Mer och mer dagsljus för varje dag!

Nyåret 1965/66 tillbringade jag i Stockholm. Det var mitt första besök där, bodde hos en kompis, vi var i värsta popåldern och livet lekte. Allt var kul, utom vädret. När det inte var svinkallt vräkte snön ned. En dag var vi insnöade i Farsta. Men det var ju där vi bodde så det gjorde inte så mycket. Värre med folk som var insnöade i stan och inte kom hem från jobbet när tuben inte kunde gå. Det snöade på längden och tvären och det fanns ingen chans att hålla undan snön från spåren. Ingen var så vitt jag minns särskild förvånad. Det blev inte rubriker om skandaler.

Kraftigt ihållande snöfall i kombination med stark blåst som vi haft i delar av landet det senaste dygnet är en mindre naturkatastrof. Det räcker inte med sunt förnuft, en god beredskap och en socialdemokratisk regering (samma sak) för att infrastrukturen ska flyta på som om inget hänt.

Ändå duggar gnällinläggen på facebook tätt. Om varför det ska behöva bli kaos i Stockholm varje gång det kommer ”lite snö”. Titta på Norrland! Där klarar man minsann ovädren utan problem.

Tror jag inte en sekund på. Klart folk blir insnöade. Klart folk halkar och slår sig. Klart folk skottar som fan.

Men det finns en större vana vid ett vinterklimat som är något annorlunda än i södra delen av landet. Och man har  inte ett gigantiskt trafiknät att hålla igång.

Ja jag tror det skulle kunna finnas en bättre beredskap för snöröjningen i Stockholm. Eller rättare sagt ännu bättre. Jag är rätt imponerad av hur snabbt maskinerna har varit ute här i förorten denna vinter. Och hur snabb vår fastighetsskötare varit med skovel och inkallad extrahjälp.

Häromdagen gick det fyra personer och sandade gångvägarna runt tubstationen. Gissar att det är någon typ av arbetsmarknadsinsatser. Förmodligen får dom knappt något betalt för att gå där. Men de fanns. Förstås ramlar folk ändå. För att det alltid finns skumma isfläckar. Det är avskyvärt men inget nytt.

Men i år hör jag det gång på gång. Ett väderomslag på några timmar och ropen skallar om uteblivet underhåll. Hallå, snö smälter, smält snö blir vatten, fryst vatten blir is och det kan gå jävligt snabbt. Det går inte att åstadkomma ständig halkfrihet hur bra det än vore för samhällsekonomin.

Men jag märkte det på flygplatsen dagarna innan jul. När vi suttit hemma på nålar och väntat på besked om inställt flyg. Vädret här var ok just då, kallt men inget nytt snöfall. Men på många andra destinationer hade flygplatser varit stängda dagarna innan. Lätt läste vi oss till att Dublins fortfarande var det. Trodde det skulle vara den stora oron och samtalsämnet på Skavsta bland passagerarna. Men stämningen var den vanliga, förväntansfull och så lite gnäll för långsam säkerhetskontroll. ”Har jag köpt min flygbiljett så ska fan planen gå annars är det flygbolagets fel!”

Det är samma med väglag, inställd spårtrafik. JAG ska fram. Det är inte vädrets fel om jag inte klarar det utan NÅGONS. Som ska fixa det, nu.

Nu har visst Skavsta stängt. Svenska flygplatser har en hög snöberedskap. Men någonstans går gränsen även här.

Sen så kan man väl bara tillägga att temperaturen de senaste veckorn i södra delen av landet har varit över den normala för årstiden. Meterologerna har förvarnat, snart går vi back to normal. Februari är en kall vintermånad i nästan hela Sverige.

Men för fan, det går ju åt rätt håll! Ljuset är på väg, mer och mer för varje dag. Snön behövs inte längre för att ”lysa upp”.  För varje passerat snöoväder har vi ett till att lägga bakom oss. När de här massorna har vikit undan sticker snart snödropparna. Precis som förra vintern är det i stora delar av landet pga snön osedvanligt lite tjäle i marken.

Jäpp, jag hatar vintern precis lika mycket som i förrgår. När det var så fint med all barmark i stan.

Kommentera

