Passar inte vid tantbord

Nä, jag var inte riktigt i form för slökonversation ikväll. Usch så trist jag var. Tror jag är lite mentalt upptagen med den stundande begravningen. Satt och funderade på handbukett och sånt.

Men jag var duktig med maten. Åt mig inte proppmätt förrän till desserterna. Det var alltså riktigt julbord. Ganska rejält. Men det blev mycket seg väntan. Borde ha varit obstinat och satt mig bredvid någon jag kände i stället för i kanten av det bord jag blev tilldelad. Tur jag lyckades snika till mig en extra öl. Bra att jag inte slösade pengar på sprit när jag inte hade någon att larva mig med. Alltså, jag passar inte riktigt vid tantbord.

Märkte att många satt rätt ensamma och tysta. Tanken var så god, den där att blanda människor från olika delar av organisationen med varandra. Men de flesta ville nog hellre festa just med sina arbetskamrater. Jag var där för en lokal styrelse. Vi känner inte varandra så bra, det hade varit ett tillfälle att bättra på det. Nu blev vi sittande vid olika bord med folk vi inte riktigt hade lust att lära känna. Kändes lite som när man går på bemärkelsedag och tycker det är så kul att träffa folk man inte sett på tio år. Sen hinner man bara säga hej till dem eftersom man är tilldelad en plats bredvid någon avlägsen släkting till födelsedagsbarnet som man inte har något att säga.

Lilla M som jag hann prata med lite i alla fall är mer kritisk än jag. Förra festen gillade hon inte att det uppträddes med coverlåtar. Nu tyckte hon dansgolvet blev för litet och att det för övrigt är knäppt att ha en personalfest på en vardag. Jag förklarade att personalfester är på vardagar för att folk ska komma. Man kan inte ha fest en fredag eller lördag alldeles innan jul, då kommer inte folk. Jasså, sa Lilla M klentroget, är det så i arbetslivet?

Krögaren är ung och modern och vill slå sig fram. Då måste man kunna fixa fram några fler vegisrätter på ett julbord, tycker jag. Det var inte mycket för den som anser att fisk inte är en grönsak. Underkänt också åt att han var osäker på om det var ok för gravida att äta kött som inte varit uppvärmt till mer än 55 grader. Icke! Men då grep undertecknad in.

Men klart godkänt för creme brulén.

Och klart godkänt för kör och band.

Sen var det inget mer.

Kommentera

