Tiggeri, glamour och julinitiativ

Gjorde en uppdatering av ett tidigare inlägg om bloggtiggeri inatt, men plockar över det till ett eget inlägg i stället;

Ser nu att det för några dagar sedan utbröt ett herrans liv på en av de för tillfället största cancerbloggarna pga några negativa kommentarer om att tigga pengar till sina barn. Starka ord och naturligtvis det gamla vanliga att den som är kritisk bara är avundsjuk. Nästa led i den kedjan är förstås ännu mer pengar in på kontot och ännu mer reklampengar till bloggen.

Jag har som sagt en djup förståelse för att det har ett värde för både sjuka och anhöriga att skriva av sig om sina våndor och att känna stöd från läsare. Men jag börjar tycka det är riktigt obehagligt med cancerglamouren. Långt ifrån alla drabbade får den där stora uppmärksamheten och uppmuntran. Slumpen upphöjer en cancersjuk mamma till årets hjälte-mama, med tusentals anonyma beundrare som inte riktigt vet vad det är de beundrar, medan andra mamor och papor samtidigt tynar bort helt obemärkta av andra än sina hårt plågade familjer. Kontrasterna är bjärta. Men sjukdom och död slår lika hårt för alla som drabbas. De anonyma barnen har det lika svårt som de som syns i bild.

Men det är ju bra att det finns en sån lust att skänka pengar! Och för den som vill hjälpa dem som har det riktigt svårt ekonomiskt, i Sverige, finns det flera möjligheter, även om man vill gå utanför de stora hjälporganisationerna. Jag brukar inte precis ha Katrin Zytomierska på min favoritlista. Men jag gillar hennes julinitiativ. Hon går inte ut och tigger pengar till en familj utan till så många som möjligt av alla de hundratusentals barn som lever i det nya Fattig-Sverige. Media har skrivit om dem den senaste tiden, barnen till utförsäkrade, arbetslösa, riktigt lågavlönade. Åtskilliga av de barnen har aldrig haft mer än en närvarande förälder. Jag skriver inte ut något postgironummer här, googla på Katrin Z så hittar man det enkelt.

Jag tycker det är själva fan att Katrins insamling ska behövas i dagens Sverige. Men den gör uppenbarligen det. Glädjande är att det finns en stor givmildhet. Bidragen strömmar in. Men jag har också förstått av Katrins blogg att det finns många företag som gärna vill synas för att de skänker en hacka. Som jag skrev i en kommentar; det finns en marknad där ute. Snart kommer säkert möjligheterna till skatteavdrag, eller de kanske redan finns?

Jag hoppas att Katrin Z lyckas styra upp sitt initiativ så att det blir bra och att många får glädje av det.

Sen får naturligtvis folk lägga sina pengar på vad de vill.

Kommentera

