En seg flyttdag

Fattar förstås inte hur vi ska hinna. Vi? När vi flyttade 1998, strax efter Mannens frånfälle, sa Äldsta ett par dagar innan flytten; ”Mamma, kan du inte packa medan vi är i skolan, det är så jobbigt när du håller på hela tiden!”

Mellan uttryckte något liknande igår kväll. Hon tycker det är klart besvärande, alltihop.

Idag har varit en ohyggligt seg flyttdag. Väntade på Myrorna hela förmiddagen. När de sedan kom var de inne och vände. I vändningen fick de med sig 8 plastsäckar med kläder och gosedjur, men ratade hallmöbeln. Den blir mitt gissel, jag kommer aldrig att bli av med den. ”För sliten” sa han som höll i pirran. Kanske kände han igen sig själv i hallmöbeln. Lite fransig i kanten, liten sliten för att många satt upp en fot till stöd. Inget att satsa på. Tänkte inte på att räddad från containern borde den få en andra chans. Som han hos Frälsis.

Vågade efter det inte ens fråga om Pojkens gamla plastiga Ikea-stol. Den som hållit längre än alla andra kontorsstolar vi haft. Den står kvar.

En enda låda lyckades jag packa idag. Skyller på att det var Pojkens alla finaste småsaker som inte ska packas upp direkt och därför behöver särskild behandling. Men fattar att i den takten blir vi inte klara. Vi? Imorgon är Mellans kväll. Då ska hennes rum packas ihop. Sen kör jag vardagsrummet på torsdag och köket på fredag. Skriver en ansökan imorgon förmiddag. Måste ju faktiskt jobba också.

För övrigt visar det sig lite övertydligt att 1 oktober fortfarande är flyttdagen framför andra. Vännen M lyckades hyra sista någorlunda stora bilen i hela Storstockholm i eftermiddags! Nu blir det flera varv, men å andra sidan slipper man att organisera packandet så väl.

Jag har glömt att köpa kattmat. Synd att djuren ska  behöva lida.

För övrigt är jag trött på dem som säger ”jag fattar inte att du inte anlitar både flyttfirma och städfirma !” Skulle så himla gärna. Om jag haft pengarna. Men det är därför jag flyttar, för att jag inte har pengarna. En flytt med flyttfirma, det är ungefär samma summa som att behålla den här lägenheten i ett år till.

Imorgon är en annan dag.

9 svar to “En seg flyttdag”

  1. -loa Says:

    Det är inte roligt att flytta. Tycker jag. Varje gång det händer hoppas jag att det ska vara för den sista gången.
    Men hittills har det inte blivit så.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; jag hoppas nog inte att det här är den sista!

  3. Sara Says:

    Man får faktiskt slänga saker man inte vill ha och som man försökt ge vidare. Det är t o m befriande.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Sara; absolut, bara det att vi inte har någonstans att slänga stora saker här. Containern fanns bara över helgen, hallmöbeln glömdes först bort och sedan fick den inte plats.

  5. Ullah Says:

    Jag har hört att man Holland ställer ut möbler man inte behöver på trottoaren, och så får den som vill ta för sig. Går det att göra något liknande hos dig, tror du? Ställa den i trappuppgången eller utanför med en lapp på?

  6. rolf ohlson Says:

    Är vältränad flyttare. Fjorton gånger sedan jag lämnade föräldrahemmet. Arbetsrelaterade flyttningar.
    Att lämna saker ute kan fungera. Blev bl.a. av med några gamla bildäck på det viset. De försvann i nattens mörker.
    En kollega med många fruktträd samlade ihop äpplen de inte kunde konsumera och lade dem i en låda utanför tomten med en vänlig inbjuda till gratis frukt. På morgonen låg alla äpplena på marken. Någon hade tagit lådan.
    Ibland funkar det ibland inte…
    Lycka till med alla bestyr!
    En som vet.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah och Rolf; ja, det brukar fungera att ställa ut saker innanför ytterdörren här. Böcker gör vi ju så med. Stora saker brukar vi ställa alldeles innan vi har container, det är sällan vi behöver bära något vidare, men det händer. Och det är det som är problemet. Om det blir kvar! Ska i alla fall ställa ut den där barnsliga skrivbordsstolen ikväll. TV:n, den stora platta, ställde vi inte ut utan lämpade upp i containern fast det var fullt. Tog inte lång stund förrän någon hämtat den…

    Det där med äpplena påminner om vår gamla boklåda här. Som plötsligt var borta en dag.

  8. cruella Says:

    Ställa ut saker man inte behöver: Mina Hornstullsvänner, där mannen i huset är tränad containerdykare, recyclar på det viset. Eftersom frun jobbar på bokförlag flockas det i hyllorna och ibland bara måste man göra plats.

    Sagt och gjort, nere i porten ställdes en halvrank hylla med böcker av skilda slag. Nästa morgon var hyllan borta och alla böcker så när som på en. Staël von Holsteins ”Inget kan stoppa oss nu”.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; he he… nu har någon tagit hurtsen vi ställde ut. Men inte skrivbordsskivan och benen. Och inte skrivbordsstolen. Men den låtsas vi inte om. Och en bordsskiva får man ju alltid med sig.

Kommentera

