Vad är väl en mässa…

Jo, jag är här nu. Efter alla år en av de få gångerna jag höll på att missa tåget. Missade tuben av känd anledning. Fick ut min biljett snabbt, kom upp på perrongen hyfsat snabbt. Där var det stopp. Av 700 mässbesökare som ställt sig mellan spår 12 a och b och  i sakta mak började röra sig mot tåget 100 meter bort, fem minuter innan avgång, utan minsta koll på vilken vagn de skulle upp i. SJ har ju som bekant ingen pardon längre med eftersläntrare så min chans var att springa utanför och förbi skocken. Vet inte hur många ”men jag har ju ingen aning om hur man gör, jag åker ju bara tåg till bokmässan” vi lämnade efter oss. Men på tåget satt flera och ringde sina kollegor som antingen var på väg mot Linköping eller på det långsamma tåget mot Göteborg. Som de inte hade biljett till.

”Dom hade skyltat dåligt!” sa alla till varandra. Nej. 12b var väldigt tydligt.

Här sken solen.

Jag behövde inte jobba alls.

Däremot fick jag latte på biblan, middag hos Evis och tre öl på Andra lång med Gus. Och sexans vagn gick som den skulle.

Imorgon ska jag släntra nedför backen och ackreditera mig. Sen ska jag förbereda seminarium med G. Om rapporten som säkert levererats av tryckeriet direkt till mässan. Det är ingen mening att oroa sig längre. Kommer den inte blir vi skitbra ändå. 14:40 Internationella torget, stora scenen.

Sen ska jag mingla och dricka massor med rödvin. Sen ska jag på efteröl med monterkollegorna. Sen vet jag inte.

På fredag ska jag jobba eftermiddag och gå på kulturtidskriftsmiddag efteråt. Sen vet jag inte.

På lördag ska jag vara på plats hela dagen, jobba eftermiddag och åka hem och putsa fönster. Så sen vet jag.

Kläder har jag packat ned ganska många i min finaste amerikanska resväska utan hjul, men jag hade ju pirra (lego hit, rapporter dit). Alla måste duga att både stå i monter, uppträda och gå på fest i. Jag har bara ett par skor. Säkert snyggt kort. Inga stövlar. Stövlar på mässa? Amatörer! Vadsvett, kallbrand och blodproppar om vartannat.

Det här blir kul. Hoppas jag träffar många jag känner.

5 svar to “Vad är väl en mässa…”

  1. Evamaria Says:

    Jag ska dit på fredag. Vi kanske kan ses nåt?

  2. Ullah Says:

    I vilken monter står du? På lördag går jag gärna förbi och säger hej.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Jag står i Miljöförbundet Jordens Vänners monter på Internationella Torget båda eftermiddagarna från klockan 13:00.

  4. -loa Says:

    ”…dricka massor med rödvin. Sen ska jag på efteröl med monterkollegorna. Sen vet jag inte.”
    Nä, nä efter masor med rödvin och efteröl på det brukar man inte veta så mycket.
    Trots detta; ha det bra på mässan!

  5. Annaa Mattsson Says:

    -loa; så sant som det är sagt, det blev efterefteröl också, och jag hade det rätt bra, tack.

Kommentera

