En tredje ståndpunkt om reklamens irrvägar

Bilderna som visas i den här länken valsar runt på många bloggar. Jag är osäker på hur det är med upphovsrätt så jag väljer att länka till bloggen Third Opinion. Som jag inom parentes anser ofta inte alls står för någon tredje ståndpunkt. Men det är en annan sak.

Bilderna som visas är alltså en rad gamla annonser från 50 – 70-tal. Med tre teman; positiv reklam för rökning, reklam för läskedrycker som rena hälsodrycken för bäbisar samt könsdiskriminerande reklam.

Alla inlägg jag läst kring de här gamla hysteriska bilderna går ut på samma sak; att allt har blivit så mycket bättre, vi var så oerhört mycket dummare och naivare förr.

Jadå, förstås har kunskaperna om tobaksrökningens risker breddats, fördjupats och spridits. Hälsoriskerna kring barn och sötsaker har t o m nått fördumningens brant där svenska barn inte ens får äta en liten glassportion för att fira sin födelsedag på dagis. Medan jätteflaskorna läskedryck säljs i parti och minut till barnfamiljer. Frågan om utveckling är inte självklar.

Men jag kan inte bara lättsinnigt fnissa åt bilderna och stämma in i kören av ”vilken tur att vi blivit så mycket klokare!” 

Det som blivit bättre är framförallt lagstiftningen kring reklam. När annonserna publicerades var marknaden betydligt friare, cynismen råare. Naturligtvis hade de stora tobaksbolagen, när annonserna publicerades, nåtts av de första riktigt stora studierna om tobakens skadeverkningar. Cancerläkaren Richard Dolls rapport från 1948 var banbrytande. Tio år senare hade det kommit fler och det fanns anledning för ciggtillverkarna att ta i. Dra in både läkare och jultomten i sina kampanjer! Och det fanns ingen konsumentlagstiftning som sa stopp.

Det finns det idag. Medan nya grupper storrökare kommer ut på banan varje år. Trots all information. Och det är inte bara de mest korkade som börjar röka. Det är faktiskt inte det. (Jo jag vet Evis, om den där undersökningen om lågutbildade unga kvinnor i förort, men de kan inte heller var okunniga!)

Bäbisarna då? Jag gissar nog att även läskfabrikanterna visste vad de gjorde. Deras reklamavdelningar var inte naiva, men de kämpade hårt för att skapa beronde av sina produkter. När det inte längre gick att sälja läsk som hälsodryck till bäbisar i västvärlden fortsatte de till länder med mindre nogräknad lagstiftning och befolkningar med lägre allmänbildning. Cynisk colareklam förekom långt efter det att bilderna i länken var aktuella. Den förekom parallellt med reklamen för modersmjölksersättning från de stora transnationella livsemedelsföretagen. Nestlé har varit den värsta boven i det dramat som har sin egen historia med många smutsiga inslag.

Och så kommer vi till det viktigaste, det som vi ska skratta och oja värst över. Och jag kan bara yttra ett kort ”jasså”.

Jisses, vi lever ju fortfarande i ett patriarkat med starkt befästa könsrollsuppfattningar. Jag skulle kunna skriva ett blogginlägg om dagen om min förtvivlan över den backlash som skett de senaste decennierna, om hur nya generationer tjejer faller in i mönster som vi kämpade hårt för att ta oss ur.

Varenda jäkla undersökning visar att kvinnor fortfarande utför den största delen av hushållsarbetet i hemmen. Och när man ska råda bot på det är inte lösningen delat ansvar, utan en återgång till att ha tjänstefolk som diskret plockar skit och fejar.

Ni som slår er för bröstet över att ha givit era barn en annan uppfostran än den i reklambilderna; vad fan tror ni de lär sig om jämlikhet när de vänjer sig vid att det kommer en städerska och tar hand om deras skit och oreda?

Reklambyråerna skulle naturligtvis dra på precis som förr om de bara fick. Om de inte visste att de skulle bli anmälda och uthängda. För de vet ju hur det ser ut där ute i den ojämlika världen.

Reklambilderna med kvinnomisshandel är naturligtvis de mest bisarra. Men också det tydligaste exemplet på att ”vi” bara blivit klokare på ett enda plan; lagstiftningen. Kvinnomisshandeln har dock inte minskat.

