Hemmet värt ett eget julhäng

Det är mycket man inte tänker på i euforin över att äntligen hitta en ny bostad. Bloggaren Marianne irrar förvirrat omkring i Älmhult efter år i Kairo (bra blogg!), men jag ska säga att det inte är så lätt i Stockholms förorter heller.

W som jag bytte med saknade från första dagen sophanteringen här, det kan jag förstå, min nya hyresvärd är exemplarisk.

Och jag är alldeles förvirrad inför julblommorna. Var ska jag köpa hyacinter? Var finns billiga amaryllislökar? Var ska jag få tag på vanlig mossa? Vit och grön, oprerparerad. Och var i helvete säljer de tazetter? Meningen med mitt hem till jul är att det ska stinka hyacint och tazett!

I Hagsätra hade vi både en bra blomturk och en matrebell. Det finns en matrebell i Skärholmen också, men den är inte så inriktad på svenska kunder och därmed inte på jul. Det är en skillnad mot Hagsätra, där fanns en ganska stor andel svenskar, inte minst välbärgade pensinonärer, som handlade i centrum. Här finns egentligen en hel koloni av radhus- och villaboende. Men de handlar inte här! Gissar att det finns någon stor vit livsmedelshall de vallfärdar till. Något mystiskt ställe där det går att handla lådvis med billiga bra hyacinter och storpack av julmust.

Långa vita ljus undrar jag som vanligt också över. Åhléns har som skyltexemplar men säljer inte. Men jag tror Lagerhaus har hyfsat ok. Gissa vad Ålle också har? Färgad grön mossa! Färgad! Den har tydligen gått som smör i solsken.

Jag funderar på att köpa en ny julbelysning. Mellan är på. Hon är alltid på när det gäller jul. Mina flytthjälpar är utan att vara tillfrågade av. Men vore inte det nya hemmet värt ett alldeles eget julhäng? Vi spar ju 250 kronor på att inte köpa gran. Då är det bara resten kvar. Staffan heter hänget. Inga bilder ger det rättvisa. Men jag ska kolla igen i lampaffären på Linnégatan imorgon. I Göteborg alltså.

4 svar to “Hemmet värt ett eget julhäng”

  1. Ullah Says:

    Är det ledlampor på det? Rekommenderar du överhuvudtaget sådan ledbelysning?

  2. cruella Says:

    Gissar att all mat söder om Mälarhöjden inhandlas på Kvantum i den förhatliga Kungens kurva. Där man inte ens kan röra sig utan bil. (Fast jag har hittat en smitväg från Skäris till Ikea. Förbi ett parkeringshus, det sunkigaste hotellet ever och så en bensinmack.)

  3. Annaa M Says:

    Ullah; de ledbelysningar jag har haft har varit utomhusbelysningar som alla har gått sönder efter en halv säsong.

    Cruella; mysig väg, särskilt tunnlarna efter stängningsdags!

  4. cruella Says:

    Hahaha, jag vet, jag blir alltid så jävla arg på allt vad kass infrastruktur heter och förbaskade bilsamhälle och betonghäckar när jag går där! Man måste nästan garva, så eländigt är det.

Kommentera

