Intensivt postkrafs

Mammakatten är inte alls så korkad och ointressant som man gärna vill tro, om man levt med henne i 9½ år och bara märkt av henne när hon fött barn eller kissat på tyg som råkat hamna på golvet.

Nu har hon t ex börjat sova mer och mer bredvid mig i sängen. Klart trevlig gest om man gillar sånt sällskap. Det gör jag. Mycket bättre än barn. Katter går när det inte passar, om man skulle röra ett lillfinger fel eller så, barn breder bara hänsynslöst ut sig så man till slut är tvungen att gå själv.

Och nyss satt hon framför dörren samtidigt som någon skulle in genom källardörren strax intill fast på andra sidan och höll på att prassla med papper medan de tog upp nycklarna. Aha, tänkte mammakatt, pappersprassel utanför dörren, då måste det vara brevbäraren, och kikade förväntansfullt upp mot brevinkastet.

När prassel och röster försvann utan att något dimpit ned letade hon omkring bland tidningspapperet en stund ändå. Om det nu skulle vara så att hon missat ett nedfallande brev. Det tycker jag är lite begåvat.

Tidningspapperet? Utmärka dörrmattor vintertid. Utbytbar när de blir nötta av snö och fötter, det kommer nytt i lagom takt utan att jag ska behöva anstränga mig. Vi har alltså ingen dagstidning utan är lagom försörjda med gratisblaskor som jag rodnande erkänner att jag sällan läser. Ingen av nuvarande katter har någonsin haft uppfattningen att tidningspapper är något man kissar på, så det underlättar. Eller är snarare en förutsättning.

Läser roat vidare om föräldrar som kämpar för att vända tillbaka dygnen för sina barn. Det får mina roa sig med själva. Jag tror de såg på film och rullade tryfflar till sju, de små här. Roligt så länge de har varandra, ikväll tar det slut för denna gång. Nu sover en i sin säng, som hon sett fram emot,  och en ovanpå sin som blivit soffa. Den tredje sitter förmodligen och kämpar med sin stora tenta. Det skulle vara i Sverige det, som man lade storta höstterminstentan på trettondagsafton! Men jag antar att det bland annat handlar om att lärarna ska ha tid att rätta innan vårterminen. Det är som sagt hårdare tag där borta för studenterna. (NU gäller det att se upp så jag inte blir besserwissrig om sånt som jag bara hör genom barn för det är egentligen något jag tycker väldigt illa om. Kunskaper ska man skaffa sig egna, livet ut.)

2 svar to “Intensivt postkrafs”

  1. Evis Says:

    Jag gillar ju mammakatten – hon har så vackra ögon.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; hon är skrällans mager, det är liksom ingen katt i katten, men så har hon ju alltid varit. Och hon blir som sagt trevligare. Och 15 barn har hon fött, alla överlevde den första kritiska tiden, det är visst rätt ovanligt. Bland dem fanns den smartaste katt jag någonsin skådat, det kanske var lite Eriksson-gener som slank med av bara farten. Hon var nog vackrast av dem alla också.

Kommentera

