Hela bohaget till tippen

Hände något konstigt här igår. Ett väldigt bullrande och slamrande i flera timmar förbi min dörr. Så jag kunde inte låta bli att gå genom källargången för att kolla efter spår, när jag skulle ut. (Självbevarelsedriften hindrade mig från att göra ett särskilt ärende för att kolla.)

Jojo, klart det slamrat! Ett helt bohag nedsatt i och utanför grovsoprummet. Ställer förstås massor av frågor. Vem och varför? Senast jag såg något liknande var när en ensamstående granne i dryga 60-årsåldern dött hastigt i sömnen. Då fyllde hans barn soprummet, bl a med sängen med sängkläder och allt. Kan man ju tycka vad som helst om, att de skulle orkat ta ur lakanen och slänga för sig t ex.

Men det här såg mer ut som kvarlämningar efter en yngre familj. Föga slitna. Där fanns t ex fyra rustika små stolar av trä. Bland förvaringsmöbler, bord, soffa, snygga väggkrokar mm. Allt såg i alla fall vid en snabb överblick rätt oaktat ut. Det har slamrat rätt mycket idag också så jag undrar om det är grannar som är nere och plockar.

Men vad ligger bakom? En asylsökande familj som slängts ut? Men det såg för svenskt Ikea-uppmöblerat ut för att vara det. En tragisk skilsmässa? Eller ännu värre, ond bråd död? Eller bara en enkelt naturlig förklaring? Till att även diskbänken låg där utriven. Fast den kan ju ha varit från en annan lägenhet.

Många frågor en trave möbler kan skapa! Sen tycker jag kanske, att om man ska tömma en hel lägenhet, så hyr man en liten vagn och drar till tippen, fyller inte halva källaren med prylarna. Vi undrade ju om in en enda fåtölj var lite för stort för att ställa där. Men kanske är det värden själv som tömmer? Vad vet jag. Måste bli närmare bekant med vaktmästare och grannar så jag får reda på något!

Var det helt enkelt inspelning av ett sånt där make over-program på TV? Och slamret idag uppstod är när de bar tillbaka alltihop efter avslutad inspelning?

Alla mina grannar som bor i marklägenheter som jag har för resten ned- och fördraget för sina fönster alltid! Konstigt. Säger jag tills jag vaknar av att någon står och trycker näsan mot rutan. Men jag har ju lärt mig att det är fördragna fönster som väcker nyfikenhet, inte de med insyn. Om man inte är tittare alltså, men det är väldigt få, åtminstone på ett avancerat sätt.

———–

Vid närmare koll upptäckte jag vad det var. Ett helt dagis. Kommunala dagis behöver väl inte utnyttja ett privat grovsoprum för att bli av med saker, så jag gissar på en privat dagbarnvårdare eller ett litet föräldrakooperativ. Det är ju jättepraktiskt att bara fylla en källare i stället för att hyra en bil och köra till sopanläggning.

Kommentera

