82 000 om året för att få plugga!

Ibland ramlar det ned nya tidningar på vår obefintliga dörrmatta. Inte bara av en händelse utan för att jag tagit en kortprenumeration med vidhängande present. Ibland får man påminna om presenterna och ofta glömmer jag båe det och att avbeställa när erbjudandet är slut, så det kommer några tidningar extra och ibland behåller jag prenumertionen i åratal, så på det hela taget tjänar nog branschen på mig.

Sålunda har nu första numret av Elle kommit. Hoppas jag hinner få presenten, det är krångligt när man flyttar, fattar jag. Det var lättare förr när Posten var Posten.

Bläddrar och förundras. Många fina modebilder, en del hyfsade texter, en del rent förfärande dåliga, ungefär vad jag väntat. Men min förundran handlar om presentationen av Sveriges Mest Välklädda Vanliga Svenska Kvinna. Som belönas med 50 000 kronor att shoppa loss för hos några utvalda märken. Tjejen som vann är 16 och presenteras som student. Är man 16 är man iofs en ung kvinna, men man är först och främst tjej, flicka. Och man är inte student om man inte är superbegåvad och har skenat igenom gymnasiet.  Visserligen kan man erhålla en del studentrabatter, men student är man inte.

Tjejen verkar snarare lillgammal. Man ska satsa på en kappa, säger hon, det lyfter en outfit. Gör det? Är det inte så att kappan döljer det mesta av en outfit men i sig är en del av en annan, tillsammans med skor, mössa och sånt.

Men jag blir nyfiken och undrar hur hon valts. Går in på sajten och kollar. Jo, hon har uppenbarligen under modeveckan ställt upp i en tävling om titeln genom att posera i sin dagens outfit framför kamera. Tjejen är väldigt söt och fotogenique. Kläderna enkla, ett par second hand manchesterbyxor, ett linne, mammas jacka som ser ut som en oljerock eller liknande och en lång ganska tufsig halsduk.  Men jag fattar att hon vann. Om det var dagens sötaste och mest personliga 16-åring man var ute efter.

Det är det jag är ute efter. Själva ungdomsgrejen. På ett annonsuppslag presenteras tre andra vinnare i en annan tävling. Det har något med hår att göra. Hårfärgning. De tre tjejerna har också stor personlighet men är inte lika söta som hon med kläderna. Men jag undrar om de inte är yngre. 14 – 15. De ser konstiga ut med sina barnsliga ansikten i trumpna miner till färgade stora hårsvall. Småflickor som lånat sina morsors peruker och spelar svåra.

Det smakar illa alltihop. Jag vet inte riktigt vilken Elles målgrupp är men det känns som 20 och uppåt. Mellan har fått prenumerationserbjudande via CSN-kortet.

Sverige lär vara värst på ungdomsfixering i modellbranschen. Även modeskapare som säger sig göra kläder för mogna kvinnor väljer att visa dem på 15-åringar på visningarna. Elle påstår sig utse Sveriges mest välklädda vanliga kvinna (av dem som bevistade modeveckan i Stockholm!) och utser en glad 16-åring som lånat mammas kläder.

Jag känner mig lätt förvirrad. Precis lika förvirrad som jag blir av ett konstigt reportage om tre brittiska modeskapare. Reportern har så uppenbart inte träffat dem. Men jag noterar att de alla tre har gått på den åtråvärda St Martins i London. Ytterligare ett antal ungas drömmar om att gå där eller på något annat brittiskt college  har slagits i kras de senaste dagarna; brittiska regeringens sparpaket innebär bland annat att årsavgifterna på college höjs till 7. 500 pund om året från nuvarande 3.500!

Ett av de säkraste sätten för den nya regeringen att stärka klassklyftorna i landet! Ska meddela Mellan när hon kommer hem, hon har nog inte snappat detta.

Kommentera

