Kan inte folket sin Taube?

Zappade mig igenom kvällen ensam i soffan. Två anmärkningsvärda inslag:

1. De infantila tittarna som fortsätter att rösta på män som inte kan dansa. Den här säsongen är det Björn Ranelid som kommer att stega sig fram i några avsnitt till.

2. Deltagarna i På spåret som inte kunde varken kompositör eller titeln på låten som den helt formidable Sven-Bertil Taube sjöng. Nämligen sin fars ”17:e balladen”.

Den har varit en favorit ända sedan tonåren när jag först hörde en god vän sjunga den på en fest och sedan Cornelis på skiva. Redan då gillade jag framförallt de här raderna:

Ty sanningen gör gott, och det är sant
Att om I detta land man bryter seden
Och inte ständigt kacklar likadant
Som alla andra kycklingar I reden
Men går sin egen väg med stor besvär. ..  

Fortsättningen var jag inte lika förtjust i:

Förgäter fulheten för allt det sköna,
Då kacklar alltid någon gammal höna,
Hur förfärligt lättsinnig man är

Det var ju inte precis lättsinnet jag ville lyfta fram utan rätten att få bryta mot det samstämda kacklet, men det gjorde inte så mycket, jag kände mig djupt befryndad med Taube ändå. Jag tror det är glömt nu att Evert Taube faktiskt inte var en älskad nationaldiktare förrän en bra bit in i modern tid. Jag minns hetsiga vuxendiskussioner från 50-talet som handlade om hur han var alldeles för pompös och märkvärdig men egentligen bara pratade strunt. Det handlade framförallt om hans prosaskrönor som regelbundet kunde höras på radio, men gick ut över hans lyrik och musik också.

Alldeles tydligt minns jag aversionerna mot ”Nudistpolka”. Både den och 17:e balladen sjöngs ju in av Cornelis W och båda tillskrivs ofta felaktigt honom som kompositör. 17:e balladen är inte så konstigt eftersom den uppenbarligen aldrig sjungits in av Taube själv. Den var med i första upplagan av Den gyldene fredens ballader men plockades tydligen bort sen för att Taube fegskitade sig och inte ville såra en god vän. Det skulle jag inte gillat om jag vetat det då, 1969, när Lars E sjöng den.

Såg just på det där brittiska humorprogrammet där Karl Pilkington skickas ut i världen av Ricky Gervais för att se diverse underverk . Nu var han i Indien och såg Taj Mahal. Jag är inte ett superfan av RG och skrattade faktiskt inte en enda gång. Däremot blev jag ännu mer stärkt i min övertygelse om att jag inte vill åka till Indien. Det ville jag inte 1969 eller -70 heller.

18 svar to “Kan inte folket sin Taube?”

  1. Karin Says:

    Ja, hur f-n kan man rösta vidare Björn Ranelid? Han dansar ju lika dåligt som Lasse Brandeby.

    Jag trodde mig kunna min Taube, men jag hade nog faktiskt gått bet på den där. Såg inte programmet igår men vet precis vilket låt du menar, har bara hört den med Cornelis och skulle säkert ha gissat på honom.

    Såg inte På spåret heller, men för ett par veckor sedan blev jag ganska förvånad över att Jenny Ö och Niklas S inte hade en susning om vare sig hibiskus, bougainvillea eller porslinsblomma…

  2. Ullah Says:

    Ja, Sven-Bertil är jättebra. När son 1 var mycket liten kunde han inte somna om han inte fick höra S-B:s tolkningar av pappa Everts låtar.

  3. ullisar Says:

    Jag läser igen från fel håll och börjar uppifrån:

    Alltså. Jag skäms för jag kunde inte Tauben. Generat vågar jag inte avslöja att jag gissade heeelt galet, men kan hinta om att jag var typ tvåhundra år fel… 😦

    Let’s Dance har jag klarat mig utan den här säsongen! Idioten i Indien såg jag. Förstår inte riktigt om det är humor eller meningen att vi ska följa en personlig utveckling. Hur som helst är programidén intressant, inte bara gröna skogar och guld. Och Taj Mahal lockar mycket mer än övriga Indien. Påminner om Angkor Wat. Iaf i besökarantal…

  4. Annaa Mattsson Says:

    Karin; jag var också förvånad över att de två kvinnorna igår tog så totalt fel på USA:s president 1964. Kom också på mig själv gång på gång med att tycka att Ebba von Sydow verkar så trevlig.

    Ullah; vi har också ägnat oss mycket åt Taube här. Men det var mest vi själva som sjöng när barnen var små.

    Ullisar; he he, men det är nog det vanligaste misstaget jämte Cornelis.

    Jag undrar lite också. Det presenteras som ett humorprogram, Ricky Gervais asgarvar i början av programmet och i mobilsamtalen men själva reportaget är inte särskilt roligt. Karl Pilkington gjorde inte bort sig särskilt mycket, var med om sånt som folk brukar vara med om i Indien.

  5. Lotten Says:

    Jag kan min Taube ganska bra eftersom en närstående släkting skrev på en avhandling om Taube och vi sjöng och diskuterade Taube många många gånger, men jag är inte säker på att jag klarat den där. Däremot Nudistpolka…av flera skäl.
    Ranelid. Jag får krypningar av karln redan innan Lets Dance, så jag går ut när han ska dansa. Likaså gör maken.

