Ge mig en bra matbutik!

Något som inte är bra med det nya hemmet är butikerna.

I förra förorten var vi bortskämda. En av stans billigaste matbutiker och så en Ica i mellanstorlek som tvingades ta upp kampen om kunderna med den andra. I höstas byggdes den ut rejält, jag hann inte vänja mig vid det utökade sortimentet innan vi flyttade. Den hade genomgående otrevlig personal som inte brydde sig men var hyfsat välskött.

En enda Ica-butik har vi här i förorten. Inte helt välskött, med ett lite svajande sortiment. Men med hyfsade priser på det som finns. Med det menar jag bra priser på bassortimentet kombinerat med lite extrapriser och kortpriser. Pojken upptäckte snabbt vetelängderna för en tia som dyker upp när man minst anar det.

Men om man vill ha lite mer, så måste man iväg till den stora förorten, 15 minuter promenad bort. Jäpp, jag märkte idag att jag hellre går än pallrar mig upp till t-banan, det är en vilsam och trevlig promenad.

Men där blir jag bara förvirrad och handlandet tar så lång tid för att det är så stort, man måste gå så långt bland diskarna och för att ingen av de stora butikerna är riktigt bra. Den stora Ica Kvantum är dyrare på nästan allting än våra lilla Nära. Utom kattmaten. Hur kan det vara så? Och så tittar man över till Coop för att kolla om inte frukten var billigare där och det var den, men bara mot kort. Och jag som har så svårt att handla i normala fall blir bara svettig och ledsen och glömmer köpa det jag var ute efter. Kommer ut med en påse tomteskum till halva priset, en burk tonfisk och en påse clementiner.

Vi fick ihop en middag i alla fall, men ”hemma” i Hagsätra tog det aldrig mer än en halvtimma fram och tillbaka, hur mycket jag än handlade. Nu var jag borta i över två timmar. Nå, jag fick bröd och smör också, och kattmat och liter mer. Men så där kan jag inte hålla på.

Ge mig en bra matbutik i fridens namn!

13 svar to “Ge mig en bra matbutik!”

  1. frktjatlund Says:

    Det är just problemet med flertalet förorter. Allt är uppbyggt kring bilen. Det var ett litet helsicke i Solberga. Alla matbutiker i området la ner och hade man glömt något när veckohandlat på Stormarknaden så fick vi ta oss till Älvsjös mini-Konsum.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; ja jag undrar ju ibland var alla de som faktiskt bor här handlar, framförallt alla dom i villorna och radhusen, men svaret är ju bil. Nu är det inte så jäkla långt till Skärholmen, men det som irriterar mig är att de där stora butikerna på många varor är dyrare än vår lilla butik. Vilket innebär att man ska komma ihåg var man ska köpa vad. Och glömmer köpa hälften.

  3. ab Says:

    Hu, jag känner mig lyxigt priviligierad som har tre matbutiker runt hörnen och kan växla mellan dem! Plus närbutiker, fik och restauranger. Bananerna är dock oftast godast (och dyrast) på 7-Eleven.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Annika; det underliga här ute är att det inte finns några närbutiker alls, bara den där enda Ica och så några såna där film&chips-butiker. Bara en enda som har öppet efter nio också, den kvällen det gick upp för mig fick Pojken och jag äta chips&dip till middag.
    Men pizzeria, kebabställe (med bra söndagsbuffé) och bar/disko med stans längsta bardisk har vi.
    Snart ska det dock byggas lite fler bostäder här, kanske kan bli mer underlag för butiker då.

  5. Eva Says:

    Ja men jag förstår inte , du har ju väldigt nära till det du kallar ”stora” förorten 15 min. promenad är ju ingenting.Det kan man väl ändå kalla närbutik? Går det verkligen fortare med tunnelbanan? Bor du bredvid den andra affären? Konstigt alltsammans. Jag undrar vad vill du ha en liten affär bredvid din ingång med ett jättetort billigt sortiment? Hm – har du funderat på att handla via internet eller finns inte det längre?
    Ja det var några frågor om shopping i en storstad(?).
    Eva

  6. Annaa Mattsson Says:

    Eva; konstigt, nu hamnade din kommentar på väntelista för godkännande, därför dröjsmålet.

