Min Lennon var större

Mycket har det varit några dagar, men jag undviker att skriva om det som varit som mest. Nej nej, ingen sjukdom, ingen död, inga kontroverser med nära och kära, bara mycket som vi just nu tar en paus i.

TV blev det en hel del. Zappande mellan spår och dans på fredagskvällen, trött dotter konstaterade att jag åter skrek Uddevalla så fort nytt tåg började gå. Det gör jag alltid, men den här gången hade jag särskild klang i rösten eftersom jag direkt såg att det var just Uddevalla tåget lämnade. Och nu kanske vi ska sluta gnälla på unga som inte kan geografi. Ena vuxna duon antog att Orust var samhället mitt emot Lysekil, andra att det var Grebbestad, eller hur det nu var. Och fjorden. Äh jag hade fel och förutsatte att det var Brofjorden. Men det var närmare än Limfjorden, för att inte tala om Limhamnsfjorden.

Sen hamnade jag hos Skavlan. Och rös. Den där släktingen till författaren, han skulle kunnat vara min, eller snarare exmakens. Han skulle kunnat vara en av mina vänner. Som suttit där och sävligt hänvisat till lag och rätt. Jag satt där själv och kände all gammal antipati mot just den norrbottniska inskränkta småsintheten välla upp. Vad nöjd jag var, att jag kom bort från just det. Så oändligt långt borta jag känt mig idag från alla som skrivit i sina bloggar om att han verkade ju vara en sympatisk karl, den där släktingen.

Orkade gjorde jag naturligtvis inte med stjärnor på slottet, dom malde i bakgrunden om sånt som jag inte bryr mig om. Men jag såg Lennon innan, och förundrades. Aldrig att jag då, på den tiden, såg Lennon som en mager anemisk karl med tunna läppar. Jo, men de tunna läpparna gick inte att missa, men visst var han ändå ganska stor och lite bred. Nej, säger vännen G på telefon, det var han inte, var fick du det ifrån? Inte vet jag. Det var som det kändes.

Ut kom jag aldrig ikväll, och inte på hela dagen.

4 svar to “Min Lennon var större”

  1. Evis Says:

    Det är överskattat att gå ut, det kom inte jag heller igår, jag lagade i princip mat hela dagen (lunch till sju personer vid ett och det var pannkakor som ju tar tid, gemensam indiskt med grannarna vid fem).

  2. Ullah Says:

    Inte jag heller gick ut.

  3. Rutan Says:

    Jag missade Lennon och ska se i efterhand. Ja, visst var han stor? En stadig karl på 190? Var har jag fått det ifrån?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; men du träffade ju i alla fall folk.

    Ullah; jag får inget dåligt samvete för att jag inte går just ut, men det kan kännas lite isolerat och instängt när man blir inne för länge i taget

    Rutan; bra, då är vi två som är övertygade. Kanske inte fullt så lång, men definitivt en stadig karl.

Kommentera

