Natt precis när som helst

Angående det där med sömn, så är dom skojiga, runt 20-åringar som är ute i svängen. Dom kan liksom förlägga natten till vilken tid på dygnet som helst.

Mellan gick hemifrån mitt på kvällen igår, kom hem vid fyra på eftermiddagen idag, jag förutsätter efter en tur till skolan. Sen åt hon en bullbit eller två och några apelsiner, lekte lite med sin dator, klappade sin katt, målade lite i sin prinsessmålarbok och lade sedan huvudet på en kudde och drog en gammal filt över sig och brast ut i en djup snarkning. Det måste nu vara sex timmar sedan och jag har inte hört något vidare ifrån henne, utom en del ytterligare snarkningar, hon sover ju alltså på soffan.

Eftersom jag inte haft lust med någon middag har det varit väldigt behändigt, jag har kunnat koncentrera mig på jobbet som äntligen verkar bli klart ikväll, utan att diskutera såna där kniviga frågor som mat. Men jag undrar hur länge de ska fortsätta, snarkningarna. Kommer jag att hinna iväg innan doften av stekt pyttipanna sprider sig i lägenheten? Eller den av potatiskakor, bacon och ägg? Kan inte tänka mig att hon nöjer sig med nudlar efter så lång tid på svältkost.

Nä, jag tar inget som helst ansvar. Det får hon göra själv. Men nog är det konstigt att man kan sova så där länge vid den tiden på dygnet, så där plötsligt. Tror inte jag gjorde det vid hennes ålder. Jag brukade snarare falla i snabb djupsömn för att fara upp yrvaket efter en timma och undra vilken dag det var.

Fast jag tror jag väcker henne när jag går vid halv sex, om hon inte rört sig. Så hon hinner både steka, äta och klä om innan hon ska till skolan.

06:00 ska jag stå pigg och nyter på Centralen med tågbiljetterna i handen. Jag överväger nu att ta en kopp kaffe till innan jag gör klart artikeln. Nu vet jag ju att jag kan sova en hel natt. T ex imorgon.

——-

Hon vaknade sen, 00:48. Gör sig en måltid just nu. Rökt makrill och gräddfil. Det är säkert gott. Jag slutade äta rökt fisk när min galla började säga ifrån. Har liksom inte riktigt vågat börja igen.

2 svar to “Natt precis när som helst”

  1. -loa Says:

    Oj, en sådan på-pricken-beskrivning av ungdomars sätt att leva, sova och äta.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; ja och jag förstår inte riktigt föräldrar som lägger kraft på att försöka rubba de där cirklarna.

Kommentera

