Matchande fönstertrasor

Jodå det gick bra igår. Den trevliga cafélokalen i Norrköpings Kulturhus kändes lagom välfylld. Och bra idé med klädbytaridén. Hade jag bara haft något med mig och varit snabb i vändningarna så kunde jag fått med mig en asfin herrskjorta hem till Mellan.

En blandad och aktiv publik med bland annat ett par yngre killar som tyckte det var viktigt att föra in klassperspektivet i konsumtionsfrågorna. Det är det. Vi pratade om saker som heminredning som mode också. Hur det drivit upp textilkonsumtionen. Inte ens lakan något man sliter på för att till slut riva ned till fönstertrasor. Utan något man matchar med resten av inredningen för att sedan slänga. Fönstertrasor behöver man inga för Rut finns ju kvar. Man och man… Rut som bodde granne slet länge på sina, brukade tvätta en full trasmaskin före första passet på morgnarna, fick en känsla av att hon inte riktigt ville visa upp sin tvätt. Hon var civilingenjör egentligen men hennes utbildningsland, hårfärg, brytning och namn matchade inte riktigt de kolumnerna i jobblistorna så det fick bli Rut. Nej, hon tyckte faktiskt inte det var roligt varken att städa eller putsa fönster. Men hon var mån om sina trasor. Och hon hade en familj att försörja.

Har blivit ombedd att tipsa om någon som gjort nåt sånt där Buy nothing-experiment i något år eller så. För ett jippo just på Buy nothing-dagen. Tänkte föreslå att de går ut och frågar bland Situation Stockholm-försäljarna. Där finns det  nog många som har piffiga råd att komma med. Exsvågern är numera pensionär med egen bostad så han räknas inte längre. Han valde annars att ställa sig utanför och verka som sakletare och containerfyndare nästan ett helt ickearbetsliv. I bakgrunden fanns förstås länge en hustru som drog in pengar till familjens nödtorft och barn som inte var helt nöjda med situationen, men det behöver man ju inte låtsas om.

Jag tror han skulle gilla det skick i vilket vår bostad just nu befinner sig i.

Men vi gör små förbättringar hela tiden. TV:n är på plats, en Billy-hylla har åkt in i klädkammaren. Det gamla TV-bordet är på uteplatsen. Det är egentligen ett skrivmaskinsbord från Ikea. Inköpt för 650 kronor 1987. Hur tänkte jag då?

Jag sålde det till en kollega tio år senare för en hundring. Han flyttade in i vår arbetslokal och fick se det där bordet stå oanvänt. Mannen ringde hem och frågade om jag ville sälja det. Absolut, sa jag, och han hade med sig hundringen hem, eller om han nu gick vägen om Systemet och köpte två flaskor Retsina för pengen. Någon vecka senare satt jag och slötittade på TV med barnen och fick syn på vad just TV:n stod på. Bordet jag sålt till Gustaf! Det bord jag i verkligheten sålt var av betydligt enklare kvalitet och tillhörde någon annan på arbetslokalen. Han fick tillbaka sin hundring, vi gick nog och drack pilsner för den. Och vi behöll respektive bord. Nu ska det bli kul att se hur länge det håller för väder och vind på uteplatsen. Kan ju hoppas Gustaf kan få ställa sin pilsner på det om han kommer och hälsar på.

Jisses, har jag inget jobb att sköta en dag som denna? Jo.

11 svar to “Matchande fönstertrasor”

  1. Inga M Says:

    Ingen kan skriva om konsumentfrågor som Du. En av flera goda ting med just Din blogg.

    Du har fått en award av mig! Grattis! Du får hämta den själv på min blogg. Det är så det går till i bloggvärlden håller jag på och lär mig. 🙂

  2. frktjatlund Says:

    Det finns de som fortfarande degraderar utslitna lakan till fönstertrasor. Jag till exempel. Och som kokar ankomna disktrasor. Men jag går inte så långt som Modern. Hon diskade ur plastpåsar och återanvände. Och slitna underbrallor degraderades till golvtrasor.

    Vad jag skämdes över den gråsmutsiga underbyxan som var ständig gäst på kökselementet. När den inte användes i städningen.

  3. Herta Says:

    Här hemma sliter vi på lakan och annat. Inte köper jag nytt när det gamla fungerar. Många lakan från 70-talet har vi nu, igen även om de legat på vila några år. Ikea möbler från 70-talet finns också.

