En hårig hand om brödet

Hade just plockat upp en påse och skulle till att grabba tag i ett av de fina bröden i stället framför mig på Coop. Då sträcks en arm framför näsan på mig, knuffar så när undan min framsträckta hand och en stor hårig hand griper tag i ett efter ett av de tre bröden, ett av dem jag tänkt ta. Ett snabbt men stadigt kläm med alla fingrarna tvärs över bröden. Jag stannar till i rörelsen och utbrister;

-Men måste du ta i alla bröden! Kan du inte nöja dig med det du ska ha?

Han stirrar på mig med tom blick.  En vanlig hjärndöd man i knappa 50-årsåldern. Som bara ser en galen käring och aldrig skulle förstå att han gjort något fel. Hade han haft sällskap, t ex av ett barn, skulle han förmodligen ha vågat sätta upp fingret i tinningen och gjort en dum grimas.

Det finns inga fler bröd att välja bland, så jag slänger min tomma påse framför fötterna på mannen och går därifrån. Han ser ännu mer oförstående ut.

Vi ses i kassan igen. Jag visar sonen. ”Det var han. Som klämde på bröden!” Han stirrar dumt igen. Det är klart att han måste klämma på alla bröd han vill. Det är klart han måste få knuffa undan en käring om han vill.

Jag gissar att han är en sån som tycker det är självklart att ställa påsarna med hushållssopor, gärna öppna, vid återvinningsplatserna också. För att hans soptunna är full, eller för att han som jag har två trappor upp till sopnedkastet. Och han skulle stirra lika dumt oförstående på mig om jag påpekade det. ”Varför inte?”

Jag tillhörde dem som en gång i tiden tyckte det var urlöjlig med förbudet att sälja lösbröd som kunden själv fick plocka. Skrev om det som en seger att en gammal paragraf ändrades i lagen så att man åter fick känna doften av färskt bröd.

Nu vet jag inte. Varje gång jag ska plocka till mig ett bröd i framtiden kommer jag att se den där stora mörka håriga handen framför mig, och den föraktfulla blicken.

Vi handlade för resten ingenting alls i just den butiken. Åkte till Bredäng och köpte kattsand, finns bara en enda butik i hela den här delen av stan som har rätt sort, och två påsar färdigpackade lussekatter, rätt sort.

2 svar to “En hårig hand om brödet”

  1. frktjatlund Says:

    Jag gillar inte heller alla ”öppna” livsmedel som finns i dagens butiker. Folk kan ha hostat, harklat och tallat på dem. Och man har ingen aning om konsekvenserna.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; precis. Minns romantiserandet kring de oförpackade bröden, med Paris och baguetterna som förebild. Men då glömde man att det var bara var expediten och kunden som tog i bröden.

    Jag såg för mig hur han precis svept bort en flod av rinnsnuva. I några butiker har det kommit upp skyltar ”var vänlig ha plastpåsar på händerna när ni plockar bröd”. Men nog begriper väl t o m en man i sina bästa år att han inte ska klämma på bröden mitt framför ögonen på andra kunder? Trodde jag.

Kommentera

