Julölen urdrucken

Usch, det är inte kul det här, att fundera över om vi kommer iväg eller ej. Nu ser ju väderprognoserna bra ut för Stockholm, Skavsta har dessutom klarat dagens snöfall utan inställda flyg annat än till London.

MEN nu väntas snöfall över Dublin precis när vi ska åka. Och där är beredskapen betydligt sämre.

Bara att vänta och se alltså. Är förstås värre för dem som blivit sittande på en transferflygplats. Många ensamåkande barn t ex.

Här har vi eldat de fjärde ljusen, Mellan och jag, och druckit upp julölen. De var väldigt få. Får se om jag hittar några nya åt Pojken tills han kommer hem. Ja, man får bjuda 18-åringar på begränsade mängder alkohol i hemmet. Alkohollagen är visserligen skärpt på den punkten, men det är fortfarande tillåtet. Men visst är det en märklig alkohollag vi har som tillåter honom att sälja alkohol över bardisk och alltså göra viktiga bedömningar om gästernas ålder och berusningsgrad, även själv beställa in på krogen men inte själv köpa i butik.

Angående alkoholbutiker så har jag noterat ett obehagligt beteende  i kassorna flera gånger på senare tid. Unga kaxiga tjejer som avkräver killar leg. Och naturligtvis nekar köp när de inte har någon att visa. Det känns systematiskt, varje gång har det varit killar med rätt tydlig ”annan än svensk bakgrund” och som jag bedömt vara minst 25 år, i något fall säkert 30. Tjejerna ungefär jämngamla och uppenbarligen helt medvetna om killarnas ålder. Men, som de försvarar sig med varje gång, gränsen för att kunna bli avkrävd åldersleg är 30. Yes, jag beskyller de här tjejerna för att medvetet jäklas. De känner till att många yngre utrikiska män av någon anledning inte bär på sig id-handlingar. Och tar chansen att klämma till. Det är för mig obegripligt. Att neka en vuxen man att köpa fyra öl, bara för att visa att man kan. Samtidigt som man med ett leende släpper igenom flera år yngre svenska killar – de bär ju alltid leg så där har de inget att hämta. Eller vad handlar det om?

6 svar to “Julölen urdrucken”

  1. cruella Says:

    Alkohollagen har ju ett omfattande socialt- och folkhälosperspektiv, och jag har för mig att en av de bärande anledningarna till 20-årsgränsen på Systemet, hur inkonsekvent den än kan tyckas givet allt det andra med krogen, möjlighet att själv arbeta med servering över disk etc, handlar om risk för langning nedåt i åldrarna.

    Man kan väl säga att tiden lite sprungit ifrån den idén med tanke på all svartspriten, men å andra sidan kanske man inte ska göra ont värre.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jo, det är väl det som är främsta anledningen. Alkohollagen har ju som sagt skärpts också vad gäller det där med att bjuda vid slutna fester. Någon sa att det var en ”Blondinbella-effekt”. Hon skroderade ju om alkohol hon bjudits på vid olika evenemang och det ropades lagbrott, men hon kunde slå tillbaka och läsa lagen för kritikerna. Men en lagändring tar väl längre tid att så att genomföra. Eller?

  3. cruella Says:

    http://www.sweden.gov.se/sb/d/12483/a/138002

    Hade just för mig att jag lyssnat på det här om en modernare alkohollag ganska nyss. Bjudregeln skärptes men annat lättades upp, t.ex. kravet på varm mat vid alkoholservering togs bort.

    Det var nog inte bara Blondinbellas fel eller förtjänst;-)

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; lättnaden innebär så vitt jag förstår framförallt sushi med sprit i fortsättningen.

    Men helt omöjligt är det nog inte att bloggarna betydde en del när det gäller bjudregeln. Diskussionen om ungdomars drickande fick liksom nya dimensioner med hjälp av Blondinbella m fl.

    Det har ju rått en rätt så allmän uppfattning om att allt bjudande av alkohol till ungdomar under 20 är langning. Flickorna kom hem med sådan information i broschyrer från skolan och jag hittade reportage i stora tidningar som varnade föräldrar från att bjuda på alkohol på studentmottagningar eftersom de kunde åka dit för langning för minsta glas champagne… Vilket ju alltså är fel även efter lagskärpningen.

  5. cruella Says:

    Bra om det blev lite tydligare då. Jag har liksom inte haft anledning att sätta mig in i vare sig den gamla eller nya lagen än, jag kör på känn;-)

  6. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag tycker sunda förnuftet har sagt även mig att det inte är ok att hälla i underåriga litervis med champagne, men det är nog som sagt bra att det blivit klarhet.

Kommentera

