Tänk om vi helt enkelt inte får plats!

Till slut förmådde sig Mellan att börja packa ihop sitt rum. Jag förstår hennes motstånd. Hon har nyss packat ihop sina saker och dragit från studentrummet i Glasgow. Det hade varit behagligare att slippa en packning till. Särskilt som hon vet att hon nu packar för att inte packa upp på riktigt igen på länge.

Vi hann faktiskt i stort sett klart hennes rum. Ett berg mitt på golvet, flankerat av dammråttor, får vi lådor över ska jag försöka komprimera. Vi får inte lådor över.

Det enda vi får över är saker som borde legat i containern förra helgen. Attans.

Och lite blandade känslor inför alltihop. Hela vårt Stockholmsäventyr finns sammanfattat i den här lägenheten. Ensamma mamman som plötsligt bestämde sig att nu fan ska det bli av. Som ville ha slut på ensamhet och isolering i Göteborg.

Backspegeln visar på skolprojekt som inte fungerade fullt ut. Vi hann prata en del om det i somras, Äldsta och jag, hur illa högstadiet blev för henne. Men hur hon tog sig ur det helskinnad med höga betyg nog för att komma in på det gymnasium hon ville, alltså riktigt höga betyg. Mellans skola i stan var en större katastrof, de är ofta större i kvantitet mätt, hennes katastrofer, men hon är mer hårdhudad. Och hon har kvar sin bästa vän från den tiden, det är inte illa. Det har inte Äldsta, hon fick inga vänner på högstadiet. Pojken gick det allra sämst för här i förorten, akut mobbningskris efter bara ett par veckor och snabb skolflytt tillsammans med Äldsta. Han har också med sig vänner in i vuxenlivet från åren i högstadiet. Dock ingen från klassen han gick i.

Men här levde de sina viktigaste tonår, här såg de på serierna och filmerna, här försov de sig, pratade i telefon och lagade sina första måltider. Hit åkte de hem på nätterna med nattbuss och sena t-banetåg. Gröna linjen blev deras linje. Efter de första mer eller mindre traumatiska åren var de förortsbor, resonerade som så, att det inte finns någon större anledning att bo någon annanstans i Stockholm än längs linje 19, söderut.

Och jag då, i min stora säng vid fönstret i vardagsrummet. Infriade jag drömmar och förhoppningar jag måste ha haft när jag började leta på bytessajterna?

Nä. Eller, jag är osäker på vad jag drömde om. Jobb kanske. Jag gav i så all upp de idéerna efter några månader. Söker man jobb går det inte att vara kreativ.  Så jag valde frilansskrivandet som försörjning. Och insåg snabbt, att då skulle jag inte kunna skriva något annat. Så blev det. Jag började blogga i stället.  Mitt ”nästan färdiga” manus är fortfarande ofärdigt. Lustigt nog gör det inte så mycket. Jag lever ofta mitt i det. Det är en del av livet. 

Och jag har ju gjort annat. Jag har lagt en märkligt massa tid åt miljöprojekt, jag har suttit i bolagsstyrelser, jag har jobbat lokalpolitiskt (vilket inte alls var min grej) och jag har inte haft städhjälp. Desstutom har jag varit hyggligt engagerad, dvs mer än de flesta, i mina barns skolgång.

Och haft en del roligt också. Blivit besviken över vänner som inte riktigt blev mer än de var innan flytten hit, snarare mindre. Men byggt upp andra vänskapsband också.

Någon inflyttningsfest blev det aldrig. Jag har mina hinder.

Kanske får vi till en i nya lägenheten. Som alltså Mellan och jag flyttar till i det som nu redan är imorgon. Vi bävar lite båda två. Tänk om vi helt enkelt inte får plats?

11 svar to “Tänk om vi helt enkelt inte får plats!”

  1. cruella Says:

    Lycka till! Fint flyttväder får ni i alla fall…

  2. frktjatlund Says:

    Ja, lycka till. Och det blir en kväll även den här dagen.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Båda; nu ska vi inte ta ut något i förskott, detta skrevs efter midnatt så det är först imorgon lördag som flytten sker! Tursamt nog.

  4. cruella Says:

    Jag hoppas jag har tumme med vädergudarna, för jag ska ut och plocka svamp i morrn…

  5. Evamaria Says:

    Ja, lycka till med flytten! Det är tyvärr lite för långt geografiskt avstånd för att jag ska kunna hjälpa till, men hoppas att det fungerar bra med allting. Tänker på er. Och det blev flytt till slut ändå!

  6. snegurotjka Says:

    Lycka till!

  7. malou Says:

    Jag tänker på er idag – tycker lite synd om er, men tänk på så bra det blir när det är klart! Håller tummar och tår!

  8. Ullah Says:

    Jag tänker också på er. Man brukar ju anpassa sig till det utrymme man har, så det går säkert bra.

  9. Tricky Says:

    Hoppas ni fick plats !
    Det fick nästan inte vi när flyttlasset gick från stora villan till normalstora lägenheten, tyckte inte alls vi hade så mkt men kartongerna tog upp all golvyta och mer därtill.
    Nu har jag slängt och gett bort ännu mer och börjar se nån slags ljusning, det är bara skönt, ärligt talat jag har sparat så sjukt mkt prylar eftersom det alltid funnits en hylla att lägga dem på.

  10. Telefonissan Says:

    Ett lycka till från mig också! Det brukar ta ett par år innan jag kommit igenom flyttkartongerna (förutsatt att man har ett rum där man kan stuva in dem…) Kanske går det fort för dig för annars blir ju den nya lägenheten knapptast bebolig. Kan nog vara bra ur prylsynpunkt att unte ha för många rum. Förhoppningsvis sparar man bara det nödvändiga då?

  11. Annaa Mattsson Says:

    Alla; tack för alla glada tillrop! Det ska nog bli bra till slut det här! Fast man här kan snacka kartonger och bokpåsar över hela lägenheten!

Kommentera

