Övärldens outbildade hantverkare

Idag lärde jag mig något redan innan jag steg upp!

Medan Mellan gjorde sina morgonbestyr greppade jag en av böckerna från Bokmässan, jag köpte en trave billiga pocket som jag läser och sedan slänger en efter en. Nu var turen kommen till en kåserisamling av Londonkorren Per Nordangård. Jag somnade dessvärre efter två av dem igår för att de var så mossigt gubbiga och gammaldags stereotypa. Synd, för han har egentligen en hel del rara ärter att berätta om!

I morse vaknade jag dock till när han hamnade mitt i ett av det mest uttjatade av engelska ämnen, nämligen rör- och avloppssystemen. Alla som har vistats på brittiska öar någon tid alls har sin historia att berätta. Om allt från rören utanpå husen till sanka heltäckningsmattor runt toan och tvättställ och toalettstolar som helt enkelt faller omkull.

Per Nordangård ger ämnet en ny dimension när han berättar att bara 25 procent av hantverkarna i UK har en formell yrkesutbildning! Motsvarande siffror är i Sverige och Tyskland 80 procent. Kåseriet är skrivet för några år sedan, men inte så många, Tony Blair var vid tiden engagerd i att  försöka göra något åt denna brist och införa riktiga utbildningar för hantverkare inom olika yrkesområden.

Nordangård och Blair menade alltså att en del av förklaringen till brister i systemen faktiskt kan ligga i brist på yrkeskunskaper. Gamla metoder går i arv utan att något nytt tillförs. Inavel kort och gott. Alltså precis den väg  svensk borgerlig utbildningspolitik är inriktad på där rörmokare i framtiden inte ska behöva gå i skolan utan lära sig av varandra.

Nu är det ju så att det där med brist på utbildning inom fackområden inte bara gäller hantverkare i UK. Som Per Nordangård också påpekar har det av tradition varit viktigare för företagsledare etc att ha bildning än just utbildning. En examen i humaniora från ett fint lärosäte har smällt högre än en t ex en ekonomisk/teknisk utbildning. (Jag känner igen samma sak från Irland, icke alls så länge sedan man läste en ämneskombination vilken som helst, typ Irish, konstvetenskap och historia och fick jobb som civil servant sen. Jobb där man skulle behövt utbildning i ämnen som ekonomi och psykologi.)

Att läsa Per Nordangård är också att se hur kåseriskrivandet har utvecklats, läs förfallit. Förr var det de goda skribenterna som fick en spalt att härja lite fritt i. Även om Nordangård är lite mossig så skriver han väl och med subtil ironisk humor. Idag är rekryteringen annorlunda. Kort sagt annorlunda.

6 svar to “Övärldens outbildade hantverkare”

  1. cruella Says:

    Men är det inte också så att avsaknad av regelverk och byggnormer gör att det liksom är fritt fram att fuska och improvisera så där självlärt? Om det inte finns något ansvar att utkräva finns ju heller inga incitament at göra rätt.

    Lärlingsutbildningar innehåller väl för övrigt en kombination av teori och praktik?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; precis, kombinationen med brist på yrkeskunskaper blir förödande. Man kan ju bli förtvivlad över folks nästan nya hus som i stort sett faller samman. Som i Sovjet på 70-talet för att ta en rapp liknelse! Har ju en bloggvän som gjorde en tur i den irländska ”byggsvängen” och kan berätta hemska saker. Hon jobbade för en svensk företagare som ville göra sig rik på det där lättsinnet.

    Jäpp, jag tog i med retoriken där. Men det blir så gärna ett förhärligande av det oteoretiska till förmån för praktiken.

  3. Rutan Says:

    Vi är släkt på långt håll. Halvkusiner tror jag.

  4. Annaa M Says:

    Kul! Han var trevlig, jag träffade honom på mässan och fick boken signerad.

  5. Carpenter Says:

    Hej Annaa! Kan ju bara instämma. Jag är ju utbildad snickare, i alla fall nästan, hoppade av och läste in samhäll och blev lärare på högstadiet i stället. Men när jag kom till England började jag jobba som snickare, blev sugen när jag hjälpte till att renovera huset som vi nu bor i. Idag är jag byggnadssnickare på halvtid och yrkeslärare på halvtid, det finns inte bara ett skriande behov av utbildning utan också av kvalificerade yrkeslärare. Mina gamla kollegor i Sverige undrar allt, för jag skulle ju disputera på peddan, men det här är mycket roligare!

    Hälsningar från Johan i UK som läser din blogg regelbundet

  6. Annaa Mattsson Says:

    Johan; roligt att höra av dig! Jag anade nog att du skulle halka tillbaka in på lärarbanan på något sätt. Du verkar ha en viss mission att fylla där. Med tanke på den lila dagen idag så undrar jag ju om du smyger in några hbtq-frågor i undervisningen också.

Kommentera