Och reklamen breder ut sig. Skönhet fortsätter vara ett stensäkert kort, där känner massor av oss förnedrade varje gång vi slår upp en damtidning eller inte hinner trycka bort tv-reklamen. Medan andra ivrigt shoppar loss på små burkar för flera hundratals kronor och gör textreklam för undermedel i sina bloggar. Deras tonårsdöttrar hänger ivrigt på. Reklambranschen vet vad den gör. Kombinerar skönhet med hälsa. Återigen stoppar lagstiftningen de värsta grodorna i marknadsföringen av de undergörande medlen. Men borde, tycker många av oss, slå till hårdare.

Bland de nya vägarna är greenwashing. Företag som tar reklamen till hjälp för att göra sina produkter och tjänster ”grönare” än i verkligheten, eller rent av för att dölja smutsiga baksidor. Med risk för att bli tjatig så kan bara konstateras att det här skulle se mycket värre ut utan lagar och förordningar.

Nähä, nu får inte det här bli längre. Om någon undrar vad det var jag ville säga så var det nog faktiskt just att uttrycka en tredje ståndpunkt.

Annonser

8 svar to “En tredje ståndpunkt om reklamens irrvägar”

  1. Lotta K Says:

    Å vad uppfriskande. Naturligtvis är det lagstiftningen. Här ett exempel på vad som är OK att säga i Amerika: http://www.dailykos.com/storyonly/2010/8/26/896386/-Want-a-raise-Wash-your-vagina

  2. Ullah Says:

    Det känns nästan lite löjligt, för det blir så ofta jag får säga det här (men det är ju min favoritblogg): åh, vad bra skrivet!!!

  3. ullisar Says:

    wow! energi och engagemang! jag håller med (i nästan) allt 🙂
    nu ska jag kolla länken.

    tjo!

    ps. en grej jag kom på att jag skulle vilja tillägga är att reklam idag är mycket mer sofistikerad än en annons i ett månadsmagasin eller en 60-sekundare på TV. detta gör att vi måste bli mer uppmärksamma i vår vardag, på gott eller ont.

  4. Tricky Says:

    Med en ensamstående mamma som satsar på sin egen karriär och som antingen är borta från 7 till 19 eller inte kommer hem alls pga jobbet så känns faktiskt inte köpt städhjälp som nån överloppsjärning.
    Lika lite som att jag anlitade en målare för att sätta upp nya tapeter eller en snickare som monterade IKEA-garderober.
    Båda dessa gav mig möjlighet att utnyttja rot-avdraget och ingen tycker ju att det är nåt fel eller…?
    För hur det än är så är det sånt vi borde klara av själva, eller hur ?
    Sen kan man ju kalla det ena för tjänstefolk och det andra för yrkesfolk om man vill.
    Den största skillnaden består ändå i kön och inget annat.

  5. -loa Says:

    Bra rutet!
    Jättebra skrivet!

  6. Ros Says:

    Bra Annaa!

    Angående lagstiftningen så kan man förstås inte bortse från, vilket du säkert inte gör, det opinionsarbete som ligger bakom. Ingen lag uppstår av sig själv eller bara av goda (eller onda) politiker.

    Olika rörelser, kvinnorörelsen, konsument- och miljörörelsen, har haft en viktig roll, forskning naturligtvis och media. (Jag tänker på en del av de riktigt tongivande debattörerna inom konsumentområdet).

    Oj oj, att både stora och små barn tar intryck av vem som gör vad i hem! Jag har jobbat i familjer med städhjälp… say no more.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Tackar för uppmärksamhet och beröm…

    Tricky (och Ullisar); nja, det är vissa andra skillnader mellan RUT och ROT också, inte bara kön. I det senare fallet är det tjänster av fackmannakaraktär som görs under ett begränsat uppdrag, i det andra handlar det om att kontinuerligt göra normalt hushållsarbete som inte kräver andra kvalifikationer än alla torde ha, i någon annans hem. Lena Andersson beskrev det där väldigt bra i en krönika i DN tidigare i år. Länkade i ett tidigare inlägg.

    Ensamstående mamma-argumentet biter inte särskilt bra på mig. Min karriär har visserligen inte varit strålande, men nog fixade jag att skura mina egna golv då och då, även under åren jag for som en skottspole mellan Göteborg och Stockholm. Nåja, inte särskilt ofta men…

    Ros; det är klart du har rätt i det, hur lagarna kommit till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: