Ett kliv över tröskeln

Årets sista julbild blir det här. Spegeln i hallen. När folk, de har inte varit så många sen jag flyttade in, kliver in i min hall säger de genast; åh, nästan precis som i Hagsätra. Sen ändrar de sig lite när de ser resten av lägenheten. Men i hallen är det allt lite likt, främst beroende på mormorsbyrån och pigtittaren som jag tror kom från farbroderns antikaffär. Så här ser de ut till jul med allt småkrafs samlat. Väggen bakom mitt skrivbord syns i spegeln.

Som kontrast till änglakrafset kan jag avslöja att jag är lite orolig inför framtiden. Jobbkris är en sak, det måste lösa sig på något sätt. Och så känns det som om dotter har svårt att stå ut med sin mor så nära inpå sig. Det gick ju så bra i höstas. Men sen blev det kanske först för mycket med Irland och sedan vande hon av sig under en vecka i London.

Och så har jag ont i höger knä. Vaknade med det inatt. Känns som när  55 kilo kollega ramlade på sina high heels och landade på mitt vänsterknä som liksom böjde sig bakåt. Vågade aldrig berätta för henne att det tog två år att läka ihop. Men nu är det höger knä och ingen utom någon enstaka katt har varit i närheten av mina knän. Lik förbannat försöker det böja sig åt fel utan att jag ens försöker stå på det. Och det gör ont.

Sen var det inget mer för tillfället. Om någon undrar över de smaklösa delfinerna på spegeln så är det sånt jag plockat ur dotters kasta/bazarlåda. Minnen från resor. Finns en säl också. De passar där.

2 svar to “Ett kliv över tröskeln”

  1. Ullah Says:

    Det var trevligt pyntat, tycker jag.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; får jag säga det själv så tycker jag det också.

Kommentera