  4. Herta Says:

    Här hemma sliter vi på lakan och annat. Inte köper jag nytt när det gamla fungerar. Många lakan från 70-talet har vi nu, igen även om de legat på vila några år. Ikea möbler från 70-talet finns också. Och visst blir det trasor sedan.

  5. malou Says:

    Jag använder utslitna lakan och linnehanddukar till putstrasor. Och jag sparar på dukar – broderade – för att använda dom när jag syr toppar/blusar för inte kan man slänga fina broderier!

  6. benved Says:

    fast jag tycker inte det är speciellt bekvämt med lakan som är hopsydda dvs man gör ett lakan av två. En mig närstående gör det men det skaver…
    Sen är det fanatstiskt- jag brukar roa mig med att gå på auktion på somrarna -där kan man köpa rejäla lakan både med och utan spets för ett 30 40 kr för 3-4st. Lilldottern ta gärna emot för att skapa mästerverk

  7. Evis Says:

    Jag är ingen framstående fönsterputsare – men det här betyder alltså att det finns ett alternativt sätt att göra det som inte involverar putstrasor av gamla lakan? Det hade jag ingen aning om. Det händer så mycket i städvärlden, jag har inte riktigt kommit över att man inte kan få tag i Glimt, sån’t där blått pulver, och nu finns det alltså folk som inte använder putstrasor.
    Det händer faktiskt att jag diskar ur plastpåsar, för det gjorde vi hemma och länge hade jag disktrasor av en utsliten farfarströja. Av omtanke av mina barn (och beroende på tygkvaliteten i dem) har jag dock inte följt min mormors exempel och gjort disktrasor av gamla underbyxor. De hängde över kranen. Men jag kanske skulle börja.

  8. Rutan Says:

    Nej, gamla underbyxor i städningen var jag förskonad ifrån under min uppväxt. Däremot fick jag gamla tygbitar av okänt ursprung som mina första mensskydd. Jag misstänker farfarsundertröjorna med tanke på tygets struktur. Länge hade jag svårt för att köpa och använda nya skurtrasor – det gjorde man bara inte i mitt hem. (Eller så var de klippta till oigenkännlighet.) Det fanns alltid någon gammal textil att återanvända. Plastpåsar händer det fortfarande att jag diskar. Det anser jag vara bra återvinning. Dock inte gladpack, som min kompis gjorde.

    Jag har alltid klippt ned uttjänta t-shirtar till putstrasor. Vad har man annars när man putsar koppar??

  9. Annaa Mattsson Says:

    Oj vad kul med så här mycket respons. Medan vi målade väggar och mitt internet försvann i rene paniken.

    Inga; tack! Ska genast kasta mig över din blogg!

    Tjatis; gör jag definitivt! Dessvärre har senare omgångar utslitna lakan gått åt att göra toiler så det blev nästan knappt med trasor till flytten.

    Underbyxor använde modern som putstrasor. Mjukt och fint mot koppar och silver. Men skämmigt när de låg framme!

    Herta; de äldsta 70-talslakanen ligger längst in i hyllan här, men plötsligt så kan det bli aktuellt med ett klargult eller klarrött örngott! Och långsamt slits alltihop ut. (Välkommen hit för resten!)

    Malou; jag sydde nog slut på allt det vackraste av moderns sparade redan på 70-talet. Men oj så fina blusar jag hade! Moderns brudlakan packade jag nyligen ned i en av äldsta dotterns lådor.

    Benved; håller med, söm på mitten är inte bekvämt! Där tycker jag nog gränsen går!

    Evis; gamla underbyxor över kranen gör ingen riktigt glad. Jag använder ju tyghanddukar väldigt mycket där de flesta använder hushållspapper. Ännu mer när barnen var små och det alltid fanns något att torka. Särskilt med ett barn som spydde i åtta månader. Modern och systern retade sig på det, men jag tyckte det var ett alldeles utmärkt sätt att få mormors gamla handdukar i bruk – och spara skog. 10 – 15 handdukar mer i vittvätten i veckan gjorde ju varken från eller till bland blöjorna.

    Rutan; som sagt, mjukt och fint med trikå, har ju lite koppar kvar ändå för att inte tala om nysilvret, så jag får nog satsa på det att lägga undan nån t-tröja vid nästa röj.

    Tvätta plastpåsar tycker jag man ska se upp med. I alla fall plast som det förvarats livsmedel i. Alldeles för stor risk att det börjar växa mikroorganismer!

  10. Evis Says:

    Du lärde mig om handdukarna på barnen och nu har jag spridit det vidare till nya bebisgenerationer.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Evis; minsann!

Kommentera

