Ljus i vårt hus, i alla fall i köket

Kämpat med hosta och småfeber, men så här blev det i en del av vårt hem! Observera att detta är den första bild av nya lägenheten som publicerats i denna blogg.

Det är ju bra att bilden är lite mörk så det inte syns att det står en tupp i en av krukväxterna och vårblommor av plåt i den andra. Förklaringen är att det här är de gamla vardagsrumsblommorna. Var det en förklaring? Jo, men de krukorna brukade inte pyntas till jul. Får se hur jag gör nu. Det finns väl inget som säger att tuppen inte kan umgås med några tomtar.

Å andra sidan framgår det inte heller att det hänger en julgardin till vänster. Underlig ordning skulle modern tyckt, att sätta upp julgardinerna innan natten till julafton. Men det såg väldigt illa ut med pastellfärgat Laura Ashley till allt det röda.

Det är dock inte tomtens grötfat som redan är framställt utan helt enkelt bara katternas vattenskål.

2 svar to “Ljus i vårt hus, i alla fall i köket”

  1. Evis Says:

    Jag tillhör samma utdöende skola som din mor – julpyntandet kommer efter den förbannade julstädningen – vanligen just dan före dopparedan. Och jag har ingen adventsstake eftersom ja tycker att det skulle kännas lite konstigt eftersom jag inte firar jul till minne av Jesu födelse.
    Man kan ju förstås ha en Väntljusstake: http://www.facebook.com/pages/Vantljusstaken/166997199988018

    Men jag kör ju med mitt midvinterdiorama med en sol som väntar på att födas ur en svart kittel och snö och djur och en havande modergudinna (och pepparkakshus), men det kommer nog inte upp förrän till helgen.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag trappar ju upp. Till advent är det bara ljus och blommor. Sen kommer det liksom smygande tills tomtarna gör slutgiltig entré ett par dagar innan julafton och granarna på själva natten till julafton. På så sätt slipper man julstäda också. Förra året försökte jag hoppa över Luciaprylarna, men det gick inte. Pojken undrade vaksamt när Luciabarnen skulle komma upp. Håller tummarna för att det ska gå i år.

    Vi är ju inte heller så Jesus-inriktade men har å andra sidan inget annat i stället så adventsljusen slinker med som en självklar tradition.

Kommentera

