Vad har hänt med stackars Rut?

Inte för att jag är en hejare på bibelkunskap, men publik och deltagare i ett frågeprogram på TV häromkvällen slog mig med häpnad med sin okunnighet.

Frågan var vilka av fyra som inte inte har en bok i Bibeln. Rut, Esra, Ester eller Helena.

Lätt som en plätt tyckte jag.   ”Alla” vuxna människor vet väl att de tre förstnämnda är bibliska/hebreiska namn och att svaret därför, även om man inte är tvärsäker på bibelns böcker, enligt uteslutningsmetoden måste bli Helena. Borde naturligtvis den tävlande läraren i naturvetenskap veta. Jag tycker kanske han också borde vetat att namnet Helena har grekiskt ursprung.

Inte! Han sökte först publikens hjälp. Och 45 procent av denna svarade Rut! Då tog han till nästa livlina, dvs uteslutandet av två namn. Rut och Helena blev kvar och då kände han sig säker på att svara Rut. Och åkte ur tävlingen, förstås.

Vafalls? Vad har hänt med stackars Rut? Har helt enkelt det omsusade RUT-avdraget dragit skam och vanära över det gamla namnet? Jag är säker på att många av de där 45 procenten fnittrade glatt över det galna i att en städtjänst skulle ha en egen bok i bibeln. Och det kan man ju hålla med om.

Generationsfråga? Den tävlande var i alla fall inte ung. Och publiken blandad.

10 svar to “Vad har hänt med stackars Rut?”

  1. Ullah Says:

    Man vet inte om man skall skratta eller gråta, men jag lutar åt det sistnämnda.

  2. malou Says:

    dethar hänt nåt med allmänbildningen på åde sidor om gränsen. Och jag som brukar säga att dagens skola är bättre..(fast det tycker jag ju, egentligen. )

  3. Rutan Says:

    Jag hörde på radions p3 härom dagen ett samtal om Jantelagen. Den ena hade ingen aning om att uttrycket kommer ur en bok, författarens namn osv. ”Kan vi inte bara låta bli att bry oss om att det är från en bok? Bara ha det som ett uttryck. ” tyckte hon.

  4. cruella Says:

    Jag har inte gnuggats i kristendom i skolan, därtill är jag för ung, och framför allt inte i gamla testamentet. Men att Rut är den som går dit svärmorsan går, det vet jag allt ändå.

  5. frktjatlund Says:

    Jag kan Rut och Bibeln utan och innan. Vad är problemet?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Alla; testade med en kompis, med akademisk grundexamen i humaniora, hon sa tveklöst ”Rut!” Tjatis fråga är alltså i högsta grad relevant; vad är problemet?

  7. -loa Says:

    År 1900 var Rut på 12:e plats på listan över de populäraste namnen bland de nyfödda. Numera ökar åter namnets popularitet, men det är fortfarande relativt ovanligt bland de yngsta flickorna som tilltalsnamn. 31 december 2005 fanns det totalt 42 737 personer i Sverige med namnet Rut eller Ruth, varav 24 464 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 229 flickor namnet, varav 31 fick det som tilltalsnamn. (enligt Wikipedia)

  8. Annaa Mattsson Says:

    -loa; siffrorna från 1900 styrker den förklaring som ovanstående goda vän angav, nämligen att många svenskar uppfattar Rut som ett gammalt något töntigt svenskt mormorsmornamn och inget annat. Men jag undrar naturligtvis hur de då tänker när de stöter på namnet i andra språkområden. Ruth Rendell är ju t ex ingen svensk mormor, vad jag vet.

  9. -loa Says:

    Stackars Ruth Rendell, född 17 februari 1930 i South Woodford, Redbridge, London, kan ju mycket väl vara en mossig brittisk eg engelsk granny. Vad vet jag, vad vet jag?

  10. Annaa Mattsson Says:

    -loa; men svensk är hon i alla fall inte!

Kommentera

