Svårt hålla alla löften…

Jäklar, nu har jag inte hållit vad jag lovat!

Ja jag menar inte kåseriet som det är lämning på idag. Det är full möjligt att det slinker ur fingrarna innan dagen är slut. Nej det är mycket värre än så. Jag har fått klagomål från Äldsta att jag inte skrivit något i min blogg om henne på länge. Hon känner sig helt enkelt bortglömd. Och så lovade jag skriva något men har inte gjort det. Illa.

Nu gör jag det. Skriver. Att hon är orolig för hur det egentligen är här i nya lägenheten. Om hon får plats när hon hälsar på och sånt. Det får hon. För en kort tid om det bara är sängplats hon behöver. Det har vi snillrikt fixat. Nej, ingen bäddsoffa utan två resårmadrasser på varandra. Man lyfter av om det behövs och så får man två sängar. Hm. Jag har inte kommit på något bra ställe att förvara alla täcken, men det löser sig.

Det blev ju inte riktigt inrett som jag tänkt mig här. Hade tänkt arbetsrum i hallen, det blev det även om inte sladdarna har kommit så långt ännu så jag fortfarande sitter mitt i rummet. Hade också tänkt mig en vardagsrumsdel med extra sovplatser i form av barnens gamla sängar. Det blev det, enligt ovan. Bara det att min säng står där också.

Hade tänkt mig en sovrumsdel bakom väggen. Det blev det, men inte för mig utan för Mellan. Den är nästan helt färdiginredd nu. Vi ska bara montera Äldstas säng först, som ska stå där eftersom den är bredast och fungerar minst bra som soffa. Jag är extremt bra på att stuva så det är kompakt. Precis som i klädkammaren. Den är nästan värd ett foto i sinom tid. Belamrad är bara förnamnet. Det är tur att inte Äldsta och Pojken lämnat kvar kläder. Annat än Äldstas två klänningar, en slöjdsydd kimono och en kavaj som jag inte vet varför den hänger kvar. Och Pojkens två Tesco-kassar med underkläder och t-shirts. De krympte under helgen. Ja, inte varken kläderna eller kassarna alltså, utan mängden i dem.

Men Äldsta är lite orolig. För julen. Och då tror jag inte hon oroar sig för de två granarna utan för resten. Hur det ska bli att vara inklämda här fyra personer mellan julpyntet, vad det nu blir, en hel lång julhelg.

Så den pigga idén är att vi ska hälsa på henne i stället. De bor tre i ett helt rymligt hus. Visserligen inte mer plats att sova – men ett osovigt vardagsrum.

Jag är ganska på. Pojken är inte negativ. Mellan är ambivalent. Läs traditionsbunden.

Sen är hon pank också. Det är svårt att planera något alls när man är pank. CSN meddelade surt för två veckor sedan att handläggningen för ett ärende faktiskt är 3 veckor. Och det hade bara gått två veckor och fem dagar då. Nu har det dröjt längre.

Jag har i sanningens namn lite svårt att planera också eftersom de första utbetalningarna av Mellans studiemedel är tänkt att betala av skulden som drog ihop sig i somras när jobbet inte blev som det skulle och oförmodade saker som inga försäkringar täckte hände.

Så vi avvaktar lite till med beslutet.

Men förstås skulle jag någon gång och varför inte just i år vilja fira framförallt annandagen i Dingle. Annandag jul i Dingle är Wren´s Day. Jäpp, gärdsmygens dag. Det jagas inte så mycket gärdsmygar den där dagen längre, men man klär ut sig i lustiga dräkter och har parader på gatorna och firar dagen och natten lång… Svårt att hitta en bild som inte var skyddad, men här är en i alla fall.

Juldagen är för resten stora badardagen i Dingle, det tror jag dock jag helst avstår ifrån.

Men som sagt, vi får se. Man kan ju pynta lite lagom innan man åker och låta tomten på månskärvan vaka över alltihop. Han har en utmärkt krok i taket som väntar på honom.

2 svar to “Svårt hålla alla löften…”

  1. cruella Says:

    Stora badardagen! Jag skulle kunna åka dit bara därför:-)

    Jag ser ändå en mysig jul a la Pip-Larssons framför mig. I köket sitter ni och gammar (?) och äter vad man nu äter och sedan kollapsar ni på liggetygen i vardagsrummet och ser på Arne Weises efterträdare ihop med ett par stora chokladaskar och lite fin ale. Ganska perfekt.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ja men det är ungefär så det brukar vara, alla trängs ändå i soffan och äter sig stinna på finchoklad. Köket här är ju faktiskt större än det förra och på lagom TV:avstånd finns här minst två sängar. Så egentligen är det en kvalitetshöjning.

    Jo, det ser rätt läckert ut med juldagsbadet. Och det är inte så självklart mycket kallare i vattnet då än framåt vårkanten. Det har varit badväder där borta de senaste veckorna.

Kommentera

