Ett samtal om julen

Ett samtal;

-Och var ska ni fira julen i år?

-Vi åker till Äldsta på Irland, jag och de andra två barnen.

-Men åh så härligt! Det är verkligen skönt att ge sig av från den svenska julhetsen. Att liksom slippa alltihop.

-Ja, nu kommer vi ju att juldekorera som vanligt här hemma för det börjar vi ju med till första advent och vi åker inte förrän den 22 och är bara borta en knapp vecka. Och det blir ett rätt rejält julfirande där. Vi lagar ungefär samma mat som hemma till jul och Äldsta har börjat köpa juldekorationer, hon har en massa pynt med sig också.

-Men visst är det skönt att liksom låtsas som om alltihop inte finns och bara ge sig iväg. Strosa omkring i sanden i bikini medan andra halkar fram i snömodden, ha ha. Och äta en massa gott i stället för all stabbig julmat.  Champagne i stället för julmust, ha ha ha.

-Det är ju inte precis bikiniväder där men vi hoppas väl slippa snön i alla fall. Och Äldsta förutsätter att vi har med oss åtminstone någon flaska julmust.

-Åh det låter så härligt alltihop, att satsa på en riktig långresa i stället för julklappar! Det måste ju vara bra för miljön också, eller hur!

-Nu hade vi väl inte tänkt skippa julklapparna helt…men…

Sen var det inte mer. Jag antar att det är mig det är fel på, som inte är tillräckligt tillmötesgående och positiv. Kanske lika bra att jag aldrig hann kommentera det där med miljön. Nej, det är nog få familjer som köper så mycket julklappar så att det blir en vinst för miljön om de skippar dem och gör en lång flygresa i stället. Alla flygresor är dåliga för miljön, men Irland ligger i alla fall inte på andra sidan jorden. Och vi byter inte flyg utan åker tåg eller buss inom landet. Alltid något.

Men det är en hel månad kvar innan vi åker. Tid att fundera på vad vi ska packa ned. Röd och svart kaviar sa Pojken och jag igår, det måste vi kolla med Äldsta om det finns på Super Value.

10 svar to “Ett samtal om julen”

  1. Evis Says:

    Tanken på att strosa runt i bikini på irländska stränder i jultid är lite roande faktiskt. Om man tänker sig att man tittar på när andra gör det, inte att man gör det själv.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; det finns en chans när det är stora badardagen vid en strand utanför Dingle under julen, men vad jag har sett av bilder från tidigare år är det väldigt lite strosa, väldigt mycket snabbt ur kläder i och ur vatten och i kläder.

  3. cruella Says:

    En gammal kompis där borta simmade med sälar nånstansa utanför Wexford så sent som för en månad sen, så man ska aldrig säga aldrig.

    ALDRIG säger jag dock till att åka bort över julen för att slippa den. Jag älskar tydligen till och med stressen, även om jag är lika övertygad om att jag kan slippa den varje år…

  4. Ullah Says:

    Jag har fått flera förfrågningar om vi inte kan ställa fram plastgranen snart, och nu i veckan får man väl det? Jag tänker i alla falla göra det.

    Låter som en underlig konversation du hade. Med någon som inte precis lyssnade på vad du sa.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; med tanke på den temperatur det varit i vattnet när de yngre syskonen Mattsson badat i Atlanten så är det förstås fullt möjligt. Just badandet som sagt.

    Nej, aldrig åka bort för att slippa. Det ska bli kul att se hur vi får ihop allting. Om inte Äldsta redan gjort det så kommer jag förstås att skaffa blanka girlanger.

    Och inte är det själva pyntandet och sånt som jag upplever som stressande. Det är som det stod i den gamla sången, bara roligt.

    Ullah; Det kan man göra och kalla det för adventsgran eller nåt. Man gör som man vill. Men förra året tyckte jag, ser jag i ett gammalt inlägg, att kulorna blev väldigt dammiga efter ett tag. Här syns ju dammet ännu mer så jag undrar vad jag skulle tyckt. Vi har pratat om gran på uteplatsen, Mellan och jag. Får se hur det blir.

    Ett samtal som byggde på föreställningar mer än på lyssnande…

  6. cruella Says:

    Raska fötter springa tripp tripp tripp, mamma har så bråttom klipp klipp klipp!

    Jajamensan!

  7. cruella Says:

    Och det är klart att ni ska ha en gran på uteplatsen! Med färgade kulor i grenen!

  8. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; fint med människor som förstår precis vad man pratar om. Jäpp, vi ska köpa ett gäng plastkulor som det inte gör något om de blåser bort eller om skatorna knycker.

  9. Ullah Says:

    Håller med Cruella.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det är fint att känna stöd.

Kommentera

