Förstår inte hemmafru-rollspelet

Så där, nu har vi tömt en flaska skumpa, 20-åringen och jag. Om några timmar ska jag rada upp mig och bära födelsedagspresenterna i procession. Hon gillar inte att jag packat in tre i en för att göra det lättare för mig, men det bryr jag mig inte om.

För att tala om något helt annat så är kanske inte det här helt kristallklart tänkt men jag gillar det ändå, Lisa Magnussons reaktion på hemmafruglorifierandet i bland annat bloggvärlden; http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article8027026.ab

Kort sagt så förstår jag inte rollspelandet kring det här. Särskilt inte med feministiska förtecken. 50-talets hemmarfruar ligger så nära i tiden att vi vet hur de hade det. Elisabeth Höglund har beskrivit det mycket bra vid några tillfällen och Lisa Magnusson gör det nu.

14 svar to “Förstår inte hemmafru-rollspelet”

  1. Evis Says:

    Rollspel brukar dessutom vara mer inlästa på verkligheten.
    Jag har alltid, dvs långt innan den här trenden, velat bli duktig på husmorskunskaper, dvs kunna allt från att göra ost från scratch till att stoppa strumpor. Men det är kunskapen som jag vill ha, inte nödvändigtvis utföra arbetet mer än de gånger som krävs för att lära sig det. Jag tycker att det är lite klent att jag inte kan stycka en gris själv såsom mina föräldrar och far- och morföräldrar, eller hantera en barkspade (inte direkt husmorskunskap, men sådant som de kan/kunde).
    Men det kommer mer från ett historiskt hantverksintresse än från en glorifiering av förgångna tider – jag är ju faktiskt historiker.
    Någon som inte känner mig och ser mig med kakfat (dock endast en gång i livet hittills) och 50-talshemmaklänning kan ju tro att jag gör en glorifiering av 50-talet, men klänningarna har jag för att jag gillar att vara söt och jag tycker att jag är sötare i klänning än mysbyxor. Det är också mer anpassat för vår inomhustemperatur. Och kafferepet var säkert delvis för att det är en trend nu och man blir påverkad, men också för att det är kul att bjuda hem folk till något som inte involverar alkohol, jag orkar inte riktigt med alkohol just nu när jag är så sjuk.

  2. Ullah Says:

    Fattar ingenting heller. Det är väl bra att vara en duktig husmor (eller husfar), men det ser jag inte som synonymt med hemmafru. Min farmor och min mormor var duktiga husmödrar, men inte precis hade de något val heller. Min mamma höll på att bli tokig bara av mammaledigheten (ett halvår på 60-talet?) så hon fick till och med läkarintyg för att få dagisplatser till barnen (det fanns väl inte så många på den tiden). Jag gillar att vara hemma och jobba med mitt, men inte att pyssla med hemmet. Det är ganska ”bohemiskt” hemma hos mig (eufemisim).

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; ja, jag tror det är viktigt att diskutera de här sakerna, vad de står för och varför etc. För det är inte så jäkla lätt att snabbt se skillnad mellan t ex ditt kafferepskoncept och Underbara Claras idealiserade låtsashemmafrutillvaro. (Låtsas därför att hon ju lever på att skriva om den!) Jag tycker kort sagt vi var duktigare på 70-talet på att stå upp för diverse hantverkstraditioner, limpbakning och vad det nu kunde vara utan att blanda in idealiserade bilder av hemmafruar. En jäkla massa te drack vi till och vi var söta så det räckte till, åtminstone för den tiden.

    Och både Evis och Ullah; nog är det bra egenskaper att kunna ta hand om sitt hushåll, både som man och kvinna. Vad jag minns från mina kollektiv och studentboende på 70-talet så var killarna lika bra som tjejerna på surdegarna.

    Jag ska nog göra ett inlägg till om detta!

  4. Anna Says:

    Kan det vara för att de som glorifierar är uppvuxna med föräldrar som faktiskt INTE minns den här tiden? Jag brukar läsa Underbaraclaras blogg, och när hon skriver om husmorstips och kommentarsfältet fylls av ”men vad smart!” och ”jag hade ingen aning!” häpnar jag över att folk inte känner till rena självklarheter. Min mamma är född 42 och jag 70 och även om jag verkligen inte praktiserar det jag fått med mig hemifrån så finns det ju där. Men kanske inte hos dem som är i 20-årsåldern, eller vad Underbaraclaras läsare nu kan vara?

    Jag kanske ska nämna att i dessa ”självklarheter” jag fått med mig inte ingår att stycka en gris (även om jag också kan känna att man kanske borde kunna. Eller åtminstone en kyckling, som jag inte heller vågar köpa en hel) eller hantera den där barkspaden (vad är?), utan enklare grejer som fläckborttagning eller hur man använder en mandelkvarn. Eller bakar ett jäkla matbröd.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Anna; det stämmer nog, jag hörde ju Clara in en radiointervju och hon menade att hon ville tillbaka till en tid som snarare var mormors än mammas eftersom hennes mamma hade helt andra ideal. Jag har svårt för det fördömandet av den generation kvinnor som tog emot den nya tiden med öppna armar, välsignade pulvermoset och det ökade välstånd och den ökade självständighet som vägen ut på arbetsmarknaden innebar!