  6. Malou Says:

    ”Hear, hear..” Nu kan jag bara ”instämma med föregående talare” både här och i det förra inlägget. Så jag har ingenting att tillägga, med du har ju sagt att du vill ha kommentarer..;-)

  7. Evamaria Says:

    Själv tittade jag på På spåret med två av mina barn och imponerade på dem med att kunna svaren på frågan om Sjuttonde balladen. Måste förstås erkänna att det mest beror på att jag också var med 1969 när LP:n ”Cornelis sjunger Taube” kom, där den var den i särklass bästa låten! Både för att den inte var så uttjatad som en del andra Taubelåtar hade blivit och för att texten var så oidyllisk och bitsk!

    Vad gäller Taj Mahal har jag inte sett programmet du skriver om, men måste säga att det är ett av de turistmål jag varit på som bäst levt upp till sin berömmelse! (Ett av två; det andra är Grand Canyon.)

    Let’s dance bryr jag mig inte om, med eller utan Ranelid. Däremot går ju EM i konståkning just nu, till i alla fall min stora glädje. Där kan man titta på folk som rör sig vackert!

  8. Rutan Says:

    Nej, Indien får vara för min del. Fast jag skulle gärna se Taj Mahal.

  9. Monika Says:

    Vi åttiotalister har aldrig kommit över traumat från lågstadiets musikundervisning, och skyr därför Taube. Eller är det bara jag? Jag förstår inte varför det anses gulligt med åttaåringar som sjunger ”Flickan i Havanna”. Varför är musiklärare så förtjusta i just den?

  10. Karin Says:

    @Monika: Jag har aldrig hört åttaåringar sjunga ”Flickan i Havanna”. Och då skall du veta att jag har varit med på MÅNGA skolavslutningar. Däremot har jag hört små skolbarn sjunga både ”Änglamark” och ”Sjösala vals”.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; jag är lite fascinerad över hur socialt ansträngd Björn Ranelid framstår i Let´s dance. Antingen säger han krystade fraser eller så ingenting. Avslöjande men inte förvånande, han har byggt upp en image som handlar om att tala i inövade floskler.

    Malou; ha ha, bra att du känner dig pressad!

    Evamaria; å andra sidan är vi ju erkända Taube-kunnare. Du minns väl Lars G:s kalas?
    EM i konståkning hade jag missat av någon anledning. Nu hann vi tack vare dig med det sista av herrfinalen.
    Har för mig att det finns någon historia kring ditt Grand Canyon-besök.

    Rutan; ungefär så ja, men jag kan också vara utan. Precis som jag kommer att vara utan pyramiderna.

    Monika; inget minne av att vi sjöng den, däremot gick jag hemma och nynnade på Brevet från Ellinor när jag var 3 och min far låg på sjukhus, ansågs mycket rörande. Och jag satt och övade in både Fritjof Anderssons paradmarsch och Fritjof och Carmencita redan i småskolan.

    Karin; nej jag kan inte heller minnas från senare skolavslutningar, däremot framförallt Änglamark.

  12. Evamaria Says:

    Jodå, jag minns det kalaset, det var minnesvärt på många sätt.

    Angående Grand Canyon tänker du förmodligen på det att vi kom dit sent och tog våra sovsäckar och la ut dem i mörkret på som vi tyckte lämpliga ställen, sov gott och vaknade i soluppgången ett par meter från kanten! Det var en upplevelse som kanske bidrog till att känslan för hela platsen blev så stark. Väldigt fin soluppgång!

  13. Annaa Mattsson Says:

    Evamaria; tänkte väl att det var något!

  14. monika Says:

    Vi framförde den nog aldrig offentligt, men vi tragglade den på lektionerna när vi lärde oss om Taube. Däremot hörde jag en barnkör framföra den på någon sorts jippo på Vårväderstorget för ungefär tre år sedan.

  15. Telefonissan Says:

    Flickan i Havanna fanns kanske med i någon sångbok för lågstadiet för den sjöng också vi också ofta. Eller så är den relativt lätt och trallvänlig för en lärare med måttligt röstomfång. Vill minnas att vi t o m sjöng den i kyrkans juniorer. Fast man tog knappast skada för det tog ganska många år innan man förstod varför flickan satt i ett fönster.

    17:e balladen gick jag faktiskt bet på. Annars brukar vi roa oss på sommarsemestern med att sjunga oss igenom våra samlade Taube. Det började med att dottern inte hade en susning men numer är hon ordentligt indoktrinerad. Även om hon tycker det är ganska tjatigt när jag får på hjärnan att ideligen sjunga alla verser till Möte i monsunen. Eller så blir jag väldigt pinsam när jag dramatiserar Balladen om briggen Bluebird av Hull:

    ”Och kaptenen steg upp. Han var grå, han var tärd, stormen tjöt, knappt man hörde hans ord. När han sade med skälvande röst till sin värd: Karl stod surrad och glömdes ombord.” Hu! Den är allt bra!

  16. Ullah Says:

    Ja, vad bra! Nu skall jag se om jag hittar den på Spotify!

  17. Evamaria Says:

    Håller med om att Balladen om briggen Blue Bird av Hull är en känslomässig höjdare. Den kan jag inte höra utan att det stockar sig i halsen. Sjunga den är inte att tänka på!
    Har terroriserat mina barn med Sofia Karlssons insjungning av den, hon gör den väldigt bra. Thåströms version gillar jag också, den ska sjungas känslosamt!

  18. Annaa Mattsson Says:

    Alla; utan tvivel så väcker Taube fortfarande många minnen och känslor!

    Har nog både Sofia Karlsson och Thåströms versioner i travarna. Och Sven-Bertils förstås.

    Själv blev jag redan som liten oerhört förtjust i Knalle Juls vals. Sen finns det annat som känns passé, som just Flickan i Havanna och Fritiof Anderssons paradmarsch.

Kommentera

