Två par skor och ett skramlande knä

Så där, nu har jag gjort det. Lagt en hel eftermiddag på att irra omkring på slutrean. Fick ett förnumstigt inlägg i facebook från svägerskan som tyckte jag borde sy om plagg i min egen garderob i stället. Jäkligt svårt att sy skor av gamla skjortor, trikåkjolar och slitna jeans bara.

Belastade knät för hårt förstås så det började knäppa och skramla igen på hemvägen. Och kunde gjort mina inköp klockan tretton och varit hemma senast två igen. Till min fördel ska sägas att jag redan då i alla fall köpte ett par till mig och lade undan ett till Äldsta.

Hon är dålig på skor. Har hamnat i en nedåtgående spiral, alla hennes gamla converse har tagit slut, köper i brist på alla egenskaper som finns hos en bra skokonsument billiga hafsverk i manmade materials på Penneys, ibland kan man inte se skillnad på höger och vänstersko, när de börjar falla samman efter tre veckor ersätter hon dem tre månader senare i panik med nya 4-eurovarianter.  Det är ett fattigmans-sätt att konsumera som hon minsann inte har med sig hemifrån! Det är bara helt enkelt så att all god skouppfostran har hamnat på hennes lillasyster vars skosnobberi och kräsenhet bara kan mätas med hennes mormors. (Som aldrig hade något som kan kallas god ekonomi men alltid hög klass på skodonen! Reornas mästare.)

Nu har hon tydligen insett själv att botten är nådd och bad därför sin mor om hjälp att handla med mig nya skor åt henne.

Gjort. Ett par Converse all star i lite grövre tyg. Hämtade ut dem på hemvägen. Kostat 999, trodde rean var halva priset men visade sig gå in för 299. Visade dem för exakt 20 år yngre vännen M sedan, visade sig att han trodde att Converse var benämningen på själva modellen, inte ett märke. Jisses, hur okunnig får man vara vid den åldern? Pojken t ex har ju gått omkring enbart i Converse de senaste fyra åren men inte ägt ett enda par klassiska all star i basketmodell. Men nu fattar jag vad folk menar de säger att de köpt converse för 100 spänn till sina barn. De har köpt tygskor i basketmodell, helt enkelt. På Skopunkten eller så.

Mina är ett par Rieker. Modell höga skor. Underkända i butiken av Mellan, som var med för att ta en hastig koll. ”Men om man är i absolut behov av skor, så…” Sen sneglade hon ner på mina vattentäta minst tre år gamla reafynd och mumlade något om att det behovet nog var uppenbart. Men hon tycker de är för tantpräktiga.

Men sen rände jag alltså runt i tre timmar till. I förhoppning om att på någon hylla hitta ett par undangömda ultimata kängor.

På vägen hem ringde M, visade sig att han satt tio minuter bort på samma tublinje. Väntade in honom på min hemstation och vi slog oss ned vid den fabulösa stålbardisken och dryftade och summerade senaste veckornas miljöskvaller. Hade jag haft en arbetsgivare skulle jag definitivt ha skrivit upp det som arbetstid.

Knät skramlar. Nu ska jag på ett dag- och ett kvällsmöte.

14 svar to “Två par skor och ett skramlande knä”

  1. Evis Says:

    Rieker må möjligen vara tantpräktigt, men de är sköna, lätta och brukar hålla bra.

  2. Ullah Says:

    Ja, Rieker är jättebra. Jag har flera par. Men känner mig stressad av detta inlägg, det är alltså nu man skall fynda? Eller är det redan för sent?

  3. Evelyn Lange Says:

    Jå, det är verkligen dags att köpa sig nästa vintarens kängor. Fick ett sms från min man idag som köpte två par skor han med. Jag nästan ramlade av stolen. Så kan det går. Nej, har kommit också till den åldern då jag känner efter om skor verkligen är gjorda för att kunna gå i.

  4. Evis Says:

    Förresten: är din syster galen? Sy om dina gamla kläder till nya?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Evis; de jag har provat förut har varit för smala fram och för breda bak, men dessa var av annan modell. Dock har jag upptäckt efter en dags användning att jag inte gillar höjden, de är helt enkelt för låga när man är van vid kängor. Blir konstigt med varmt om foten och kallt om vristerna. Måste nog skaffa korta vristvärmare. Dessutom är de fladdriga upptill.

    Ullah; vet inte riktigt när Nilssons och Jerns började slutrea men det var väldigt stor skillnad vad som fanns måndag eftermiddag och tisdag, så tiden är snart ute, i alla fall här.

    Evelyn; jag tycker det blir svårare och svårare att hitta bra skor, så mycket dåliga läster!

