Gammalt inte alltid som nytt

Har idag dragit några mer eller mindre nyttiga lärdomar;

1. Man ändrar matsmak med åren.

2. Man glömmer bort handlaget med gamla maträtter.

3. Äggklockor står av sig.

Så här var det; upptäckte att det fanns färsk kyckling för 20 spänn kilot i butiken. Tänkte att det kunde vara trevligt med en gammal standardrätt. Äppel- och vitlöksfylld hel kyckling i ugn. Penslad med olja och soja. Stekskyn spädd med creme fraiche till sås. Ris till. Åt vi ofta förr. Ända sedan den tiden en hel kyckling räckte till fem personer och en katt. Mannen och Katten åt var sin normal vuxenportion. Mellan åt allt skinnet och vingarna, jag och de två andra barnen delade på resten. Med åren och utan man och med andra katter blev det mer jämt fördelat mellan oss. Jag började dra av själva skinnet också, innan tillagning, för mindre fett och mera smak på köttet, Mellan fick nöja sig med låren.

Sen åt vi det av någon anledning inte mer. Inte en enda gång på sju år i Stockholm, förmodligen inte sista året innan heller. Bytte till marinerade kycklingfiléer, brukade ha en påse i frysen, gjorde några olika varianter av dem. Sen slutade vi visst med det också. Även nuggetsarna hade sin tid, vegis till dem som hellre ville ha det.

Kanske var det just vegisandet som spelade in. Man står inte och fixar med en späckad kyckling när man måste göra något annat också.

Nu hade jag som sagt inte alls handlaget inne. Glömt proportionerna mellan soja och olja. Glömt vad jag kryddade med dessutom och var. Glömt hur mycket äpple man fick plats med. Glömt hur en elektrisk ugn uppför sig.

Och sedan sackade alltså äggklockan. Hade satt den på en timma men upptäckte när halva kvällen gått att det var något skumt. Då hade jag täckt över kadavret med folie för länge sedan medan klockan påstod att det bara gått en halvtimma.

Har inom parentes inte använt äggklocka heller sen vi flyttade från Göteborg.

Vet inte riktigt om det var så här det smakade en gång i tiden, då när jag tyckte hela rätten var ganska god. Framförallt såsen. Men särskilt intressant var det inte. Såsen blev lite mesig och kycklingen var lite frän i smaken. Men den gick åt. Mammakatten gjorde en insats. Lillkatten vågade inte, han vet inte hur man gör med helt kött.

Känner mig inte övertygad om att jag ska ta fram någon annan gammal rätt ur minnesgömmorna. Risk att det blir något mammakatten inte gillar.

12 svar to “Gammalt inte alltid som nytt”

  1. Ullah Says:

    Haha, vi äter kyckling ofta. Det går åt två till fyra personer, men två ätande är ju tonårspojkar utan botten. Inga katter. Krånglar till det på minsta möjliga sätt, penslar med smör, salt och peppar och spär skyn med vatten. Ingen äggklocka.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ju mindre krångel desto lättare att komma ihåg! Jag insåg när kycklingen snabbt tog slut igår hur lite några av oss måste ha ätit när vi klarade oss på en, visserligen stor, till 5+1. Eller då snarare 2+4. Äggklocka ska jag aldrig mer använda till någonting. Utom som prydnad. Den vi har är en kylskåpsmagnet.

  3. ab Says:

    Haha, så dystert! Intressant recept förresten.

    Jag brukade göra hel dragonkyckling förr, och det var vansinnigt gott. Då. Sist jag försökte var det inte alls lika märkvärdigt. Nu kör jag oftast kycklinglårfiléer som curry i stekpanna med en massa grönsaker i pannan. Minimalt bök.

    Men kalvlever var det länge sedan jag hade, kanske för att de vanliga butikerna inte har det längre. Sortimentet blir bara snävare och snävare. Var köper man t ex – för att lämna mat-temat – dörrknoppar nuförtiden? Sådana man har till köksskåp och garderober? Förr fanns de både på Åhléns och Pub.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Annika; Ikea har säkert knoppar. Men om du vill ha något mer inom räckhåll så finns ju John Wall ganska när dig, i hörnet Mäster Samuelsgatan-Regeringsgatan. Många har nog missat att det var dit de flyttade från Pub-huset.

  5. cruella Says:

    Tror delvis att det beror på att vi vant oss vid andra och mer påträngande smaker än det där lite milda och gräddiga.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ja, jag misstänker nog det också. Tänkte på det när Annika nämnde curryn. Iofs har vi en hel del grädde och creme fraiche fortfarande i maten men jag vässar nog en del av de rätterna mer och mer.

  7. ab Says:

    Och på tal om gräddigt – hur länge sedan var det man åt kalvstek med sås?

  8. Annaa Mattsson Says:

    Annika; det var länge sedan! Och jag minns att jag tyckte det smakade rätt konstigt när jag åt det senaste. Men i Portugal åt jag faktiskt kalv, i gräddsås, med skaldjur!

    Tänkte på dig när jag passerade den manuella köttdisken på Prisma i Skärholmen för en stund sedan. Det stod kalvlever på skylten men med tanke på storleken undrar jag om det inte var en äldre släkting. Ska inte kalvlever vara lite ljusare också?

  9. ab Says:

    Ja, jag missade vart John Wall tog vägen. Tack!

    Och jo, kalvlever ska vara liten och mjäll. Förresten, fiskbullar har jag inte heller sett på länge! Och köttbullar slutade jag göra när köttfärsen blev alltmer fylld med broskbitar.

  10. Ullah Says:

    Idag gjorde jag Annaas goda parmesanröra, apropå såser och sånt.

  11. molly Says:

    men jag hade helt glomt bort den ratten, vi brukade ju ata det jamt! jag tyckte mest om sasen och riset, och applena! men kyckling ar svart att fa kul i allmanhet, det blir ofta sa torrt!

  12. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; kul, den är det stuns i! Höganäsröra tror jag att familjen som vi hittade den hos kallar den. Men det känns konstigt för oss att säga.

    Molly; ja visst, jag hade också glömt den. Och att det vita köttet måste blandas med ris och sås för att smaka något. Men jag minns att Siri var flottig om hela kinderna av allt skinnet. Det finns säkert andra rätter vi glömt också.

Kommentera