    Med närbutik brukar man mena sån där liten privat livsmedelsbutik som har ett begränsat sortiment men ofta rätt generösa öppettider. De är nog vanligast i stadsmiljöer med bostadskvarter, i Göteborg kryllade det av dem och gör väl fortfarande.

    Lite fortare går det att åka tuben till Skärholmen än att gå, framförallt är det kortare sträckor att gå med matkassar. Men jag tycker det är konstigt att de där jättebutikerna, som det tar så lång tid att handla i för att de är just så stora, ska ha högre priser än den betydligt mindre butiken här.

    Japp, i förra förorten hade vi som sagt två större matbutiker i centrum som jag bodde 250 meter ifrån. Dessutom en rad andra butiker. Den här förorten utarmades på butiker allt eftersom den större förortens stora köpcentrum expanderade. Ungefär som det blir i mindre städer när det byggs externa köpcentra utanför stan.

    Handla via internet är dyrare än allting annat och skulle nog dessutom öka svinnet.

  7. Ullah Says:

    Jag skulle önska att det fanns sådan där service som det fanns förr i tiden, när man gick och handlade själv men kunde få sakerna hemkörda av en springpojke. Det skulle underlätta enormt och jag skulle vara beredd att betala för det.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag stod i butik några somrar och fick som yngsta biträdet också rycka in som springflicka. Kunderna behövde inte betala något extra. Knappast fick man ett tack när man burit tunga korgar uppför fyra trappor. Att gå till hotellen i närheten med frukostbröd och till några lite skröpliga kunder, eller en familj med flera små barn, det tyckte jag var ok, men jag tyckte allt det var lite konstigt att folk som bodde nära butiken och hade sommarlovslediga barn i min egen ålder skulle få maten hemburen så där. Jag gillade inte att bli behandlad som tjänstehjon. Man fick ju inte gå in utan maten skulle ställas utanför dörren, helst bakdörren, om det fanns någon. Men det hade nog varit en skillnad om jag faktiskt varit anställd som springflicka, då hade det ju varit mitt jobb. Nu kände jag mig bara utnyttjad.

    Men visst sjutton skulle det vara trevligt med en käck springpojke som körde hem ens varor på sin flakmoped! Särskilt om han kunde ta vägen runt Systemet också.

  9. cruella Says:

    Vi kunde också få hemkörning av varor när jag var liten, det minns jag. Kanske kostade det en liten, liten slant – annars tror jag aldrig min mamma hade tyckt det var något att betala för.

    Finns det inte en till livsmedelsbutik/allbutik i centrum, Annaa? Tyckte jag såg lite surkålsburkar på nån hylla där. Men jag kan ha tagit fel. Tror de små privata närbutikerna med allt möjligt (”arabaffärerna” som min Parisboende syster kallar dem;-) är på tillbakagång när Lidl, Willys och de vanliga stora kedjorna öppnar fler butiker med allt generösare öppettider här i innerstan.

  10. Ullah Says:

    Cruella: med ”tillbakagång”, menar du att de är på väg tillbaka eller att de blir allt färre?

  11. cruella Says:

    De blir färre. Bara i mina krokar har ett par stycken slagit igen de senaste åren.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; nix, ingen riktig livsmedelsaffär vad jag sett, däremot tre med chips och godis varav den ena är den som säljer SL-kort också och stänger redan klockan sju.

    Kanske det är det mångkulturella sortimentet som de stora butikerna i Skärholmen konkurrerar med mest. Matrebellen exponerar det sortimentet mest, på Ica kommer hyllorna med de speciella konservsortimenten innan det vanliga. Tycker det är apokonstigt att man gått ifrån principen att ha alla produkter av samma typ på samma ställe, grönsakskonserver för sig osv, utan skiljer på svensksortiment och invandrarsortiment. Gör det extra svårhandlat.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag föredrar absolut de små ”turkbutikerna” framför insprängda Lidl-lador. Får bara panik när jag går in i en Lidl, hittar aldrig någonting att handla.

Kommentera

