Lille Fridolf&Selma på Solsidan

Något om Solsidan igen. Fast det kanske inte behövs. Det är så tydligt redan att trots hypen, trots att ”alla” älskar serien så är det allt fler som inte stämmer in i jublet.

Söndagens avsnitt verkar ha varit en vändpunkt även för en del tappra. De som envist har sagt i facebooktrådar och annat att de skrattar då minsann. Vi som inte skrattar är möjligtvis för gamla. Det är en gammal kär ursäkt. Förenklat; folk över 35 har ingen humor. Eller en annan sorts. Gammalmodig.

Det som hände i söndagens avsnitt, tror jag, var att de sista resterna av glimt i ögat hade försvunnit, kvar fanns bara kyla och cynism. Många har sagt det innan; en del scener blev rent obehagliga. Jodå, obehagligheter kan också vara fruktansvärt roligt. Men inte här.

Spela roll? Nej, man kan förstås rycka på axlarna och säga ”TV, är det sån där radio med bild?” och strunta i alltihop. 

Man kan också tycka att det är intressant att diskutera ett samtidsfenomen. Särskilt om upphovsmännen är geniförklarade.

Män ja. Serien är skriven av män. Perspektivet är den stackars Alex. Det var faktiskt tydligare i förra säsongen. Att alltihop var hur hans synvinkel. Man kanske hade behövt påminnas om det även nu, ännu mer. Om nu författarna fortfarande menar att det är med Alex ögon vi ska se Solsidan. Det är inte alltid så lätt att förstå vad män menar.

Läste en blogg som förvånat undrade varför det var så lite diskussion kring kvinnorollerna i Solsidan. En ung tjej som tyckte den där eventuella driften med nyrik medelklass var rätt ovidkommande,  alltsammans byggde ju främst på gamla schabloner om förvirrade män som ständigt kommer till korta i samspelet med kvinnorna. Och det känns ju inte särskilt kul, i vilken miljö det än utspelar sig.  Är det inte den dominerande och bittra mamman så är det den lika dominerande och glädjelösa hustrun.

Just det. Steget till Lille Fridolf och Selma är inte så långt. Den utspelade sig väl också i nån bättre medelklassmiljö? Det var alltså en radioserie på 50-talet. August och Lotta fanns också, från en annan miljö. Och Blondie och Dagobert, men de var väl i alla fall lite kära i varandra?  Det verkar ingen på Solsidan vara. Utom mamman då, i den där osannolika mannen. Ja jisses.

14 svar to “Lille Fridolf&Selma på Solsidan”

  1. frktjatlund Says:

    Jag tyckte att avsnitt två var rätt kul. Det senaste däremot var direkt dåligt. Byggde i stort på att det är störande och snuskigt när äldre ligger med varandra. Fast de ändå inte gör det egentligen. Men det gör de visst och det är inte minsta störande. Om man inte är under 50.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; Jonas Karlsson lyste ju upp avsnitt två som han lyser upp det mesta.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; nejdå, folk över 50 ligger inte och har ingen humor. Åtminstone inte om dom är kvinnor.

  4. Evis Says:

    Så om sju och ett halvt år måste jag sluta ligga med min man? Varför har ingen talat om det för mig? Och varför har ingen talat om det för min mor som är 65 och har ett aktivt sexliv?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag tror det är dags för dig att ha ett allvarligt samtal med din mor. Kan jag få vara med och lyssna?

  6. Evis Says:

    Hon verkar ha så roligt, så jag tror att hon får hållas.

  7. Malou Says:

    Kanske jag måstebörja se på denhär serien, jag har inte sett ett enda avsnitt hittills. Men ni gör mig nyfiken!

  8. Evis Says:

    Solsidan diskuterades på jobbet idag. Jag är nog den enda som inte sett det. Men jag är inte tillräckligt intresserad – jag är trött efter jobbet och vill göra saker som jag tycker är roligt, inte se på TV för att hänga med.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Nu går det ju på söndagskvällar så ”trött efter jobbet” håller inte som argument! Ta dig du en kik på ett avsnitt, bara för att kunna hänga med i debatten.

  10. Ullah Says:

    Jag har tittat på den säsongs avsnitt på tv4 play för att hålla mig ”à jour” och tycker serien egentligen är ganska harmlös. Avsnitten är korta också, och ungefär vad jag orkar med kl 7 på måndagsmorgonen när jag försöker vakna.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja, om den inte varit så hypad innan så skulle den knappast ha väckt någon sensation denna säsong. Jag antar att du på tv4 play slipper reklamen så då blir avsnitten föredömligt korta!

  12. Evis Says:

    på söndagar är jag trött efter att ha haft hand om en sexåring som vill ha underhållning själv i tolv timmar. Men det är väl mest det att jag hellre fikar ihop med Blåva Anna än ser på tv.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Sätt er nu ner tillsammans på söndag du och Anna och känn samhörigheten med svenska folket!

  14. Bloggblad Says:

    Vi umgås nog i olika kretsar, här verkar inte många känna till serien, och de jag känner tittar allihop… t.o.m. min man som sällan tittar på samma saker som jag. Och vi skrattar… jag gillar när man driver med den ”ironiska generationen” som har en massa fördomar.

Kommentera

