Väggen, kvinnorna och männen.

Funderar lite på det där med utmattningsdepressioner. Gå in i väggen. Undrar om symptomen är könsbetingade eller om kvinnor och män behandlas olika, och då menar jag helt enkelt den behandling de ges av vården, inte av samhället i allmänhet.

Mitt jämförelsematerial är inte så stort, så det kan falla på att skillnaderna helt enkelt är individbetingade.

Men min undran är om kvinnor oftare utsätts för metoder som handlar om att öka självkänslan. Enligt någon fastslagen sanning att kvinnor som jobbar för mycket är kvinnor med brist på självkänsla, brist på förmåga att säga nej och att veta sitt eget värde. Kvinnor som behöver bygga upp sitt ego.

Medan män helt enkelt är män som jobbat för mycket och som ska förmås att ta det lite lugnare, se till andra världen i livet än jobb.

De männen, jag har jobbat med några sådana, brukar vara rätt vänligt dämpade, nästan lite spaka, när de kommer tillbaka. Jag har märkt påtagliga skillnader och skulle i något fall kunna använda ord som ödmjukhet. I annat större (med)mänsklighet.

Medan kvinnor är mera ”jag”. Nu ska jag tänka på det hit och det dit, nu ska jag sortera bort sånt som stör, inklusive människor om det är nödvändigt, nu ska jag hävda mig själv, i alla lägen. Mönstren är ibland så tydliga att sjukdomssymptomen anas i bakgrunden fast patienten är färdigbehandlad och friskskriven för länge sedan. Så mycket ”jag” blir man inte för egen maskin. I några fall har jag undrat extra mycket, när det var mycket stora jag som gick in och ännu större som kom tillbaka.

Jag undrar över det här. Återfall har jag sett hos båda könen, även hos de mest övertydliga exemplen. Men det kan ju vara en slump.

Men helt enkelt; är det olika typer av kvinnor och män som drabbas? Drabbas män och kvinnor olika? Eller är det behandlingen som är olika?

6 svar to “Väggen, kvinnorna och männen.”

  1. cruella Says:

    Jag tror absolut, och hoppas, att kvinnor och män, ja, individer får olika behandling beroende på vad utmattningen kommer sig av. Är man en kvinna som haft ett väldigt stressigt jobb utan marginaler och särskilt mycket självbestämmande OCH dessutom tagit på sig allt hemarbete, ja, då tror jag man ska få handfast terapi och hjälp att säga NEJ till att försöka vara till för alla som vant sig vid det.

    Min bror var singel och jobbade sig in i väggen i alla fall – i hans fall var det också viktigt att se sig själv och inte sätta sig i andra rummet när jobbarkompisarna skulle välja semester och andra ledigheter och gå hem till familjen tidigt och så vidare.

    Så egentligen kanske inte behandlingarna behöver vara så annorlunda, de ska bara få fäste i rätt förutsättningar, så att säga. Och där är alla olika.

  2. Tricky Says:

    Eftersom våra livsbetingelser nu ser så olika ut dvs att kvinnor för det mesta har ansvaret för allt det som liksom inte syns i projektet familjen eller så är de helt enkelt bara ensamma mammor med ansvar för allt så är det väl inte så konstigt om man efter att ha sprungit in i väggen kommer tillbaka med lite olika erfarenhet.
    Är det inte just det kvinnor behöver, förmåga att se sig själva, sortera bort allt som kräver, kväver och drar ner ?
    För är vi inte alldeles för bra på att ta hand om allt och alla andra ?
    Så är det inte ganska bra om dessa kvinnor kommer tillbaka med lite mer djävlar anamma och lite mindre ödmjukhet ?

  3. Noemi Says:

    Jag vet inte…har funderat lite på detta på sista tiden, inte som utmattning men tangerar – duktiga flickor, självhävdelsebehov, att kvinnor jobba mycket för att det inte kan säga nej…

    Jag har jobbat sjukt mycket sista från januari…mycket har varit pga speciella omständigheter. Tänkte att efter x så blir det lugnare…det har inte lugnat ner sig än. Men så har jag en position som kräver en hel del av mig, jag är en av dem i ledning, med ansvar. Jag ger svar. Stöttar. Jag gör nu rätt mycket för att jag ska kunna vara ledig. Som tex nu under höstlovet men måste jobba ändå för att det ska gå ihop. En del måste jag ändra…

    En del kan jag bättra på och få mera ledigt, tror det är viktigt. MEN – jag tycker om att jobba, det är kul, det är stimulerande! Det är INTE för att jag inte kan säga nej utan för att jag gillar utmaningarna. INTE för att göra mig oumbärlig utan för att det är kul.

    Tror kanske som ovan sagda att de kvinnor som ska säga nej är just de som tar allt både hemma och yrkesvis. Det har jag upptäckt att det går INTE. Jag kan inte vara bäst eller ens bra överallt. Man får göra sina val. Antingen ha full koll på kylen hemma eller vad som behöver göras på jobbet…men inte båda.

    Så, jag kommer inte gå i väggen utan jobba på glatt och ha kul:-)!

    Girls just wanna have fun typ. Och ett mina fun är jobbet.

    Apropå det har jag en film jag gärna skulle vilja se på…Vad säger du?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Alla; ursäkta att jag inte har svarat på detta, men det blev lite fullt upp innan resa och sedan just resa.

    Det ligger förstås massor i det ni alla säger. Men jag undrar ibland om kanske synen på kvinnor respektive män är för stereotyp. Och att det därför faktiskt kan hända att alla inte riktigt får den hjälp de behöver.

    Jag tror precis som ni att det är kvinnor som tar på sig de dubbla bördorna som drabbas hårdast – och män som saknar förmåga att delegera.

    Men jag är alltså inte alls säker på att det är brist på jävlar anamma som driver kvinnor in i väggen.

  5. Larz Odergård Says:

    Du och många andra blandar ihop begreppen ”burned out” = utbräind, = emmotionellt slutkörd (ibland felaktigt kallad utmattningsdepr.) med ”worn out” = utsliten, utarbetad ….jfr Christina Mashlach med Ass.prof. Lennart Hallsten / som myntat begreppet ,”worn out” /

  6. Annaa Mattsson Says:

    Larz; begreppen är svåra, jag vet. Men om jag blandar ihop är ju här bara intressant om konskevensen är att det är helt olika sjukdomsbilder jag refererar till och att det är därför både behandling och resultat är helt olika. Att kvinnorna har drabbats av ett tillstånd och männen av ett helt annat. Men det skulle ju vara en konstig slump. Tror jag.

Kommentera

