En fågel fenix ur lådan…

Ursäkta, men jag är fortfarande lite upptagen av flytten… Spännande att se hur saker kryper fram eller håller sig borta. Nyss dök Uddevalla-almanackan upp, den låg snällt och väntade i en hylla helt enkelt. Kanske dyker både Mellans jeans och mina två gamla klänningar upp också, de senare låg inpackade i en särskild pappkasse som hängde bland mina kläder.

Ibland dyker saker upp som man glömt. När jag torkade av den gamla kaffekvarnen flög den lilla lådan ur och med den en pryl till. En present från en gamal irländsk  fling,  den arbetslöse grafikern. Jag hittar inte den grafiska termen nu, kliché kanske eller träsnitt, den har i alla fall använts till att trycka etiketter för Phoenix Porter Brewery Dublin Stout. Phoneix-bryggeriet ägdes en gång i tiden av självaste Daniel O´Connell JR. 1909 köptes det upp av Guinnesskoncernen, en ödets ironi eftersom O´Connell och Guinness var politiska meningsmotståndare. Bryggeriets mest kända dryck var inte stouten utan O´Connell´s ale.

Minns hur Chris hade suttit och putsat försiktigt för att få bort all gammal smuts utan att skada konturerna av fågeln och sedan slagit in den i utslätat omslagspapper. Undrar om det inte var sånt där gammaldags randigt snöre om också.

Det är säkert över 20 år sedan jag såg den sist. Kanske åkte den ned i kaffekvarnslådan vid flytten från Stockholm till Göteborg 1988, kanske ännu tidigare.

Chris, nä, honom har jag inte sett sedan 1976. Han dyker nog inte upp igen som gubben ur lådan. Vi skulle nog helt enkelt inte känna igen varandra.

Kommentera

