Några står bäst kvar i sin låda!

Nä, nu ska jag väl skriva något trevligt i stället då.

Om mannen i fotoaffären igår t ex. Som hade givit mig fel prisuppgift på förstoringarna så de blev dyrare än han sagt förra gången. Men som gav mig fina styva kuvert till allesammans när jag bad att få köpa några.

Och om fastighetsskötaren om fixade en ny skinande kran och värme på elementet i köket, inom samma timma. Nu kan vi diska igen. Ska överväga det någon dag.

Eller om Coldplay som spelat in årets jullåt, Christmas Light. Jag ska inte länka, leta själva. Snygg han är Chris Martin, snyggt det är med fyrverkerier över St Pauls. Såg en engelsk film igår, fick se en del londonglimtar, och blev lite sorgsen över det London som runnit ifrån mig. Igen.

Och kanske om dagen som försvann. Förstår inte vart den tog vägen. Jo, förstår rent logiskt, att om man vaknar tolv och tänker ojdå men inte stiger upp så blir klockan lätt halv två nästa gång och så vips… Men det var väl inget särskilt jag skulle göra idag utom att skriva färdigt ett manus. Just det. Jag måste. Nu blev det inte så roligt längre. Nu blir det nästan så att jag tänker disk.

Varmt är det tydligen ute. Onödigt. Om det ändå ska förbli vinter så tycker jag det kan vara ungefär som igår fast bara sju minus. Hyfsat mycket snö, tilltrampad och bra så det går att gå på den. Ingen halka alls. Inte ett sandkorn har det hittills behövts här ute i förorten, snön gå gångvägarna är fortfarande nästan vit. Slog nytt banrekord på sträckan Sätra-Skärholmen igår, i tolv graders kyla. ”Snortappen frös till ajs” som modern brukade säga. Jag vet inte varför hon sa ajs, det gjorde inte hon heller, hon kunde inte ett ord engelska.

Nähä, jag måste disponera återstoden av dagen. Jag är inte engagerad i det där manuset. Men det måste bli bra. Det handlar om prestige. Inte pengar eller ära utan ren och skär prestige. Och det måste bli klart igår.

Håller tummarna för att ingen börjar prata om Luciapyntet. Tänkte vi skulle ta en Luciapaus just i år, låta hela gänget stå kvar i sin låda. Men imorgon kommer Pojken hem och jag skulle kunna sätta några julljus på att han säger; ”Var är Luciorna?” Om de inte är framme alltså. Moderns gamla och lyståget.

13 svar to “Några står bäst kvar i sin låda!”

  1. Bloggblad Says:

    Min son upptäckte inte att adventsljusstaken inte är framme, jag fick fråga om han inte saknade nåt, och säkert kom han på det bara för att jag just tände andra ljus då. Men det är roligast till första advent, och i fönsterröran var det inte nån idé, alltså blev det inte av.

    När du påminner, så har jag faktiskt ett par fina lucior från hemslöjden… men var? Äsch, det får vara.

    Är den rolige Jonas journalist? Jag har inte stött på hans blogg förut. Han är tydligen den sorten som inte svarar alls på kommentarer, och såna slutar jag direkt att läsa, då blir det ingen som helst återkoppling. Fast å andra sidan – jag läser tidningar utan att få svar…. 😉

  2. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; ja rolige Jonas är journalist, ägnar sig professionellt mest åt grafisk formgivning. Han är ju en fena på att hitta bilder. En del av hans inlägg har varit lite på gränsen, du vet den där ”nya ironin” där det gäller att dra på så mycket som möjligt om hur gräsligt något som är gräsligt är. Vilket enligt mig inte är ironi men kan vara roligt ändå, gjort med finess. Scrolla till inlägget om Amelia Adamo så får du se.

    Det finns en annan rolig yngre man som också många är förtjusta i, jag tror han också är proffs. Tappat namnet på honom nu.

  3. Bloggblad Says:

    Jag känner inte alls till honom, men förstår (inte!) det där med nya ironin. Den är nog rätt inne hos en del unga programledarkillar också… såna program som jag slår av ganska fort.

    Ska förstås leta mig fram till inlägget om Amelia!

  4. Bloggblad Says:

    Jag hittade inte just det, men skumläste och insåg att det inte var något för mig. Blir ganska irriterad istället. Speciellt när han ironiserar om den ben- och armlöse som gick i en klass där jag jobbade…. den formen av lytesironi klarar jag bara inte.
    Att skriva så taskigt om Regina Lund är väl också en form av lyteskomik?
    Så det blir inga fler besök på den bloggen.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; det var i samma stil. Kan avfärdas som bara kvinnoförakt, framförallt över äldre kvinnor. Samtidigt var det så skruvat att jag inte riktigt kunde låta bli att fnittra lite. Helt enkelt för att jag tycker AA är en rätt gräslig person. Hade det varit någon jag gillat hade jag nog inte tyckt det var särskilt kul.

  6. Ullah Says:

    Jag blir galen av att läsa om någon Jonas och inte fatta någonting. Var har ni diskuterat detta tidigare?

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; åh, ursäkta oss så himla mycket, det är ju precis sånt här jag inte alls heller gillar, att man diskuterar saker som inte står i inlägget. Men gå in på Bloggblads blogg så får du hela sammanhanget klart för dig!

  8. Ullah Says:

    OK! Jag kikade in lite snabbt och såg bara en massa bilder på hemmet, och då slutade jag titta. Nu går jag dit igen!

  9. Ullah Says:

    Nu har jag kollat, och kan konstatera att för tillfället är det inget för mig. Gillade inte heller skämtet om brännskadade Lasse, som för övrigt är vän med min bror.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; han är som sagt proffsig, men är ute i gränsland som många av oss har svårt för. Det fördes ju en ganska intensiv diskussion för ett par år sedan i samma ämne här på bloggen. Då fick jag ju veta av en betydligt mer amatörmässig och plump ”kollega” till Jonas att jag var för gammal och saknar humor. Jag antar att våra synpunkter skulle kunna avfärdas på samma sätt idag.

  11. Ullah Says:

    Då gillar jag Bloggfrossa mer. Men så är han från Kungälv också.

  12. Telefonissan Says:

    Åh jag skrattade gott åt Jonas. Är annars ganska kräsen med s.k. ironi som du nog vet sedan tidigare. Men Jonas var så attans elak så det blev riktigt roligt. Artister och andra (ex dyra föredragshållare) som tar sig själva på stort allvar kan nog tåla en känga. hans twitter från tvättstugan och andra vardagsspaningar tycker jag också är vansinnigt kul. Detta skulle kunna vara snälla Rutans elaka syskonsjäl.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; det var väl med de argumenten jag fnittrade åt Amelia och kycklingskinnet också!

Kommentera

