Vi ska måla hela världen…

Undrar om bloggstatistiken försvann i flytten? Någon som har wordpress och vet var statistiken har tagit vägen?

Jadå, flytten gick riktigt hyggligt. Ett gäng raska gossar ledda av Pojken och Mellan jobbade i ett helt vansinnigt tempo. Vilka talanger de visade sig ha, Pojken och Mellan för resten. Organisera och bära. Undrar var hon fått sin kroppsstyrka ifrån den flickan. Inte är det från mig i alla fall…

Ibland när folk bloggar om sina flyttar, så berättar de stolt att de har plockat allt på plats typ dagen efter inflytten. ”Men puh så jobbigt det var!” He he, vi sov i egna sängar i alla fall, jag och Mellan, inatt. Och idag har jag stuvat hela barnens bibliotek i lägenhetens enda enkelgarderob. Kläder får rymmas i klädkammaren helt enkelt. Och på såna där hängmanicker över dörrarna. Det blir nog bra, det blir nog väldigt bra.

Jisses, jag har ju internet, då blir ju allt bra.

Men vi ska måla och tapetsera nästa helg. Ingen kan jobba i ett babyblått arbetsrum. Ingen vill ha en babyblå hall heller för resten. Och ena köksväggen har lite gammaldags blå blomrankor – med en tunn metalic rand emellen. Och bård upptill! Vem fan sätter upp bårder längre? Tur det  bara är en vägg i alla fall. Inflyttarna i gamla lägenheten har redan tapetserat sitt nya vardagsrum. Fick med mig en överbliven rulle hem för att testa.

Undrar vad man har för färg i en kombinerad hall/arbetsrum. Det enda jag vet säkert är att man inte har babyblått, gult eller rosa i alla nyanser, helvitt eller svart. Ingen fondvägg. Det ska målas ännu ett lager på sån där gallerväv.

Naturligtvis kan det sluta som det gjorde i förrförra lägenheten. Planerade också målning första helgen. För jag kunde inte tänka mig att leva med en terracottafärgad svampmålad vägg mer än högst en vecka. Vi bodde kvar i fem år, med samma vägg.

Men nu är vi så att säga två. Mellan har avslöjat att hon i åratal har drömt om att få måla ett rum.

Pojken verkar inte ha några sådana drömmar. Han har meddelat på facebook att han inte ämnar komma till Stockholm nästa helg, för säkerhets skull. När han fick höra om projekten la han till en extra helg. Fortfarande på facebook.

Jo förresten, vi möblerar nu lägenheten för två, Mellan och jag. Inte för en ensam mamma med en dotter på tillfälligt besök. Det blir mycket bättre så.

8 svar to “Vi ska måla hela världen…”

  1. Evamaria Says:

    Skönt att flytten gick bra. Lycka till med resten!

  2. -loa Says:

    Målande beskrivning av känslan att komma till ett nytt boende. Konstigt att den gamla färgsättningen aldrig stämmer överens med den egna synen på färger.
    Ta ett rum i taget. Gör som jag gjorde vid senaste flytten: tog det lugnt med uppackningen tills jag på ett ungefär visste hur jag ville ha det. För i min värld blir det sedan stationärt. Vilket stämmer idag.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evamaria; tack! Ja, det gick nog så bra det kunde bli. Man kan t ex inte begära att ideella flytthjälpar ska bry sig om vad det står på lådorna utom på sin höjd extremt ömtåligt. Ut, iväg och in är deras enda rimliga motto.

    -loa; ja, du har rätt, även om man bara har ett rum så är det bättre att ta det lite lugnt. Nu när vi bestämt oss för att måla är jag t ex glad att jag inte följde rådet att ställa bokhyllorna på plats och få upp böckerna först av allt. Vi ska ju ha tre av hyllorna i hallen som vi tänker måla! Ja, jag möblerar sällan om också. Skillnad mot Mannen, han hade jämt geniala ommöbleringsidéer. Hade han levat hade vi säkert bott kvar alla år på 65 kvadrat i Masthugget med geniala lösningar.

  4. Anna Says:

    Å vad kul att höra att ni är på plats. Grattis till nya hemmet!

    Jag är världens sämsta inredare, jag vet inte hur jag vill ha det och har jag mot förmodan någon känsla för det vet jag ändå inte hur jag ska komma dithän. Så jag förstår känslan! Men jag tror faktiskt också på att känna av först, även om det rör sig om liten yta. Eller kanske ännu hellre just när det rör sig om liten yta.

    Det finns en grå nyans som är lite som blöt cement (minus det bruna som ibland kommer fram i blöt cement). En varm färg, som går att jiddra lite med i intensitet och styrka. Den tror jag på i en hall som ska vara arbetsrum! Inte så ljust att det ser muggigt ut (för hallar är ju nästan alltid mörka och ljusa färger behöver ju lite ljus för att se fina ut), men inte så mörk att det blir sorgligt. Och så värmen då, så man har lust att sitta där.

    Vi har en vit hall. Astråkigt och vi har avskytt färgen från första stund. Nu har vi bott i lgh i fyra år och jag är helt säker på att vi aldrig kommer att måla om den.

  5. cruella Says:

    Jag tror på Annas idé om den varmgrå färgen. Fast jag tycker till och med att det lite bruna är en snygg inblandning:-)

    Vår hall är extremt uppiggande med röda, rosa och rostbruna blommor mot vit botten. Men så är det ingen hall man stannar i länge heller;-)

  6. Annaa Mattsson Says:

    Anna och Cruella; tack för råd! Problemet med min hall är att man, dvs jag, ska stanna länge i den, eftersom jag ska ha den som arbetsrum. Nu är jag extremt anpassningsbar, men jag vill ha något som går att trivas i från början, inte långsamt vänja sig vid. Mellan plockade också faktiskt fram en färg som är åt det varmgrå hållet, blöt cement. Jag ska ta en tur och titta lite idag. Annars blir det nog lite brutet vitt ändå. Vitt kan man liksom alltid leva med. I alla fall jag.

    Mellan är inne på färger, gärna klargrönt, men jag vill det ska vara lätt att måla, inte bli ödesdigert när man hamnar utanför. Mellan har aldrig målat förr, jag är väl igenom ett antal väggar men är lite ringrostig och dessutom något stressad.

  7. frktjatlund Says:

    Jag höll på att kräkas över köksluckornas orangebeiga ton och det matchande nyponsoppsfärgade golvet när vi flyttade hit. Men efter 14 dagar var jag hemmablind och kände inget större behov till förändring.

    Så ta det piano, innan du vet ordet av så gillar du ljusblått.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jag vet. Men å andra sidan vande jag mig aldrig vid de karmosinröda medaljongtapeterna i första riktiga lägenheten. Vilken lycka att när den efter ett år blev min egen få tapetsera med vit strukturtapet, den tidens högsta mode.

    Så vi har varit och köpt färg.

Kommentera

