Kulorna dammar inte alls

Nähädå, här ska inte julen bort ännu! Vi har ju inte ens delat ut julklapparna.

Så här var det ju. Vi skulle åka till Irland. Jojo, det gjorde vi också. Men först efter en del våndor. Snön i Dublin var en. Alla de inställda flygen som tornade upp sig på skärmen. En sjuk Pojke var en annan. När jag ringde från tuben den 21 på kvällen efter shoppingturen och bad honom komma och möta och han kom, men apdålig. Förkylningsutbrott med rejäl feber. Hemma visade det sig att Mellans sår hade blivit ordentligt infekterat och värkte.

Meningen var ju att vi skulle äta lax eller nåt som vi kanske inte skulle äta där borta och dela ut de mesta av julklapparna, då på kvällen innan vi for. Men snöoväder, sjuka barn  och stressad moder (ett jobb som måste bli klart plus allt annat) gjorde att själva idén rann undan. Vi var nöjda att alla paket alls hann bli inslagna. Dessutom hade Äldsta köpt massor av lax. Och nåt annat kom vi inte på, minns inte alls att vi åt. Men jag vimsade runt med några julöl. Och glömde packa den frysta dillen.

Vi glömde för resten kassen med matsäck också. Hela vörtlimpan med ost och leverpastej som Mellan pysslat ihop. Den stod kvar på skohyllan när vi kom hem.

Så vi har högen med juklappar kvar. Vi har pojke kvar också. Den våldsamma lusten att åka till ensamheten i Uppsala som lyste om honom de sista dagarna där borta och på vägen hem dämpades här i mitt hems lugna varma vrå. Han fick ju överta Mellans sovbås. Och jag har hållit mig förvånansvärt lugn, igår sa vi inget alls till varandra innan fyra, och då bara hej. Sen åt vi pizza och såg på TV och sa flera saker. Som att Morden i Midsomer var fullständigt kass i intrigen. Fullständigt!

Pyntet känns inte alls dammigt, det var kulorna i granen som blev särskilt dammiga förra året. Nu har vi ingen gran för dem att damma i och de på gardinstången ser ut att reda sig bra. Ska nog ta en promenad till Skärholmen framåt eftermiddagen och se om jag kan reafynda en till.

Och så måste jag hitta skaldjurspaté. Den saknade vi på julbordet, den ska vi ha innan julklappsutdelningen. När Mellan kommer hem från London. Ska bli intressant att se om hennes haka har läkt ihop helt efter behandlingen med undersalvan.

9 svar to “Kulorna dammar inte alls”

  1. Fritt ur hjärtat Says:

    Här blir också julen kvar, inte för att vi som ni inte gjort det vi vill, men jag har ju en månad. 13 december till 13 januari, så enkelt är det. Förstår inte riktigt de som redan kastar ut julen och pustar över att det är skönt, hann de alls se den:-)

  2. Annaa Mattsson Says:

    Simone; minst förstår jag dem som plockade fram några få saker sent och sen säger att det var skönt att bli av med dem. Men de gillar nog inte det hela på samma sätt. Och det måste man ju acceptera också. Här lär det nog också dröja till Knut innan allt är borta. Möjligtvis får utebelysningarna bli kvar ett tag till, de är så behändiga i år och sladdarna lär vara fastfrusna under snön även om tio dagar!

  3. Rutan Says:

    Folk blir bara konstigare och konstigare i Morden. Kan de inte ha ihjäl varandra på vanligt sätt, utan att det ska vara mystiska tillbakablickar 20 år jämt?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; dessutom med osannolika intriger, både tillbakablickarna och det som sker i nutid. Vi hade i alla fall något att prata om en lång stund, Pojken och jag, om allt som inte var det minsta sannolikt.

  5. Ullah Says:

    Jag tänker ha kvar julgrejerna åtminstone till slutet av januari, kanske lite längre. Grannen noterade förresten roat att han genom fönstret noterat att granen kommit upp väldigt tidigt (kring först advent). Den är ju konstgjord, så den kan stå länge. Jag vill ha valuta för slitet.

  6. Ullah Says:

    Vad var det förresten för salva? I vår familj kan vi inte klara oss utan en italiensk sårsalva.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag tror det var någon receptbelagd antibiotisk salva i still med den som veterinären brukar förmedla en pyttliten tub att stryka på illastinkande kattsår efter just kattslagsmål. Hade samma effekt, snabb verkan. Hon slapp dock plasttratt över huvudet. Tvångströja hade varit mer på sin plats för att få henne sluta peta.

  8. Evis Says:

    Jag är glad över att julen varar till tjugondedag Knut, för eftersom jag inte börjar pynta förrän veckan innan jul (med vissa undantag) skulle ju julen bli väldigt kort annars.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag var snabbare förr med att få undan. Vet inte vad förändringen berodde på. Gillar kanske helt enkelt bara pyntet mer.

Kommentera

