Ingen har väl adressen?

Tog en promenad i det gnistrande vita för att posta brev innan klockan sex. Det är ju liksom vitt överallt, inga sandkorn har behövts här ännu. Rätt mycket vita hus också, här i förorten. Och kom på mig med en sån där meningslös undran; hur uppstod egentligen det där modet med vitt julpynt? Stora vita stjärnor i fönstren, vita ljus i silvriga stakar, möjligtvis lite lite blått till?

Kom fram till att det måste varit efter ett par snöfria vintrar. För att i någon mån väga upp allt det gråbrunmurriga.

Just nu tycker jag bara det ser sorgligt kalt och kallt ut när det lyser vitt även ur fönstren. Blir glad när jag ser varmt röda och gula kulörta ljus på någon balkong.

Men smaken är ju som baken och egentligen ska man hålla tyst om vad man tycker.

Häromdagen hade vi besök. Det har vi inte haft så många sedan vi flyttade. Folk man känner bor ju antingen i stan eller i någon annan förort. Eller har bråttom hem om de är på väg från jobbet med tuben. Men härom dagen kom en i alla fall. Var imponerad över att vi fått i ordning. ”Riktigt fint”.

Men.

-Om inte Mellan bott här hade du ju kunnat ordna det annorlunda.

Skulle jag? Tänk, det har inte slagit mig…

-Du kunde ju t ex haft en arbetshörna där! (Pek på båset där Mellan har sin säng och sina saker.)

-Nä, meningen var hela tiden att jag skulle ha arbetsrum i hallen. Jag trivs bra här!

-Jasså! (Klart skeptiskt ogillande.)

Äsch, man ska inte vara överkänslig.

Idag har jag levererat ett jobb och tre räkningar. Två av dem täcker bara upp kostnader för utlägg. Lätt scary. Jag har i alla fall denna månad slutbetalat allt från gamla lägenheten. El, gas, telefoni. Nu ska jag bara se över hemförsäkringen också. Vi torde vara rätt kraftigt överförsäkrade.

Jäklar så mycket strunt att tänka på.

Förvånar mig inte om vi sätter oss och pysslar julkort också, Mellan och jag. Hittade en gammal obruten förpackning från Panduro, rea på rean 2001 eller så. ”Gör 12 egna personliga julkort!” Det måste vara pyssel i den där lådan för minst det tredubbla.

Hittade gjorde jag också plåtsnögubben. Någon hade vid förra inpacket lagt den bland Lucia-sakerna. Så dumt! När någonsin tog vi fram plåtsnögubben till Lucia?

Annars är det inget särskilt. Jag har kunnat andas hela natten och hela dagen efter gårdagens äventyr. Akut andnöd i tunnelbanan.

Undrar för resten om vi får några julkort i år. Ingen har väl adressen?

Kommentera

