara ett enda rum. Och en hall som inte är fullt så stor som jag tyckte första gången och som sålunda kommer att vara helbelamrad som arbetsrum med en liten passage att åla sig igenom till badrummet. Det är å andra sidan rätt stort. Vi kanske kan få in någon förvaringsmöbel där.

Bevekelsegrunderna för Mellan är väldigt uppenbara. Det är bättre att hoppa av en utbildning som inte är den rätta innan studiemedelsveckorna har blivit för många. Den framsynta modern har hittat en restplats på en ettårig kurs i en kranskommun nära dig, eller framför allt nära t ex bloggaren -loa. Hon ska dit i morgon på intervju.

Inatt packade jag för säkerhets skull Äldstas saker. Fyra flyttlådor förutom böckerna. Och de två som står på vinden. Och stora förvaringspåsen med kläder.  Det är överkomligt. Hon verkar faktiskt ganska utflyttad. Peppar peppar.

Just nu känns det i alla fall väldigt bra att inte ha någon vardagsrumssoffa.

14 svar to “Omvänd ordning…”

  1. frktjatlund Says:

    Men grattis till bytet! Detaljer, pliis. Och visst är det ett förfärligt flyttande fram och tillbaka några år. Men det går över. Ungefär som sängvätning.

  2. cruella Says:

    Ja, det där med att barnen flyter lite in och ut under något år har jag ställt in mig på, man får helt enkelt se. Ett trångt boende verkar säkert som ett incitament att försöka flytta;-)

    Hoppas du inte tycker jag är läskigt stalkig nu, men jag blev så inspirerad av din flytt att jag ringde en kompis och föreslog promenad därute i hennes gamla hoods (Vårberg bodde hon). Vi klev av vid din nya adress, spanade in sunkhaket, hittade en kulig loppis i centrumkällaren och pinnade så vidare ned mot vattnet och in mot Mälarhöjden till. Gud vad fint det är!

    Tog en lagom lång simtur vid Mälarhöjdsbadet och plockade sedan potatis och äpplen i kolonin. Sweet!

    Grattis, igen.

  3. malou Says:

    Grattis! Hoppas att det löser sig för barna, på det ena eller andra sättet.
    Hos mig är det bara minsta Marit som har ett par år kvar i Newcastle – och just nu är hon ganska säker på att hon flyttar till Skottland efteråt. Fas hon brukar förändra sig..

  4. Rutan Says:

    Grattis och roligt att det äntligen har ordnat sig! Det är ju väldigt många kvadratmeter för en etta. Hur är det med balkong?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; ja, det är vad alla säger. Själv flyttade jag hemåt en sväng när jag var 26. Katastrof.

    Cruella; KUL! Ja visst är det fint där längs stränderna. Du får stalka så mycket du vill, du kan gärna stalka omkring lite på bokmässan också.

    Malou; Skottland är trevligt, jag tycker det är lite tråkigt att inte få komma iväg till Glasgow närmsta året. Newcastle låg ju högt på Mellans lista också, men det är billigare för EU-medlemmar utanför England att plugga i Skottland.

    Rutan; 56 kvadrat är mycket, ja. Onödigt mycket badrum men man kan som sagt ha förvaringsmöbler där, samma gäller köket. Stor inhägnad uteplats mot en grässlänt så det springer inte folk förbi stup i kvarten. Enda tråkiga är att det inte är kvällssol.

  6. -loa Says:

    Ännu ett bevis för att man aldrig ska ge upp!
    Grattis till den nya bostaden.

  7. Annaa Mattsson Says:

    -loa; tack! Ja, det såg rätt mörkt ut ett tag!

  8. ab Says:

    Va? Har du fått ny lägenhet? Grattis! (Nä, här has inte Facebook. Min dator är för gammal och kommer knappt in någonstans längre.)

  9. Annaa Mattsson Says:

    Annika; jäpp, så är det, äntligen. Byter tunnelbanelinje. Jag som trodde gröna linjen var mitt öde.

  10. Evis Says:

    Och inte på ändhållplats, vilket kan vara lite knepigt om man sover över och varit på sena kvällar på stan 😉

  11. Annaa Mattsson Says:

    Evis; och riskerar att hamna långt ute i en annan kommun! Men själva avståndet till stan, om man går av vid rätt station, är något närmare än nuvarande.

  12. Evis Says:

    Det är förstås sådant som jag tänker på.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Evis; vi hoppas ju att det ska bli tillfälle och att inte alla sovplatser är för evigt ockuperade av barn!

    Har för resten inte frågat om hur det är runt bokmässan. Måste ta itu med det imorgon eller så.

  14. Evis Says:

    Både jag och Rickard är borta på lördagen och då är barnen här för att passa Maja, men annars är hela norra korridoren tom. Troligen är jag upptagen även torsdag kväll, men det hindrar ju inte dig från att sova i Majas rum.

Kommentera

