Bilfrihet främjar hälsan

Igår gjorde jag en utfärd igen. Tänkte att naturligtvis är det säkrast att åka in till en riktig järnhandel i stan och skaffa såna där små saker som ska stoppas in i hålen i sängsidorna för att fästa bultarna i gaveln med. Tre av fyra hade ramlat ur Äldstas säng. Men tänkte att det kanske ändå borde finnas på närmare håll.

Så jag tog tuben till den stora inglasade djungeln en station bort. Tji. Inga alls eller fel storlek. Köpte i alla fall en låda betongkrok i en av butikerna.

Då tänkte jag att det är lika bra att en gång för alla lära sig gångvägen till det stora externa köpcentrat i svängen. 0.6 km stod det på skylten vid ingången till en av tunnlarna man skulle igenom. Fast då hade jag gått en bit. På Ikea hittade jag inte direkt till ”återköp och reklamationer” utan fick en tur genom hela husgerådsavdelningen, igen. Fick bara med mig en låda betongkrok. Ny snillrik modell som jag aldrig sett förut. Dessutom plockade jag såna där vad det nu heter, sprintar kanske, på två olika ställen. Skänkte 2 kronor till Rädda barnen för besväret. Men de var av lite fel modell så jag tänkte att det var lika bra att kolla runt de andra ställena också, när jag ändå var där.

Det speciella med såna där externa köpcentra är att det är väldigt långt mellan butikerna, för att alla bilar ska få plats. Dessutom har man lagt parkeringsplatserna i mitten och spridit ut butikerna runt omkring så man måste antingen gå oändliga sträckor på obefintliga trottoarer längs med butikskomplexen och parkeringarna eller med livet som insats pinna över tvär över de senare. Eftersom bilister har för vana att flytta sina bilar allteftersom mellan butikerna så är det ganska livlig trafik även en vanlig sketen måndag. Och ingen väntar sig att se fotgängare, ens på övergångsställena. Det visste jag sedan förut så jag såg upp.

Nu är jag en visdom rikare. Rusta är bara skräp, har ingenting. Jula har väldigt mycket, men bara för dem som ska bygga något själva, från grunden. Vagnsbultar t ex i alla tänkbara dimensioner. Men inget för dem som bara ska göra något så simpelt som att montera en färdigköpt säng.

Jag köpte faktiskt inga fler betongkrokar. Fingrade lite på skruv och plugg men ska kolla vad som finns hemma först.

Sen var det väldigt tomt vid busshållplatsen så jag tänkte att det är lika bra att gå tillbaka också, så jag lär mig vägen. Nu stod det 1,1 km på skylten vid första tunneln, det stämmer nog bättre. Då är inte sträckan som man tillryggalägger genom Skärholmens centrum inräknad. Den är lång.

Äh, allt som allt blev det nog inte mer än någon enstaka mil. Drygt. Men fötterna var lite stumma sista backen innan hemmet. Fast det berodde nog på att jag hade matkassar också då, förutom betongkrokarna.

Hann knappt få av mig kappan i ivern att testa fynden från Ikea. De visade sig funka, med lite list. Så nu undrar jag förvånat, om Ikeas sprintar (?) passar på möbler som inte kommer därifrån, varför har då Claes Ohlson en enda storlek som inte skulle ha passat? Har någon hört talas om ordet standard? Det kan i vissa fall vara ganska trist, men just när det gäller såna här små saker oslagbart!

Efter lite skruvande följt av hasande av resårmadrass genom lägenhet, dotter hade utekväll, belönade jag mig själv med 1½ glas rödvin och somnade ovanligt tidigt, välmotionerad och nöjd.

2 svar to “Bilfrihet främjar hälsan”

  1. -loa Says:

    Skönt att du inte gick för långt.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; det är tveksamt om jag inte gjorde det!

Kommentera