    Jag har också förvånats över självklarheterna. Jag tycker mina vänner som är runt 50 kan en hel del. Däremot så har kanske inte de där unga tjejerna i Claras beundrarskara, hon är 24, brytt sig om att fråga sina mammor och de som är äldre tycker att Clara är så duktig för sin ålder.

    Stycka en gris kunde inte min mamma, den kunskapen förde ”mågen” in i släkten eftersom han var charkutbildad. Jag har inte stått efter den kunskapen av den enkla anledningen att jag inte vill ha så mycket kött i frysen. Inte har jag brytt mig om att lära mig luta fisk efter konstens alla regler. Och när man ändå talar om lut så är jag glad att jag sluppit lära mig elda under en tvättgryta, sköta en vridmaskin och dra cykelkärran med mangeltvätten utan att den kantrade. Det var en del av min mammas 50-tal.

  6. Anna Says:

    Jag vet precis vad du menar, särskilt det där med pulvermoset slår an hos mig. Under de snart sex år jag har varit förälder tycker jag att det har vänt lite lite lite i hur perfekt man måste vara som förälder. Att det är lite mer förlåtande nu (eller har jag bara fått bättre självförtroende?!). Men maten. Maten är lika oförlåtande som någonsin kraven på de giftfria bodysarna eller spjälsängar med rätt spjälavstånd var för ett tag sedan. Man FÅR. INTE. TA. GENVÄGAR. MED. MATEN. Man får faktiskt inte ens vara lite halvrisig på att laga mat, för hur ska de stackars vanvårdade barnen då få med sig SMAKERNA? Va, va, va?

    Jag borde ha en egenstyckad gris i frysen och med hemmavarande dotter borde du också det. Skäms på oss.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Anna; jag stod faktiskt och tittade på erbjudandet om en halv get i butiken häromdagen. Och skäms naturligtvis över att jag slog det ur hågen.

  8. Ullah Says:

    Haha, jag minns när min mormor plockade nypon och gjorde hemmagjord nyponsoppa. Vi barnbarn tyckte den var jätteäcklig och krävde pulvervarianten.

  9. ab Says:

    Finns det förresten skolkök nu för tiden? Får ungar läsa sig rensa strömming och göra strömmingsflundror och rulla kåldolmar?

  10. Evis Says:

    Ullah: Min farmor gjorde hemgjord nyponsoppa och det är verkligen ett fasans minne. Alla de stickiga ”stråna” i nyponen var kvar i soppan.

    Orsaken till att jag vill kunna de där mer rustika sakerna är förstås att jag delvis växte upp på landet.

    Hemmafrubloggarna är läskiga för att de är så moralistiska: en God Kvinna låter inte maken dammsuga, en God Kvinna har inte barnen på dagis, en God Kvinna dricker inte alkohol och i vissa fall som Underbara Clara och en annan som jag inte kommer ihåg namnet på så har En God Kvinna heller inte sex innan äktenskapet.

    Jag tycker förresten ibland att pulvermos är godare än ”äkta” och kan meddela att om mina barn hade varit hemma hade de haft en bra mycket torftigare barndom – det hade blivit mycket Bolibompa och inga pedagogiska aktiviteter.

  11. frktjatlund Says:

    Tar det aldrig slut på dumheterna?

  12. Ullah Says:

    Jag gillar i och för sig inte pulvermos, men annars håller jag med dig, Evis. Och Annaa såklart. Jag orkar inte läsa sådana där hemmafrubloggar, men det är vänligt av er att informera om deras innehåll, så man håller sig à jour. Ungefär så fungerar mitt tv-tittande (eller avsaknaden av). Jag har ett någorlunda hum om vad som visas på svensk tv tack vare internet.

  13. cruella Says:

    Jo, Underbara Clara hade visst sex före äktenskapet, för man kan så att säga vara gift och trogen i anden, inför Gud, för sig själv;-) Problem solved, om det nu skulle ha varit ett problem.

    Jag är kluven som fasen till just UC. Hon säger nämligen en hel massa helt vettiga saker OCKSÅ, och aldrig någonsin skulle hon förorda en fullständig av naturen given uppdelning av sysslor i t.ex. kvinnligt och manligt. Den sortens konservatism har jag egentligen bara sett uttryckt i klartext av snubben i Svenskan, Poirier eller vad han heter.

    Att många av de här icke arbetande inredningsfrugorna (House of Philia måste vara mitt bästa paradexempel, inte för att jag dammsugit bloggvärlden efter sånt) men…) utan att säga det rakt ut ger intryck av att hålla med honom i stort får nog tillskrivas deras brist på intellektuellt angreppssätt. De funderar helt enkelt inte så mycket, de gillar att konsumera och att visa upp och att vara älskade och älska tillbaka. Diamonds are a girls best friend.

  14. Anna Says:

    Ja, jag tror inte Underbaraclara egentligen ska klä skott för det här. Hon skriver som sagt mycket om sitt jobb och att hon -just nu- är den som drar in huvuddelen av pengarna till hushållet. Hon skriver ju cokså om hur hon drar spik ur plankgolv medan hennes snubbe lagar ayurvedamat och, ja. Ni fattar. De verkar inte ha någon traditionell uppdelning i sitt äktenskap. Som dessutom innehöll sex innan det blev ett äktenskap.

    Vet inte om hon har några grisar eller getter i frysen dock.

Kommentera

