Ny engelsk invasion?

Eftersom det finns läsare som tycker det är kul att jag skriver om Irland ur lite olika perspektiv så passar jag på att länka till en artikel i Aftonbladet som faktiskt visar att det inom landet finns ett konstruktivt motstånd mot nedskärningar och åtstramningspolitik. Från den irländska fackföreningsrörelsen.

En av de saker som förbluffade mig när jag kom till Irland på 70-talet var att man då och då fick frågan; ”Are you for or against unions?” Jag förstod inte att frågan över huvud taget kunde ställas i ett någorlunda civiliserat europeiskt land. Men det kunde den. Och ”against unions” är en synnerligen vanlig inställning fortfarande. Därför är det få som lyssnar på vad rörelsen har att säga nu. Om att höja företagsskatt i stället för att sänka minimilöner t ex. Om att investera i standardhöjningar av bostäder för att minska energiåtgången t ex, bara för att ta en enda fråga.

Det fanns annat som förbluffade också. Unga människors brist på kunskap och engagemang i världspolitiken var en. Jag kom dit mitt under brinnande Vietnamkrig. Och mötte jämnåriga som inte hört talas om att det fanns en global opinion mot kriget. De bar bilder av president Kennedy som amuletter runt halsen och när man frågade varför svarade de förvånat att han var ju en stor man som hela Irland var stolta över.

Det finns ju en del som undrar vad jag egentligen gillar med landet. Jo tack, jag har kliat mig i skallen själv några gånger över den frågan. Jag minns när jag satt på bussen ut till Howth, en av Dublins många brackiga förorter men också en fin gammal fiskehamn, någon gång i andra halvan av sjuttiotalet och sa till mig själv ”Nä nu jäklar slutar jag åka hit!” Jaha.

Jag skrev en novell i ämnet 1977. Den blev inte publicerad för jag tror den ansågs obegriplig. Den handlade om björnbär och guinness. Och havet och bergen.

Guinness tappade jag så småningom intresset för, mer eller mindre, nyhetens behag försvann när det gick att få draught överallt och så klarade inte min gamla galla mer än ett par pints.

Men bergen och havet är ju kvar. De blir liksom aldrig likadant någon annanstans. Och så är det väl något med människorna också. Bakom all brackighet så är det något med dem. Själva det irländska. Nu kommer världen att få ännu mer av det ett tag eftersom emigrationen tagit fart igen. Enligt irländska LO ligger arbetslöshetssiffran på 18 procent.

Idag ångrar sig kanske många irländare att de ratade jobb som ansågs som skitjobb. Under åren då irländarna på många håll i stort sett försvann ur servicenäringarna till förmån för östeuropéer och kineser.

Men en god sak har de goda åren fört med sig; bildningsnivån i republiken Irland är bland de allra högsta i Europa. Helt enkelt för att fler fått råd att studera när avgifterna till universitet och högskolor togs bort. Nu har de successivt införts igen och kommer om jag fattat rätt  upp i 20 000 kronor per år nästa år. Där kanske ändå republiken har något att hämta när engelska studenter inte längre har råd att plugga i hemlandet efter den aviserade chockhöjningen av årsavgifterna till universiteten. Irland invaderas helt enkelt av engelsmän igen! Som den här gången vill åt universiteten.

2 svar to “Ny engelsk invasion?”

  1. ullisar Says:

    fördomsfullt måste jag mumla nåt om obildad arbetar- och underklass. men det var kanske lika illa i överklassen? på den tiden alltså?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; jag tror det hade väldigt mycket historien att göra, den stora utvandringen till USA som fortsatte långt in i vår tid. USA var drömlandet, det var svårt att sudda ut den bilden. Särskilt med en irlandsättad president. Och naturligtvis, särskilt när halva släkten bodde där.

Kommentera