    Evis; inte min syster utan Mannens syster! Jag ska skriva ett inlägg om det där. Make over-grejen. Folk som aldrig har sytt förr håller kurser i hur man syr om två gamla kjolar till ett oformligt schabrak.

  6. Lotten Says:

    Jag tror att begreppet Converse har övergått till att vara mer än bara märket. Alla skor i liknande stil kallas så. Även av de som vet att det är ett märke. Där kan man snacka om framgångsrikt varumärkesbyggande…

  7. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; är det verkligen så? Inget jag känner igen från t ex min converseanvändande något yngre bekantskapskrets eller mina barn. Hög medvetenhet om vad som är vad. Tror det är mest yngre barn&föräldrar som använder namnet på alla tygskor av basketmodell. Det mest gräsliga med varumärkesbyggandet är väl priset. Tusen kronor för ett par tygskor är rätt mastigt!

  8. Rutan Says:

    Jag tror som du, att de märkeskunniga/tokiga skiljer på Converse och andra basketkängor. Men vem säger basketkängor idag? Det är mycket coolare att använda ett amerikanskt uttryck och då försvenskas varumärket till att bli nytt namn för hela modellen. Vem säger ”terränggående bil” t ex? Jeep får de flesta sådana fordon heta fast Jeep är ett varumärke. Assistent var Elektrolux namn på sin köksmaskin, men jag kallar alla såna maskiner för assistent.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; bara det att Converse-skor finns i flera olika modeller. Ska återigen visa några ur vårt sortiment.

  10. Evis Says:

    Basketkängor har jag märkt att just den yngre generationen inte förstår vad det betyder utan de kallar alltihopa tygskor och så får de göra omskrivningar : typ ”höga tygskor, ungefär som Converse”, som jag har har hört även av andra barn än mina. Så det beror nog lite på hur märkesmedveten man är om man vet att Converse gör många olika modeller. Däremot vet de ju att alla basketkängor inte är Converse.

    Ett annat ikoniskt märke: Doc Martens, gör ju numera de mest hiskeliga skor, men när man säger Docs menar man dels bara det märket, dels bara den klassiska modellen, så där är kanske en skillnad.

    Jag tänkte väl att din syster inte hade blivit galen. Men kanske du ska göra en lapptäckskjol av lappar av alla dina gamla kläder? Helst oberoende av material, så att jeans och tunn trikå blandas.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Evis; Jäpp, det är nog mitt intryck också, om benämningarna på tygskor.

    Doc Martens har nog väldigt länge funnits i en massa olika modeller. Både jag och Pojken hade t ex sandaler, köpte mina 1996, någon av flickorna hade ett par blommiga skor, jag hade ett par grå skor som jag bl a hade på Björns begravning. Färgen kallades silverfish. Fanns en butik mitt emot NK som hade ett stort sortiment.

    Jag har samlat lappar av gamla blommiga tyger, det vore kanske något. Men helst förstås en riktig blandning. Ska fundera på det!

    Du kanske såg hälsningen från nämnda person i min blogg. Hon har verkligen inte sett några kläder jag sytt till mig! De enda plagg som fanns med in i modern tid var en enkel resårbandskjol av gammal brodyr och en svart trikåkjol. Verkligen ingen högre sömnadskonst!

  12. Rutan Says:

    Nu måste jag få veta (som aldrig använder tygskor eller tennis/basketskor): Converse är ett företag som tillverkar skor i olika modeller, i huvudsak av sporttyp. Ibland högt ibland lågt skaft. Materialet kan vara textil, skinn eller annat. Sulan ser likadan ut. Är det rätt? Heter det något i tillägg för hög eller låg? Vad kallar andra skotillverkare sina modeller? Basket och tennis?

  13. Annaa M Says:

    Rutan; inte ens riktigt så enkelt. Det karaktäristiska sulan förekommer i många av modellerna, men det introducerades också härom året en variant med tunnare sula på de klassiska all star-skorna. Dessutom finns det skateskor och annat som har annorlunda sula. Pojkens senaste är av sk bosey-variant och har till skillnad från alla andra modeller även en låg klack.

    Ja, andra tillverkare kallar väl sina liknande all star för basket och de som är mer liknande andra modeller för sneakers eller skateskor. Och i många fall helt enkelt bara tygskor. Converse är noga med sitt varumärke så det är nog ingen som ens skulle komma på tanken att kalla sina skor för ”tygskor av converse-typ”.

  14. Lotten Says:

    Nä, du har nog rätt. Det är nog en viss ålderskategori som satt likhetstecken mellan de två. Och dessutom en icke-märkeskunnig del. Men det är rätt många märker jag. Och en del omedvetet. Det finns ju liknande fall där märket blivit samma sak som alla produkter av liknande slag. Men förmodligen är det som du säger, är man märkeskunnig så vet man skillnaden.

Kommentera

